Vannmengde ved start og utskylling.

Har sett i mange oppskrifter til de som brygger med Speidel at de bruker feks. 52 l vann + 10 kg malt til å begynne med. Så skylder de med ant. liter vann det er kg med malt. Kan vi gjøre det samme med BB60? Sparer en del tid med denne metoden fremfor å skylde med 20 til 30 liter. Har den 1 metoden noe å si på kvaliteten på brygget fremfor den 2 metoden? Hilsen en nybegynner.
 
5.2 liter vann pr kg malt blir veldig tynn mesk. Kan ha innvirkning på effektiviteten. Har ikke bb og heller ikke prøvd så tynn mesk så kan ikke uttale meg noe om resultatet.
 
Har sett i mange oppskrifter til de som brygger med Speidel at de bruker feks. 52 l vann + 10 kg malt til å begynne med. Så skylder de med ant. liter vann det er kg med malt. Kan vi gjøre det samme med BB60? Sparer en del tid med denne metoden fremfor å skylde med 20 til 30 liter. Har den 1 metoden noe å si på kvaliteten på brygget fremfor den 2 metoden? Hilsen en nybegynner.
Ganske bra spørsmål du stiller her.
Jeg er ingen ekspert enda på dette,men det må jo være andre eksperter inne på forumet som kan komme med greie svar her.

La oss si at man bruker 14 kg malt og 55 liter inkl død volumet under risten da får man en meske tykkelse på ca 3,9, og malten tar vel til seg ca 1 l/kg.
55-14 = 41 L og skyller med 19 L =60 liter til kok.

Arrester meg gjerne her.:)
 
Har brukt BB60 i 2 år nå. Vi har kommet fram til at 3l pr kilo malt + 3l (dødvolum under falskbunn) gir best effektivitet. Maler på monstermill med 3 valser og 1,1 mm avstand. Med god resirkulering og 78 grader utmesk klarer vi jevnlig 85-90 % meskeeffektivitet på normalsterke øl.
 
Hvor viktig er det med utmesking på 78 grader fremfor å kjøle rett ned etter man har mesket på 67 grader? Vi lagde akkurat vårt første batch og kan ikke si annet enn att ikke var altfor heldige. fikk litt for lite ut av meskingen og veldig mye groms ut når vi skulle fylle på gjærings karene.

vi hadde 13 kg malt og ca 42 liter med vann. slet med å holde temp gjevn og kom kun opp i en gravity på 1065, før utmesking. Før kok havnet vi på 1058 med 52 liter vørtel til kok. Det skulle egentlig vært 1065 etter oppskrift. (måla er tatt utifra meker i kjelen)
Vi slet også med å få sirkulasjonspumpa til å suge/pumpe vørtel. For meg virket det som denne pumpa er noe onklig jalla, men det er nok noen triks som kan løse dette.

Noen som har noe å kommentere på fadesene våres? ;)
 
Varm vannet til ca 71 grader. Slå av varmeelementet. Hiv oppi malten. Bland godt, vi bruker en malingsvisp på en drill. Mål temperaturen, den bør nå være ca 66 grader. Sett på lokket og la stå i ro i 20 minutter. Tapp ut vørter fra kranen og hell over mesken. Gjenta til vørteren klarner. Sett på sirkulasjonspumpa og la den gå i 30 minutter. Nå kan du godt starte skylling med 80-82 graders skyllevann. Pass på at temperaturen i mesken ikke går over 78 grader. Det skal stå vann over mesken hele tiden, unntatt helt på slutten. På denne måten får dere gradvis ut maksimalt søtstoffer. Nå bør effektiviteten ligge på over 80 uten meskesteg på 78. Men hvis dere får lavere effektivitet er det jo bare å øke maltmengden!
 
... men - hvor mye skyllevann skal en bruke? Nå har jeg lest ørten formler og tips og triks, og alt er forskjellig - men ingenting om en BB60.
Vi har aldri kommet opp i maks utbytte, og halvveis av bryggene fra oppskrifter har vi kommer over nivå på planlagt OG, og alkoprosen fordi vi har lært litt om div. vannmengder når det gjelder Brewmeister og Brewster og div, men - ingenting når det gjelder BB; da har vi alltid tatt i mindre vannmengder i alle oppskrifter, så --- det fungerer, enten sterk på smak og styrke, eller svar på smak og styrke. Men vi prøver så lenge vi kan.
 
Skyll til du har nok til koking men stans hvis gravity går under 1.010. Da kan vann og spraymalt ordne resten.
Neste gang kan du bruke mer malt. Men blir volumet for høyt før du har fått ut nok sukker må du velge å fortsette å skylle og koke lengre/hardere eller bruke spraymalt.
Er volum og gravity blitt for høy, tøm ut og erstatt med vann (hvis du får det til :))
-Har ikke BB men dette er vel gyldig for de fleste fabrikat. Speidel tror jeg er annerledes.
 
Jeg har vel prøvd èn oppskrift 2 ganger, like mengder og alt slikt, men jeg ente med å bomme totalt på skyllemengder.
1.gang; 40lt meskevann til 15.3kg malt, og totalt skyllevann på 43lt, og fylte til randen og likevel hadde jeg 4lt til overs.
2.gang; 45lt meskevann til 15.3kg malt, og totalt skyllevann på 38lt, men denne gangen hadde jeg en ca 8-9lt til overs ... (!).

Dette var en belgisk trippel med sukker innbakt i oppskriften, og OG ble etpar hakk høyere enn oppskriftens OG, så jeg er fornøyd.
Og det var lett-vørter-overskuddet som ble kastet, ikke sterkvørteret.

Men nå har jeg og noen andre karer stadfestetet BB'ens volum, og der er det feil fra fabrikanten.
Nå har jeg fått litt mer erfaringer med skyllinga, begynner å føle at jeg kan balansere brygget med
antall kg malt og skylling.
 
Tilbake
Topp