Volum Måling

Hei folkens

Har nå tatt i bruk en ny gryte til koking og oppvarming av skyllevann/meskevann. Det som er litt tungvint er å vite eksakt mengde vann eg overfører til mesketanken underveis. Idag tar eg vann fra gryten til gjæringskar, slik at eg ser kor mye vann eg tar, før eg heller det over i meskekar. Fungerer men tungvindt. Noen som kjenner til noe godt utstyr som kan monteres for volum måling?

Det fins nok utstyr for å måla slikt men om det egnar seg og ikkje kostar skjorta tvilar eg litt på. 

Eg plar bruka ein vanleg meterstokk.  Nå er eg så heldig at kjelane eg har er 36 cm høge og tek 36 liter.  Dermed veit eg at 1 cm = 1 liter  og finn volum i kjelen ved å måla antall cm frå toppen av kjelekanten til væskeoverflata (36 -X cm frå toppen).  Funker greit om du har sylindrisk kjel og det har vel dei fleste.    Ei lita utfordring er det vel at varmt vatn har anna volum enn kaldt vatn så eksakt vitskap er det ikkje.

aholgersen skrev:
Hei folkens

Har nå tatt i bruk en ny gryte til koking og oppvarming av skyllevann/meskevann. Det som er litt tungvint er å vite eksakt mengde vann eg overfører til mesketanken underveis. Idag tar eg vann fra gryten til gjæringskar, slik at eg ser kor mye vann eg tar, før eg heller det over i meskekar. Fungerer men tungvindt. Noen som kjenner til noe godt utstyr som kan monteres for volum måling?

Få tak i en skikkelig linjal, tøm i vann (1 liter av gangen, eller mer avhening av hvor stor gryte du har) og mål hvor på linjalen vannet når, skriv opp disse tallene.(Da kan du enten lage en matematisk formel eller bare se på tallene)
Når du da skal måle hvor mange liter du skal tappe av, så er det bare å regne ut hvor mange cm vannlinjen skal synke ned.

Edit:
Hvis du skal korrigere for utvidelse av vann ved ulike temperaturer kan du bruke denne http://antoine.frostburg.edu/chem/senese/javascript/water-density.html Ikke akkurat veldig nødvendig, men hvis du føler for å "nerde" skikkelig:)

Då blir det sikkert mattematikk og linjal ja  :lessmile:
hadde bare et lite håp om at noen hadde laget noe genialt

Du kan bruke en vekt. Da kan du måle tom gryte og full gryte. Da kan du lage den en tabell med vekt = volum.

Du kan bruke f.eks denne http://www.jula.no/elektronisk-pakkevekt-821012
Jeg planlegger å bruke en pakkevekt med RS232 eller USB utgang. Så kan jeg koble dette til en PC som kan vise nivået direkte. Men jeg blir å måle vekten på meskekaret i stedet for vanntanken. Da har jeg kontroll på hvor mye vann som tilsettes mesken samt at jeg kan kontrollere skyllingen med å justere skyllevannet og avtappingen. Når vekten holdes stabil tapper jeg like mye ut som inn.

Mvh

Dan Ove

Jeg har ikke funnet noe å bestille ennå, men jeg er redd for at den fort kommer opp i en 2-3 storlakser i norge. Hvis jeg finner et bra kjøp skal jeg poste link her.

Bruke en pinne merket med liter mål tilpasset din kjele er en billig og enkel metode.
Det er endel som setter merker på den store sleiven man bruker til å røre med.

Hvis du vil ha noe mer fancy, er kanskje et alternativ å bruke en vannmåler for varmtvann, søk på ebay eller Google på nettet.

Fant et bra utvalg i en tysk butikk, http://www.spewa.de/index.php?main_page=index&cPath=122_123 Her koster en enkel måler ca 13 euro uten moms. Kan se ut som man ikke kan nullstille telleverket for hver gang?
Tilsvarende måler men også med en kablet utgang til et digitalt display, 38,5 euro uten moms.
Digitalt display kostet 65 euro uten moms.

oeng skrev:
Bruke en pinne merket med liter mål tilpasset din kjele er en billig og enkel metode.
Det er endel som setter merker på den store sleiven man bruker til å røre med.

Hvis du vil ha noe mer fancy, er kanskje et alternativ å bruke en vannmåler for varmtvann, søk på ebay eller Google på nettet.

Fant et bra utvalg i en tysk butikk, http://www.spewa.de/index.php?main_page=index&cPath=122_123 Her koster en enkel måler ca 13 euro uten moms. Kan se ut som man ikke kan nullstille telleverket for hver gang?
Tilsvarende måler men også med en kablet utgang til et digitalt display, 38,5 euro uten moms.
Digitalt display kostet 65 euro uten moms.

Det såg ganske bra ut. 100 euro for et tekkesystem syns eg e fin pris

Kan godt være det er billigere systemer på eBay, kan være verdt å undersøke der, eller i andre tyske butikker, f.eks Conrad.de

Jeg bruker vekt. fungerer glimrende :)
Jula har pakkvekt som er mulig å tarere, og alt du trenger. den har også rs232 utgang, men jeg ser ikke helt nødvendigheten av det :)

eg bruke en kjøleboks på 90 liter til mesking. spørs vell om jula vekten er stor nok til at boksen står fint oppå

aholgersen skrev:
eg bruke en kjøleboks på 90 liter til mesking. spørs vell om jula vekten er stor nok til at boksen står fint oppå
Det er nok mulig å få boksen til å stå på vekta, men du balanserer helt på kanten når det gjelder maksvekt.
Bruker tislvarende kjøleboks, og har ofte 20kg malt oppi. Da blir det veldig tykk mesk om du ikke skal ovebr 60kg totalt som er begresningen på vekta.

ØysteinM skrev:
aholgersen skrev:
Det er nok mulig å få boksen til å stå på vekta, men du balanserer helt på kanten når det gjelder maksvekt.
Bruker tislvarende kjøleboks, og har ofte 20kg malt oppi. Da blir det veldig tykk mesk om du ikke skal ovebr 60kg totalt som er begresningen på vekta.

det blir ikke helt brukende for meg nei. har bestilt et flow meter fra statene som virker lovende, prøver det først

Nå har eg fått prøvd Digiflow 6710M, å den fungerer som bare juling. Kan måle total mengde og Liter/Min. Kostet 36$ hos www.futurlec.com
Brukte den til å overføre skyllevann til mesketanken

Tilbake
Topp