WLP holdbarhet?

Heisann, har wlp fått ny innpakking på gjæren sin med lenger holdbarhet? Satt og skulle bestille gjær fra norbrygg og det står att den er holdbar til 18/04 2016. Hva har isåfall dette å bety for hva jeg skal putte inn i mr malty. Gjæren er wlp007.

Gamle rør har 4mnd holdbarhet, mot 6mnd på nye pakker..
Hvordan dette puttes inn i mrmalty er jeg dessverre usikker på..

Sist redigert:
Det betyr at den er ganske fersk og produsert for litt under en måned siden
så hvis du plotter inn 90% viability burde det stemme

Jeg laget en starter på wlp002 i dag og lurte på akkurat det samme. Når holdbarheten har økt vil ikke MrMalty-kalkulatoren stemme. Jeg laget starteren litt mindre på grunn av det. Noen som vet om det er undersøkt viability gjennom holdbarhetsperioden på de nye pakkene?

Du kan bruke denne for å finne viability for de nye pakkene 0,5^(x/6)
der x er anntal måneder fra produksjon

takk til gustavf som var snar ute

Dette er nok et spørsmål på siden av det tråden handler om, men spør her istedet for å lage en egen tråd.
Jeg kjøpte en WLP802 i dag, og når jeg kom hjem ser jeg at den er "best før" 23.11.2015. Er et stykke å kjøre for å bytte den i morgen, så lurer på hva dere ville gjort? Brukt den eller tatt turen for å bytte?

Den må du bytte! Viktig å signalisere at du ikkje finn deg i slikt, for tendensen slik eg opplever den er at fleire og fleire bryggekjøpmenn stadig testar grensene i denne heite marknaden.

Dette er nok et spørsmål på siden av det tråden handler om, men spør her istedet for å lage en egen tråd.
Jeg kjøpte en WLP802 i dag, og når jeg kom hjem ser jeg at den er "best før" 23.11.2015. Er et stykke å kjøre for å bytte den i morgen, så lurer på hva dere ville gjort? Brukt den eller tatt turen for å bytte?

Hvem har solgt den gamle gjæren?

Det vil eg òg gjerne vite. Når det kjem til WLP kjøper eg ikkje noko eldre enn 1 mnd, dvs må det vera 5 mnd att i datoen. Brått fann WLP ut at gjæren sin dato kunne forlengast frå 4 til 6 mnd, men det forandrar imidlertid ikkje mitt forbruksmønster!

Jeg prøvde meg med 2 rør WLP400 hvor best før dato var rett rundt hjørnet. Satte starter og tok en råsjans og pitcha hele starteren etter 48 timer pga dårlig tid. Skjer ikke igjen. Ølet gikk i dass.

Skaff nyere gjær.

Den må du bytte! Viktig å signalisere at du ikkje finn deg i slikt, for tendensen slik eg opplever den er at fleire og fleire bryggekjøpmenn stadig testar grensene i denne heite marknaden.
Man har vel ikke noe rett på å få den byttet når datoen ikke er utløpt. Er det ikke slik at viability er 50 prosent ved datoen? Man må jo bare ta hensyn til det når man lager starter.

Tilbake
Topp