Varmekabler direkte på gjæringskaret

Jeg vurderer å gjøre som flere her på forumet å bruke "varmekabler" direkte på gjæringskaret med styring fra stc-1000 i kjelleren (som holder 10-15*C avhengig av årstid), for å ha jevn temp ved gjæring av ale.
Men er litt skeptisk til å kjøpe disse fra kina el. pga manglende CE godkjenning..
Har sett litt på de som er tilsalgs hos Jula og Biltema, begge har innebygd termostat og sistnevnte oppgir temp.område(3-10*C).
Noen som har erfaring med disse? Evt, om man kan fjerne/manipulere termostaten på en enkel måte?
 
Hvis du tukler med termostaten er den vel egentlig ikke CE-godkjent lengre?
Sant det, derfor jeg spør eventuelt :)
Er mest på jakt etter erfaringer med disse kablene :)

Edit:
CE-godkjenning krever vel egentlig bare en termosikring og ikke termostat? eller tar jeg fullstendig feil..
 
CE godkjenning er vel sammenlignbart med EU kontroll på bilen. Ikke bruk det som kvalitetskontroll.
 
Det er ingenting som heter CE godkjenning. Ce er et merke som fabrikanten setter på sitt utstyr for å vise at det tilfredstiller akuelle normer som gjelder for det utstyret. Det er altså snakk om en egenerklæring. Fabrikanten utsteder en såkalt samsvarserklæring ( declaration of conformity), der det står hvilke normer utstyret tilfredstiller. Det å bruke en varmekabel til et slikt bruk vil nok uansett være utenfor det bruksområdet som utsyret er ment for.
 
Det er ingenting som heter CE godkjenning. Ce er et merke som fabrikanten setter på sitt utstyr for å vise at det tilfredstiller akuelle normer som gjelder for det utstyret. Det er altså snakk om en egenerklæring. Fabrikanten utsteder en såkalt samsvarserklæring ( declaration of conformity), der det står hvilke normer utstyret tilfredstiller. Det å bruke en varmekabel til et slikt bruk vil nok uansett være utenfor det bruksområdet som utsyret er ment for.
Der kan man se - lærte jeg noe nytt idag også! :D
 
Jeg har en 2 meters kabel fra Jula, og den varmer til Ale. Som du ser av bildet, står STC-1000 på 20 grader, og kabelen skruer seg på når temperaturen når 19,5
Loggeren skal i neste uke inn i kjøleskap som nå står klart. Nå står ett gjæringskar på bryggerommet med begge gjæringskarmålerne tilkoblet (1) (2), og måler tre (3) måler lufttemperaturen i rommet. Derfor svinger det en del...
Livelogg: bb.sevland.no
ImageUploadedByTapatalk1427031819.263318.jpg
 
Sist redigert:
Jeg har en 2 meters kabel fra Jula, og den varmer til Ale. Som du ser av bildet, står STC-1000 på 20 grader, og kabelen skruer seg på når temperaturen når 19,5
Loggeren skal i neste uke inn i kjøleskap som nå står klart. Nå står ett gjæringskar på bryggerommet med begge gjæringskarmålerne tilkoblet (1) (2), og måler tre (3) måler lufttemperaturen i rommet. Derfor svinger det en del...
Livelogg: bb.sevland.no
Vis vedlegget 17536
Du kan godt justere STC til +/- 0.3gr. Og husk at dette er tempen helt I ytterkant, inne I midtdetn av karet så er nok tempen ganske konstant
 
Kjørte en vann-test for en tid siden. Hadde da en analog måler gjennom hullet til gjæringslåsen, og STC'n med måler på utsiden. Temperaturen var overraskende lik.
Har i ettertid laget en logger som jeg skal teste på et nytt gjæringskar med vann. Tre sensorer.
1. Temperatur i vannet i gjæringskaret
2. Temperatur målt på utsiden av karet med en liten isolasjon
3. Lufttemperatur i kjøleskapet
Kommer da ikke til å ha frostvakten rundt karet, men fordelt i kjøleskapet.
Vil også montere en vifte i kjøleskapet
Siste del er en sensor som måler om STC'n varmer, kjøler eller er av
 
Hvor lang kabel vil dere anbefale?
Og stemmer det at rommet ikke bør være for kaldt? Vil det ikke holde med en slik varmekabel om temperaturen går ned til en 8-10 grader?
 
Bruker 5-meters kinakabel. Den klarer vel rundt 5 grader tempheving uten isolasjon. Med et litt isolasjon funker alegjæring med 10 grader i romet. Jakke i størrelse L passer fint på 25-litersdunk.
 
hehe - jeg får assosiasjoner til et kjent Magritte-bilde. Bare bytt ut fugleburet med en øldunk. Blir mye fin symbolikk ut av det :D:
2422039.jpg
 
Hvor lang kabel vil dere anbefale?
Og stemmer det at rommet ikke bør være for kaldt? Vil det ikke holde med en slik varmekabel om temperaturen går ned til en 8-10 grader?

Fem meter. 50w. Det er bedre å ha mulighet for mer varme enn å ikke ha det. Har fem-metere selv og det har alltid funger. Det klarte å varme opp en batch til noen og førte grader ila en-to dager.. ikke at det var planen til vedkommende som brygget det men.

Forøvrig så testet jeg 1m kabel I ei bøtte med 25L vann for en liten tid siden. Ambient var ca 17.5 c og etter en uke i strekk var tempen kommet opp i utrolige 19.5 omtrent.
 
Fem meter. 50w. Det er bedre å ha mulighet for mer varme enn å ikke ha det. Har fem-metere selv og det har alltid funger. Det klarte å varme opp en batch til noen og førte grader ila en-to dager.. ikke at det var planen til vedkommende som brygget det men.

Forøvrig så testet jeg 1m kabel I ei bøtte med 25L vann for en liten tid siden. Ambient var ca 17.5 c og etter en uke i strekk var tempen kommet opp i utrolige 19.5 omtrent.

Det ser ut til å bli fem-metere, da. Får bestille en og en fra e-bay, så går det vel greit:).
 
Hvordan fester dere varmekabelen?
Duct tape?
Jeg har en kinakabel, en 2m og en 5m. Jeg hadde lyst å kjøpe borrelås-teip og bruke det på plastikk bitene på endene av kabelen og så på gjæringsdunken. Er dette en dum løsning?
 
Hvordan fester dere varmekabelen?
Duct tape?
Jeg har en kinakabel, en 2m og en 5m. Jeg hadde lyst å kjøpe borrelås-teip og bruke det på plastikk bitene på endene av kabelen og så på gjæringsdunken. Er dette en dum løsning?
Funker sikkert. Brukte strikk før, men trakk av den ytterste plastikbiten. Tåler ikke så mye.
 
Jeg bruker vanlig pakketape og fester en stump her og der ettersom jeg surrer kabelen rundt karet. Passer på å stramme opp før jeg setter på tape slik at kabelen ligger tett og fint inntil karet hele veien.
 
Eit anna tips er varmefolie til bruk under parkett og laminatgolv. Eg brukar ein bit som er ca 60x60cm tapa på utsida av gjæringspannet. Trur det er 100w pr m2. Min har eg bretta og lagt dobbel. 20170113_132040.jpg
 
Tilbake
Topp