I ett så lyst øl med vanlig norsk vann så trenger du ikke noen form for karbonat. du jobber bare mot deg selv ved å tilsette karbonat (CO3-forbindelsene). Du trenger syre for å få ned pH og så bruker du caso og cacl for å dytte munnfølelse i riktig retning. Ikke vær redd for å meske på litt høyere pH heller, wit-stammene dropper pH greit under gjæring så du lander gjerne på føttene uansett sånn sett, crisp, hvis du er flink med å holde oksygen vekk.
I ett så lett øl trenger du ikke 50PPM kalsium fra vannet heller, du får en helt fin fermentering med en grei pitch og f.eks 30PPM, så du trenger ikke å bøtte på med kalsiumforbindelser. Prøv f.eks 20/20 PPM av hver eller dropp caso og legg til så du får ca 20PPM cacl. Du trenger ikke mer og ølet smaker veldig «rent» mtp vannet.
WIT blir ganske tørre så caso trenger du omtrent ikke siden caso egentlig bare tørker ut et øl i halen, og det er tørt fra før mtp FG.
Men, samtidig bør du veie opp «tørrheten» mot humlene. Hvis du bruker f.eks mye Mosaic, som er en humle med mye oljer og smaken og munnfølelsen på den heller litt mot søtlig, så kan det være at du vil være litt mer forsiktig med klorid, da det oppfattes som søtlig, så du ikke ender opp med et sluttresultat som er for søtt. Det er ikke helt toppers i et sånt øl, som skal være crisp.
Så, min mening er at du må veie opp vannprofilen opp mot FG, og humle hvis det er humletunge øl, i tillegg til de andre grunnene du designer et vann.
Og, gjerne bruk speise på et sånt øl. De skal gjerne være distinkt passe tørre i halen, men ikke knusktørre, med sukker (jaja, få høre det, men jeg står på mitt) så synes jeg du får en slangs rund døllhet i halen, som jobber mot den tørre distinkte finishen. Eller karboner på fat. Forskjellen er veldig liten, men den er der, og mange bekker små blir til en stor å...
http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Kaiser_Alt
Jeg tenker da først og fremst på noe Wit-aktig. Man lager jo seff et øl til egen smak, men dette var bare noen synsinger og forhåpentligvis noe å tenke på. "The Stig" virker som et veldig artig øl å brygge og smake.