Ventilasjon

Hei!

Må bedre avtrekket i bryggerommet mitt. Har nå en enkel vifte som fører dampen ned i vasken. Dette er hverken praktisk eller særlig effektivt. Problemet er at det er langt til nærmeste dør/vindu og det å kjeneborre gjennom betongen i kjelleren virker ikke fristende.
Så tenkte på å kjøpe en vifte og montere på en lengre ventilasjonsslange som kan gå til nærmeste vindu. Dessverre betyr dette at slangen må være ca. 7 meter lang.
På slike ting (og maaaange andre) er jeg helt grønn. Så spørsmålet mitt er hvor kraftig vifte jeg trenger for å drife luften effektivt gjennom et så langt rør?
Har en Grainfather så ikke store volum som brygges men blir jo en del damp. I tillegg er husfruen sånn passe fornøyd med lukten.
 
619df396b4f3d0120e8c1cc25634355c.jpg
b007fc3d55a53374d9b0f213582aa52e.jpg
688b6b23bdcc9df6d4e3c18cb3f36f70.jpg

Etter å ha brukt opp en del av disse alu flex rørene gikk jeg for spiro ventilasjonsrør.
Byggmax og andre byggevareforretninger har slike ting.
Biltema har også avløpsrør i pvc som er godt egnet.
 
Er det viften eller mangel på kondensering som er problemet?

På ventilasjonen du bruker nå, er det aktuelt å kjøre kaldvann inn i røret etter viften for å kondensere mer av dampen?

Vannet som går inn i røret må nok spres via en sprinkler eller noe lignende for å få god effekt.
 
Vet at kapasitet på en vifte taper seg ganske mye for hver meter rør og hvert bend(sving). Har sett en oversikt over dette, men klarer ikke å finne den igjen.

Vi har valgt en ytterveggsvifte med Ø=160mm og kapasitet 360m3 pr. time. Ikke antydning til damp på vegger/i tak når denne går, sjelden vi behøver å ha den på fullt også. Omtrent ikke støy, siden vifta sitter ute på ytterveggen. Bryggekjelen står v/veggen, så ikke noe tap i rør. I starten hadde vi et bend ned over kjelen, men opplevde kondensdråper som kunne dryppe ned i kjelen, så erstattet bendet med kun en rist(se bilde).
ext.jpg IMG_0063.JPG
 
Flott alternativ, Glenn. Hva må man ut med for en lignende vifte?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp