Veldig treg gjæring på første brygg?

Hei

Satte mitt første brygg for en uke siden. Jeg valgte å gå for et belgis wit ekstrakt fra bryggselv.no.
Brukte WLP 400 som gjær. Lagde en gjærstarter på 1,4L ihht mrmalty. Det viser seg i ettertid at jeg muligens hadde en liten hickup i den appen, siden nettsiden viser at gjærstarteren burde vært 0,5l. Men det er vel bedre med litt for mye enn litt for lite.

Uansett så er følgende min bekymring: Jeg satte stasen til gjæring i kjellern. Der har det vært stabil temp 19 grader iflg temploggeren min. Det var aktivitet i starten, men det har gradvis gitt seg og etter 4 dager flyttet jeg karet til et varmere rom, som holder 22 grader.

OG på brygget var 1.045. Etter fem dager målte eg SG til 1.038. Jeg syntes kanskje det var litt over det jeg forventet, og det var veldig lite aktivitet i gjærlåsen. Så jeg ga gjæringskaret en liten "swirl" slik jeg har lest er anbefalt med WLP400 en del steder. Da ble det fart i gjærlåsen igjen. Målte nettop SG til 1.030 og det er etter 8 dager med gjæring.

Så spørsmålet er om det er normalt at det går så sakte med WLP400? Dette er somsagt mitt første brygg, så jeg har nervene litt utenpå huden......
 
Wlp400 er litt treg, de gangene jeg har brukt den pleier den gjerne bruke 14 dager på å gjære seg ferdig. Derfor lar jeg den stå 4-5 dager ekstra.

Måler du med refraktometer eller hydrometer?
 
Måler med hydrometer. Er det forskjell på hva man måler med ? Det plopper forøvrig godt i gjærlåsen enda, så det er vel kanskje bare jeg som er overnervøs. Får uansett ikke tappet det av fatet før om 2 uker, så det får god tid til å gjøre seg ferdig. Men hadde forventet å se en annen utvikling på SG. Hadde egentlig sett for meg at SG skulle synke fort i starten for så å synke saktere etterhvert. Men det er kanskje ikke slik?
 
Tilbake
Topp