Vill ha TYKT godt SKUM!!

Zalo er helt topp, så lenge man skyller.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Zalo er helt topp, så lenge man skyller.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Da så.. Men du Hr. Gahr, har du noen gang prøvd å lage ett øl med bare en maltsort? Som jeg nevnte i tidligere post. :)
 
SMaSH (Single malt and single hop) Kan bli godt det. Jeg lurer på om det var en SMaSH-konkurranse her i Trøndelag for ikke så lenge siden. Noen som vet hvem som vant?
 
VillWonka skrev:
Gahr skrev:
Zalo er helt topp, så lenge man skyller.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Da så.. Men du Hr. Gahr, har du noen gang prøvd å lage ett øl med bare en maltsort? Som jeg nevnte i tidligere post. :)

Ja. Pleide å lage ipa med kun pale malt og Cascade før. Ligger en oppskrift på forumet, under vinneroppskrifter i lys ale et sted. Mener det var i 2007.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Jeg har laget øl med én maltsort (pale malt til OG 1,036)  og én humletilsetning (engelsk humle til 30 IBU, 15 minutter) som har fått fullt brukbart skum – om enn ikke det absolutt tykkeste og mest imponerende skummet jeg har sett. Også pils med 100% pilsnermalt, med greit resultat.

Når jeg tenker meg om, propaganderte jeg vel en stund for at cara- og crystal-malt er unødvendig og brukes for mye i hjemmebrygging. God og stabil gjæringstemperatur og nok gjær er viktigere for godt skum.
 
Gahr skrev:
VillWonka skrev:
Gahr skrev:
Zalo er helt topp, så lenge man skyller.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Da så.. Men du Hr. Gahr, har du noen gang prøvd å lage ett øl med bare en maltsort? Som jeg nevnte i tidligere post. :)

Ja. Pleide å lage IPA med kun pale malt og Cascade før. Ligger en oppskrift på forumet, under vinneroppskrifter i lys ale et sted. Mener det var i 2007.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Kult! Da blir det en det en SMaSH i helgen!!
Jeg er litt sånn tilhenger av enkle men gode smaker, jeg lager vørter, gjæren lager øl til meg :skitbra: Men selvfølgelig vil man være typeriktig så må man nok ty til andre sorter også :yes: En gang ila vinteren så skal jeg prøve meg på en klone av nøgne ø #100, den er sykt digg, stort sett den eneste "sterke" ølen jeg synes noe særlig om. Hva synes dere?
 
Jeg tror den er riktig, men du bør høre gjennom podcasten om #100 på The Jamil Show, den er svært informativ: http://thebrewingnetwork.com/shows/606
 
Jeg er enig i at det må være en prosess-ting som gir eller ikke gir skum. Nå skummer jo ikke rent vann så det må være noe som tilsettes i bryggingen - videre så er det så vidt meg bekjent ikke noen korrelasjon mellom mye humle og mye skum så det må være malten som gir skummet. Når Gahr (og andre) kan brygge IPA med kun pale ale må konklusjonen her være at det er noe i mesketrinnet som gjør noe med skummet. At det er gjæren som er det viktigste tror jeg ikke så mye på siden utgangspuktet må dannes i mesken og gjæren ikke spiser voldsomme mengder proteiner.

Det som stabiliserer bobler er et overflateaktivt molekyl som for eksempel et protein. Så hvordan ser meskeskjemaet ditt ut? Har du lange opphold på lav temperatur eller mesker du ekstremt lenge?
 
VillWonka skrev:
Så visst jeg vasker med Zalo, og skyller med det sykt varme vannet jeg har i kranen så er ikke det godt nok? PBW kanskje? Jeg har ritzenhoff ølglass for Weissbier som jeg behandler etter beste evne, har aldri vært i oppvaskmaskin. Vasker grundig og skyller godt:)

Jo, det burde være god behandling av glassene, ihvertfall så lenge du har en oppvaskkum og oppvaskbørste som er ren. Jeg har fått bekreftet fra Lilleborg at Zalo ikke skal påvirke ølskum.
 
Erik1984 skrev:
Jeg er enig i at det må være en prosess-ting som gir eller ikke gir skum. Nå skummer jo ikke rent vann så det må være noe som tilsettes i bryggingen - videre så er det så vidt meg bekjent ikke noen korrelasjon mellom mye humle og mye skum så det må være malten som gir skummet. Når Gahr (og andre) kan brygge IPA med kun pale ale må konklusjonen her være at det er noe i mesketrinnet som gjør noe med skummet. At det er gjæren som er det viktigste tror jeg ikke så mye på siden utgangspuktet må dannes i mesken og gjæren ikke spiser voldsomme mengder proteiner.

Det som stabiliserer bobler er et overflateaktivt molekyl som for eksempel et protein. Så hvordan ser meskeskjemaet ditt ut? Har du lange opphold på lav temperatur eller mesker du ekstremt lenge?
Tja si det du.. Jeg har prøvd litt forskjellig egentlig, stegmesk med rast på 51, noe jeg har sett i ettertid er en smule lavt for proteinrest.. Ellers anbefalte temperaturer for "tørt øl" eller smaksrikt øl. Jeg har vært på 70 i en time på ett øl, 65 på ett annet, men ser ikke kjempeforskjell. Nå i helgen tenkte jeg å prøve en smash hvor jeg mesker på 62 og 70, 80 min til sammen, og utmesk på 76 i 10min. Jeg prøver og så ser jeg hvordan det går. Blir sikkert bra det ?? :-D
 
Ifølge artiklene på forumet, så må du ungå temperaturer under 60ish for å ikke ødelegge for skumfasthet i meskina. Speidel f.eks anbefaler å starte på 38 grader, noe som da ikke er så.. lurt..?
 
neslekkim skrev:
Ifølge artiklene på forumet, så må du ungå temperaturer under 60ish for å ikke ødelegge for skumfasthet i meskina. Speidel f.eks anbefaler å starte på 38 grader, noe som da ikke er så.. lurt..?

Brygger med speidel og hadde litt problemer med skum jeg også. Pleide å meske inn på 40C men etter at jeg startet å meske inn på 60C har jeg fått mye bedre skumfasthet.
 
BjarneHB skrev:
neslekkim skrev:
Ifølge artiklene på forumet, så må du ungå temperaturer under 60ish for å ikke ødelegge for skumfasthet i meskina. Speidel f.eks anbefaler å starte på 38 grader, noe som da ikke er så.. lurt..?

Brygger med speidel og hadde litt problemer med skum jeg også. Pleide å meske inn på 40C men etter at jeg startet å meske inn på 60C har jeg fått mye bedre skumfasthet.
Der var du Bjarne! Det var den mistanken jeg satt igjen med jeg også etter å ha lest litt om enzymer og mesking på forskjellige temperaturer. I helgen hopper jeg over den lave innmeskingstempen på speidelen! Krysser fingre for at det blir bedre:)
 
Jepp; Har stort sett sluttet å stegmeske på Speidelen jeg og. Husker en gang jeg kjørte 5 min 40*C, 10 min 52*C, 40 min 62*C, 20 min 72*C, og utmesk 10 min 78*C på en weissen. Den gjæret altfor godt ut, og mener det ikke var mye skum å ringe hjem om.

Nå bruker jeg stort sett 60-90 min single infusjonsmesk på nesten alt. For en vanlig am. pale ale med WLP001 eller Safale S-05 fungerer 69*C i en time veldig bra. Kjører imidlertid alltid en utmesk på 78 grader for å "låse" vørteren. Tynne mesker har en tendens til å gi svært forgjærbare øl ved vanlige mesketemperaturer. Siden det er en sinnsvak "water-to-grain-ratio" på speidel-systemet, har jeg fått litt for god utgjæring på enkelte øl. Dette løste seg ved å ta hovedsteget et par grader varmere enn hva jeg er vant til med ved kjølebag-metoden.
 
Er ikke havre noe en kan tilsette i mesken for å få fastere skum? Men hva det gjør med smaken er jo noe annet kanskje...?
Har brygget stout og et par IPA med havre i mesken. Og mener skummet er ganske bra på begge deler. Kan ikke si at havren gjør noe ille med smaken.
 
Erlendso skrev:
Jepp; Har stort sett sluttet å stegmeske på Speidelen jeg og. Husker en gang jeg kjørte 5 min 40*C, 10 min 52*C, 40 min 62*C, 20 min 72*C, og utmesk 10 min 78*C på en Weizen. Den gjæret altfor godt ut, og mener det ikke var mye skum å ringe hjem om.
Kunne ikke sagt meg mere enig, kjørte akkurat samme program, det ble skum, men jaggu forsvant det fort også! Bra med kullsyre forøvrig så ølet er frisk og godt, men jeg digger å smatte på skummet i barten, så jeg ble noe skuffet kan du si! :)
 
Jeg tol sjansen på å scanne sammenfatningen til Kunze.
Det hadde vært kjekt om en med bedre tid enn meg kunne oversette
og stryke dette scannet :)
 
Tilbake
Topp