Varmekilde til 36L-gryte, samt brygging i plastdunker

Jeg bruker en slik strømkabel. Bøtten har bare vært brukt til tre brygg, så det varte ikke lenge. Får se litt på det. Alternativet er jo å gjøre som Bård, å lodde de på. Men synes det er greit å kunne ta det fra hverandre.
 
Det er fortsatt enkelt å ta dem fra hverandre. Tor jeg har postet bilder av prosessen noen sider tilbake i denne tråden..
 
Holder på å lage Labb-dunk. Fikk lekasje rundt pakningene til elementene.

Har kjøpt glassilikon på Clahsern.

Pakningen er U-formet om man ser den i profil.
Er det best å legge kun silikon som tetting, eller bør jeg fylle silikonen i midten av pakningen, og så sette den i?
 
Storli1 skrev:
Holder på å lage Labb-dunk. Fikk lekasje rundt pakningene til elementene.

Har kjøpt glassilikon på Clahsern.

Pakningen er U-formet om man ser den i profil.
Er det best å legge kun silikon som tetting, eller bør jeg fylle silikonen i midten av pakningen, og så sette den i?
Årsaken til lekkasjen er antagelig at godset i dunken er litt for tynn. Ta en annen plastbit, f.eks. et gammelt kredittkort, lag et hull i det som er nøyaktig like stort som hullet i dunken og monter dette i pakningen slik at 'u'en vrenger seg rundt både kortet og dunken.

Skruene du fester elementet med blir litt for lange hvis godset er for tynt, skruene bunner før det er helt tight. Du kan derfor alternativt finne tre 3mm skruer som er ørlite grann kortere enn de originale. De vil du kunne dra helt til før de bunner.
 
Brukte nevnte glassilikon til å feste/tette rundt elementene, da det ikke ble tett med bare pakningen fra vannkokeren. Hadde silikonet inni u-en på pakningen og mellom elementet og labbdunken.

Dette ble pottetett, men når strømmen ble koblet til kom det i overkant mye røyk. I løpet av et sekund eller to var det bare å nappe ut strømmen.

På bildet ser man at de to pinnene er blitt svarte og det er tydelig at den svarte klumpen i bakgrunnen er smeltet i overgangen mellom de gule ledningene og kontaktpunktet.

Når jeg koblet til strøm brukte jeg skøyteledning med jordfeilbryter. Hva kan jeg gjøre for å fikse dette? Vil loding løse problemet?

Jeg har lite peiling på strøm og koblinger av ledninger så kan fort ha gjort noe feil

Takk for evt gode tips og hjelp
 

Vedlegg

  • iPhone 208.JPG
    1,4 MB · Sett: 712
Hmm pussig. det må da være en kortslutning her, evt så dårlig kontakt at du har fått gnistdannelser og lysbue (eller hva det heter).

Ja jeg tror lodding vil løse problemet, for da er nemlig alle løse kontaktflater erstattet med loddede og fastskrudde. Bedre spør du meg..
 
Ps husk å  pusse kontaktene rene før du lodder. fint sandpapir eller stålull uten såpe gjør susen..
 
De gule ledningene er de originale som jeg tok i en sukkerbit før kobling til strømkabeln. Lodding pågår så de er fjernet i lag med alt av metal som er inni plastsokkelen.
 
@Bård. Ser du har loddet kabelen rett på elementene. Smart.

Men hva med jording? Det er jo jord på støpslet i alle fall.
 
Du kan lodde jordingskabelen på stålkappen (tror jeg). Jeg gjorde ikke det av ren latskap. Det var en slags fet hvit pasta på stålkappen synes jeg å huske. Den må vel i såfall vaskes bort først..
 
Hvor mye tap legger dere inn i beersmith på LABB dunk? Synes det blir mye rest igjen. Tappet mye "grøt" på slutten og det ble fortsatt 3 liter tap i bunn.

Hvis noen har tall på avkoking i timen og tap i bunn av dunk er det flott. Har selv ført opp 4 liter i timen i tap og 3,5 liter tap i bunn.
Tips på mindre tap i bunn er også velkommen.
 
4L avkok pr time høres ikke feil ut. jeg ligger mellom 3 og 5. Hvor mye som ligger igjen kommer også ann på hvor mye humle du bruker, og hvorvidt du har et filter av noe slak før utløpet. Jeg ender stort sett på 2L rest + hva humlepelletsene suger opp.
 
Tilbake
Topp