Varme kabler!

Staro

Norbrygg-medlem
Neida det er ikke en orddelingsfeil.

Jeg driver å tester ut et 5,5kw varmeelement og opplever at kabelen og støpsel blir veldig varmt. Etter å kjørt med full gass i ca en time var det så varmt at jeg ble bekymret(nesten så jeg ikke klarte å holde i det). Når jeg tok ut kontakten var det et belegg på den ene av lederne. noen som har noen ide om hva dette kommer av? er det normalt? er det noe å bekymre seg for?

IMG_2727.JPG IMG_2726.JPG
 
Det ser ut til at det kan ha vært for dårlig kontakt. Dette gir varmeutvikling og er en av de vanligste årsakene til brann i elektriske anlegg. Bruker du trefase og er det godkjent materiell?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Tverrsnittet kan vel være innenfor. Kabler blir varme når de blir belastet, men der ser det ut som dårlig kontakt et sted, og denne varmen sprer seg nedover langs kabelen.
 
Varmen var bare ca 10 - 15 cm ned kabelen fra støpselet. Kontakten på veggen er montert av en elektriker, støpselet satt på elementet da jeg kjøpte det brukt/hjemmelaget. Hvis denne varmen oppstår på grunn av dårlig kontakt holder det kanskje å bare bytte støpselet?
 
Ja. Du må starte med å bytte støpsel. Kan også være dårlig tilkobling mellom leder og kontaktpinne i støpselet, men kontaktpinnen har uansett fått seg en trøkk. Forhåpentligvis har ikke varmen vært så høy at kontakten på veggen er skadet, men den bør sjekkes.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Så du hadde en annen post "3FAS på veggen" med et nærbilde av kontakten på veggen som er 32A. Hvis ikke bildene lyver veldig er det størst diameter på de tre fasekontaktene og minst på jordingskontakten. På bildet av pluggen er det motsatt og denne er kanskje bare for 16A? I så fall vil pluggstiftene sitte løst i klem i kontakten. Da kan det fort bli mikrolysbuer i de dårlige kontaktpunktet og i disse kan det bli 6-7000 grader. Synes jeg kan se antydning til groper på tuppen av stiftene på nærbildet av pluggen. En 16A plugg skal ikke kunne gå i en 32A kontakt så litt merkelig dette. Uansett hvor liten last du skal trekke må du ha riktig plugg, men med 25A sikring gir ikke dette nødvendigvis forskriftsmessig beskyttelse av det tilkoblede utstyret.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
problemet da miguel er at en eventuell kortsutningsstrøm i det lille 16A utsyret vil bli voldsomt ved en feil, og dermed medføre større konsekvenser for utstyret enn produsent av utstyret har beregnet når det ble konstruert. Eksempelvis eksplosjon, brann, gløding mm. En feil skal normalt løse ut vernet, men om en sikrer med så store sikringer er det ikke sikkert at det skjer.
 
problemet da miguel er at en eventuell kortsutningsstrøm i det lille 16A utsyret vil bli voldsomt ved en feil, og dermed medføre større konsekvenser for utstyret enn produsent av utstyret har beregnet når det ble konstruert. Eksempelvis eksplosjon, brann, gløding mm. En feil skal normalt løse ut vernet, men om en sikrer med så store sikringer er det ikke sikkert at det skjer.

Ah! Selvsagt, godt poeng.
 
amv9ncX.png


Det skal ikke la seg gjøre å stikke en 16A inn i et 32A uttak. Da er nok fasiten at støpselet på varmeelementet ellet uttak på vegg ikke følger reglene.
 
Kortslutningsstrømmen bestemmes hovedsaklig av to faktorer: Ledningstverrsnitt og lenge på ledning. I enebolig kan Ik3polmax være 10000A og litt mindre for 2 pol maks. Det er IKKE denne strømmen som er til bekymring. Det er den som er på 2polmin. Ved for stort vern og for lite tverrsnitt og at man befinner seg langt unna trafo kan man risikere at vernet ikke løser ut. Dette medfører stor brannfare. Så at 16A utstyr ikke skal tåle kortslutningen som oppstår ved 25A forankoblet vern blir feil.
 
Enig i siste innlegg, men med så kort ledning som er tilkoblet her skal det mye til om det er avgjørende i forhold til å få utkobling av evt kortslutningsstrøm eller ikke. Vernet skal også beskytte mot overbelastning og selv om det kobles til en definert last som et varmeelement er, kan det oppstå feil som øker belastningsstrømmen ut over det kabler mm er dimensjonert for, men ikke nok til å koble ut vernet.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Siden vi ikke har sett innvendig i verken plugg eller stikk vil det være naturlig å tro at utstyret er koblet for dårlig. For dårlig tilskrudd og kanskje ikke brukt endehylser på pluggen. Det kan medføre at kordeler ikke er i kontakt med pluggen slik at varmgang oppstår.
 
Kortslutningsstrømmen bestemmes hovedsaklig av to faktorer: Ledningstverrsnitt og lenge på ledning. I enebolig kan Ik3polmax være 10000A og litt mindre for 2 pol maks. Det er IKKE denne strømmen som er til bekymring. Det er den som er på 2polmin. Ved for stort vern og for lite tverrsnitt og at man befinner seg langt unna trafo kan man risikere at vernet ikke løser ut. Dette medfører stor brannfare. Så at 16A utstyr ikke skal tåle kortslutningen som oppstår ved 25A forankoblet vern blir feil.
Størrelsen på trafoen har nok mest å si for ytelsen i nettet i tillegg til kablene.
 
Har nå åpnet støpselet og siden elementet er 1fas er koblet en leder til L1 og en til L2. jord er jord og L3 er tom. Høres det riktig ut?
 
Har nå åpnet støpselet og siden elementet er 1fas er koblet en leder til L1 og en til L2. jord er jord og L3 er tom. Høres det riktig ut?
Da går det ca 24 ampere gjennom kontakten. Det er riktig koblet for enfase belastning. Man hadde likegjerne kunnet brukt L2 og L3 også. Da regner jeg med at stikkontakt og støpsel er bergnet for 32 ampere. Hvis tilkoblingene så greie ut inni støpslet så tipper jeg det er dårlig kontakt inni stikkontakten på veggen.
 
Tilbake
Topp