Volumindikator i kjele

Lagde målestav til BB30 på omtrent samme måte. Funket ypperlig det. Blir nok en målestav til HLT'en også tenker jeg. MLT og BK har jo sjåglass med volumindikator, og det er jo praktisk.
 
Et annet Biltema alternativ er skohorn av metall til kr 29.
Fungerer greit hvis ikke karet er for dypt.
 
Jeg har ikveld forsøkt meg på å etse volumindikatorer på 50l rustfritt stålkjelen min, og har konkludert med at det er fullstendig dødfødt. Jeg forsøkte med både eddik og salt, og rent (sterkt) saltvann. I begge tilfellene freste og boblet det, men det ble ikke så mye som en liten antydning til merke. Fullstendig meningsløst. Tror målestav er det eneste realistiske.
 
Men jeg skjønner ikke hvordan noen - bl.a. de som har laget beskrivelsene på nett - får det til så bra? Er det stor forskjell på rustfritt stål, slik at noen kjeler lar seg etse mens andre ikke gjør det?
 
Jeg har den samme 36L-kjelen, og bruker faktisk en slik stållinjal fra Biltema. Kjelen er 36cm fra bunn til kant på innsiden; med andre ord tilsvarer hver cm på linjalen et volum på 1 liter - perfekt! :)
 
Jeg har den samme 36L-kjelen, og bruker faktisk en slik stållinjal fra Biltema. Kjelen er 36cm fra bunn til kant på innsiden; med andre ord tilsvarer hver cm på linjalen et volum på 1 liter - perfekt! :)
Hah! Har du faktisk verifisert at det stemmer ved å helle opp i vann liter for liter?
 
Hah! Har du faktisk verifisert at det stemmer ved å helle opp i vann liter for liter?

Nei, jeg er vanligvis ganske pertentlig på sånt, men denne gangen har jeg latt det skli. Føler ikke at ølet blir noe dårligere av å ha presisjon på centiliteren, det er mange andre faktorer som har større effekt på resultatet ;-)

Men, kjelen ser ut til å ha helt rette vegger, så jeg har målt høyde og diameter på innsiden og regnet meg fram til at oppgitt volum stemmer bra med 36L, helt opp til kanten, så jeg tar linjalens målinger for god fisk.
 
Nei, jeg er vanligvis ganske pertentlig på sånt, men denne gangen har jeg latt det skli. Føler ikke at ølet blir noe dårligere av å ha presisjon på centiliteren, det er mange andre faktorer som har større effekt på resultatet ;-)

Men, kjelen ser ut til å ha helt rette vegger, så jeg har målt høyde og diameter på innsiden og regnet meg fram til at oppgitt volum stemmer bra med 36L, helt opp til kanten, så jeg tar linjalens målinger for god fisk.

Grunnen til at jeg ønsker nøyaktig volumindikator er for å treffe bedre når jeg regner ut vannmengde fra gjeldende SG osv. Tenkte det var greit å kalibrere med noen målepunkter ettersom kjelen runder litt av nederst. Men jeg går nok for denne.
 
Jeg testa såvidt å etse, men var tom for eddik, så jeg brukte en ganske sterk starsan-blanding i stedet, med masse salt oppi, og det funka faktisk

Ang mengden salt - jeg måtte røre lenge selv med kokende vann, og selv da var det mye som ikke ville oppløse seg, tror rett og slett blandingen var mettet

Nå prøvde jeg ikke å skrive eller noe, og maskerte ikke i det hele tatt, prøvde bare å sette et enkelt merke på et sted det ikke gjorde noe om det ble stygt, så det ble ikke vakkert, men det ble helt klart et merke der.

Det dumme med starsanen var jo at det skumma litt, og da jeg testa med omvendt polaritet ble det et gult belegg der (lot seg vaske bort enkelt), og såvidt jeg husker ble det litt mindre synlig.

Jeg brukte en vanlig liten 12V strømforsyning som jeg vanligvis bruker til magnetrøreren

Lurer litt på om det som har laget problemer for folk har vært at de har brukt for svak eddik? Det finnes jo i noen forskjellige styrker, og jeg vil tro det er ganske stor forskjell på dem
 
Jeg forsøkte med etsetrikset på min 36l bryggselv kjele.
Funket greit det. Brukte forøvrig et lite 12 volts batteri.
 

Vedlegg

  • 1409334930473.jpg
    1409334930473.jpg
    127,6 KB · Sett: 128
En 36 liters kjele fra bryggselv.no har et areal som er ganske så nøyaktig 1000 cm^2, da blir en cm vann i det samme som 1 liter. Så er det bare å måle hvor høyt det er fra toppen og ned (mener å huske at det var 36 cm), da er det grei skuring å måle avstanden ned til vørteren, (36 - antall cm ned) = innhold i liter.
 
Tilbake
Topp