Whiskey-malt vs. smoked malt

Jeg skulle egentlig hatt "standard smoked malt", dvs. Rauchmalt, for å sette noe røykpreg på mitt juleøl. Vinogbar var utsolgt for dette, men jeg blei tilbudt "Whiskey malt" som erstatning. Jeg tenkte at dette var det samme som "peated malt", som jeg har hørt om men ikke prøvd. Jeg takket nå uansett ja til erstatningen. Når jeg smakte og lukta på malten i går synes jeg det var ganske lite røyksmak, og jeg ser nå at vinogbar har to distinkte produkter "Whiskey malt" og "peated malt".

Er det noen som har brygget med "whiskey malt" og kan si noe om graden av røyksmak den gir sammenlignet med Rauchmalt? Hvis jeg planla å bruke ca 10% rauchmalt, hvor mye whiskey malt bør jeg bruke?
 
Har ikke vært borti whiskymalt. Petit Agentur kjører til Trondheim i morgen, og har både Weyermann og Castle sin røykmalt.
 
Whiskey malt er visst bare et pseudonym for peated malt, har jeg lest. Jeg synes de bør begynne å kalle det for torvmalt for å øke forvirringen, og fordi det høres bedre ut.
 
Nidveg skrev:
Whiskey malt er visst bare et pseudonym for peated malt

Pussig at de da selger både "peated malt" og "whisky malt". Mulig det skyldes at det er fra to forksjellige produsenter..?
 
Dalaker skrev:
Nidveg skrev:
Whiskey malt er visst bare et pseudonym for peated malt

Pussig at de da selger både "peated malt" og "whisky malt". Mulig det skyldes at det er fra to forksjellige produsenter..?

Jepp. Weyermann(?) sin kalles whiskey malt, TF sin kalles peated malt.
 
Peated -  røykmalt røyket med torv.    veldig mye kraftigere enn Whiskey malt.
Whiskey -  "røykmalt light" røyket med torv  - vi skulle egentlig kanskje kalt denne  røykmalt light eller noe.  dessverre ikke alltidt like lett med alle oversettelser og leverandører.  
Smokedmalt  - røymalt  . røyket med bøk.    ca samme "styrke" som peated, men annen smak/karakter/lukt .
 
VinOgBar.no skrev:
Peated -  røykmalt røyket med torv.    veldig mye kraftigere enn Whiskey malt.
Whiskey -  "røykmalt light" røyket med torv  - vi skulle egentlig kanskje kalt denne  røykmalt light eller noe.  dessverre ikke alltidt like lett med alle oversettelser og leverandører.  
Smokedmalt  - røymalt  . røyket med bøk.    ca samme "styrke" som peated, men annen smak/karakter/lukt .

Aha, det kan forkklare hvorfor 30% whiskymalt ikke ga så mye røyk i ølet.. får teste igjen med Peated tenker jeg. (som jeg tror jeg kjøpte sist.. )
 
noen burde tatt ansvar og produsert litt stjørdals malt til salg hos en av våre kjære leverandører, tipper bryggselv kunne distrubuert et par hundre kilo viss noen ville produsert malten.
 
Det jeg leser igjen og igjen er at man aldri skal bruke Peated Smoked Malt i brygging.
Røyk-karakteren passer trolig bra til Whisky men blir feil til øl.

Jeg ville kun kjørt Weyermann Rauch-malt eller evt. prøvd å røyket malt selv.
 
Erlendso skrev:
Det jeg leser igjen og igjen er at man aldri skal bruke Peated Smoked Malt i brygging.
Røyk-karakteren passer trolig bra til Whisky men blir feil til øl.

Jeg ville kun kjørt Weyermann Rauch-malt eller evt. prøvd å røyket malt selv.

Nøgne Ø bruker ihvertfall peated malt (Thomas Fawcett), så det skulle vel gå an å lage ok øl med det også. ;)
 
Synes Peated kan fungere i meget tunge øl, men knuser all annen smak i letter øltyper. Uansett får man bedre peated karakter på ølet om man lagrer på gamle whiskyfat fra Islay. (Basert på kjøpeøl, har dessverre ikke tilgang på slike gullskatter selv)
 
Ser det er flere forskjellige typer røkt malt tilgjengelig nå enn det var for bare noen år siden. Helt ærlig har jeg ikke peiling på forskjeller og egenskaper på alle. Weyermann Smoked Malt synes jeg gir et veldig bra smaksbilde i både Smoked porter og Rauchbier.
Hovedargumentet mot å bruke Peated Smoked Malt er ifølge Jamil Zainasheff at røyksmaken blir feil; Istedenfor røkt smak blir det medisinsk. Uten kilder har jeg også hørt at hjemmebryggeres bruk av Peat smoked malt i skotske øl bygger på en gammel misforståelse.  
Det flotte her er at vi driver med hjemmebrygging, og man kan bruke/gjøre akkurat hva man føler for! :)
Hvis man bruker torvrøkt malt ville jeg imidlertid brukt veldig lite da denne er ganske potent.
 
Kjøpte whiskymalt fra vinogbar nylig. Denne var lite spennende, så den ville jeg ha unngått. Kjør på med mer heftige saker. For sterkt peatet malt, kan det være at ølet trenger en del lagring. Men etter det, er det topp.
 
Tilbake
Topp