Vannjustering ved brygging

Sendte en melding til Espen Lothe, og her er oppskriften på Kinn Vestkyst:

OG: 16,8 °P
FG: 4 °P
7 % alkohol
ca. 80-100 IBU

Malt:
92 % Thomas Fawcett maris otter pale malt
4 % Thomas Fawcett pale crystal malt, 70 EbC
4 % Thomas Fawcett crystal malt, 130-150 EBC

Humle:
0,6 g/l Simcoe, 30 min.
0,6 g/l Columbus, 30 min.
0,6 g/l Centennial, 30 min.
0,6 g/l Simcoe, 15 min.
0,6 g/l Columbus, 15 min.
0,6 g/l Centennial, 15 min.
0,6 g/l Simcoe, 0 min.
0,6 g/l Columbus, 0 min.
0,6 g/l Centennial, 0 min.
0,7 g/l Simcoe, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Columbus, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Centennial, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Amarillo, tørrhumle i sekundærkar.

Gjær:
Wyeast 1318 London Ale III

Mesking:
64 °C

Koking: 90 min.

Gjæring: Primærgjæring i åpne kar i 4 dager. Gjær skummes av etter én dag. Start gjæring på 19 °C, stiger til 21 °C. 10 dager i lukket sekundær med tørrhumle.

Priming med sukker, 5 g/l.

I det siste har det vært litt problemer med å få tak i de rette humletypene, så det har vært brukt litt Citra, Chinook og Cascade som erstatninger, men den egentlige oppskriften er som over.
Hei alle, jeg har litt vanskelig for det - hvordan tolker jeg denne oppskriften om jeg ønsker 22 L i gjæringskaret (sånn ca). Finnes det også en type formel som brukes når maltmengder oppgis som prosent? Og humletilsetningene: baseres dette på antall liter ferdig vørter?

Hei alle, jeg har litt vanskelig for det - hvordan tolker jeg denne oppskriften om jeg ønsker 22 L i gjæringskaret (sånn ca). Finnes det også en type formel som brukes når maltmengder oppgis som prosent? Og humletilsetningene: baseres dette på antall liter ferdig vørter?
Benytter du et bryggeprogram ? Da legger du inn 920g MO, 40g PC og 40g CM. Deretter skalerer opp til du treffer OG.

Skal du begynne med vannjustering er nok det første, mest effektfulle og enkleste å skaffe seg kontroll over pH. Skaff deg noe å måle pH med (pH måler eller pH strips), fosfor- eller melkesyre og natron.
pH mellom 5,2 og 5,4 er en god start.

Tja, det første jeg vil anbefale er å få kontroll på kalsium/sulfat balansen. Det er absolutt enklest, og gir utslag i både smak, og hot/cold break i vørteren. Hvis vannet ditt er vanskelig (hardt, kalk) så er pH det første man bør ha. Ellers tror jeg det er mer opplevd effekt av salter.

Skal du begynne med vannjustering er nok det første, mest effektfulle og enkleste å skaffe seg kontroll over pH. Skaff deg noe å måle pH med (pH måler eller pH strips), fosfor- eller melkesyre og natron.
pH mellom 5,2 og 5,4 er en god start.
Jeg har kjøpt både pH måler og tilsetninger. Jeg prøvde å eksperimentere med tilsetninger i Brewfather for å få pH ned til 5,3 som du sa - ser dette greit ut? La også til humle på 60 min for å få opp IBU til 80 ihht oppskriften.

Vedlegg

• Brewfather_Vestkyst_20260403.pdf
    140,8 KB · Sett: 11
Jeg har kjøpt både pH måler og tilsetninger. Jeg prøvde å eksperimentere med tilsetninger i Brewfather for å få pH ned til 5,3 som du sa - ser dette greit ut? La også til humle på 60 min for å få opp IBU til 80 ihht oppskriften.

Jeg har ingen aning om hvordan man best burde nedjustere pH. Det virker ikke som det går å få Brewfather til å foreslå noe heller. Den sier pH er på 5,62 (regner med dette er i ferdig vørter?)
Mye salter der. Bruk salter først og fremst for å justere klorid-/sulfatbalansen, og syre for å justere pH, eksempelvis 80 prosent melkesyre.

Tilbake
Topp