WLP002

Nope, lurte nemlig selv en gang jeg skulle kjøpe wlp029, og spurte i butikken. De hadde lurt på akkurat det samme, og hadde kontaktet WL. Svaret var nettopp dette. Fargen varierte med spraymalten som ble brukt, ikke noe annet. De bruker mengder av det (og av vanlig malt også) og da varierte det litt hvilken type de fikk.

Nope, lurte nemlig selv en gang jeg skulle kjøpe wlp029, og spurte i butikken. De hadde lurt på akkurat det samme, og hadde kontaktet WL. Svaret var nettopp dette. Fargen varierte med spraymalten som ble brukt, ikke noe annet. De bruker mengder av det (og av vanlig malt også) og da varierte det litt hvilken type de fikk.

hmm - det kan jo stemme, da. Men jeg synes stadig det virker merkelig. Tørrmalt er relativt lagringsdyktig, og behovet er vel ganske forutsigbart. Og produksjonstida for tørrmalten er kort. Selvfølglig er produksjonskapasiteten begrenset, men lkevel ... . Jeg ser liksom ingen grunn til at det skulle bli knapphet på lyst tørrmalt.

Jaja. Man skal ikke male Fanden på veggen i utrengsmål:).

Oppdatering etter 2 døgn på snurrern med 0,6l 1.020: ingenting. Intet spor etter aktivitet og ingenting spist[emoji42]. Pakken har forøvrig vært lagret i kjøleskap som ikke blir åpnet ofte. Den får stå noe lengre før konklusjon trekkes for dette forsøket

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Oppdatering etter 2 døgn på snurrern med 0,6l 1.020: ingenting. Intet spor etter aktivitet og ingenting spist[emoji42]. Pakken har forøvrig vært lagret i kjøleskap som ikke blir åpnet ofte. Den får stå noe lengre før konklusjon trekkes for dette forsøket

gi'n et par døgn til.

Her har det våknet, egentlig ikke ferdig spist, men det passer for meg nå. Dekanterer og stepper opp med 1,2 l OG 1.038. Det var liv! Men det tok tid å starte deling. Gir den ny dose med gjærnæring samtidig. Har planlagt å bruke den på en mild på lørdag så det blir spennende om det er progresjon.
2255c58031bef96cc350a13d8dfd937b.jpg

Etter steppingen var alt i skjønneste orden. En hel god gjeng arbeidsvillige var skapt. Etter dekantering fikk de egentlig en grei oppgave, en mild med OG 1.039. Ti timer etter pitch med oksygen tilførsel var det god liv i karet, men med 18 grader C var tøylene strammet til. Etter 2,5 døgn til med svak stigning av temp til 19 gr C var 1.014 nådd. Ei uke etter pitch er FG nådd, fortsatt 1.014 som også var mål.
Jeg slår dermed fast at prosjektet hadde livets rett, ølet bærer ingen preg av stresset gjær eller underpitching. Dette er ingen garanti for at en like gammel PP pakke skal våkne greit til liv med litt ekstra omtanke, men dette forsøket virker i allefall vellykket.
Temp. er nå 21.1 grad C, slik vil det stå til flasking neste lørdag, 2 uker etter pitch. Kanskje er det smak til påske selv om det er ment som en litt enkel, men grei maltsmak på plattingen til sommeren.

Et annet spørsmål om denne gjæren - skjønt med Imperials versjon, A09 Pub:

Jeg lot en Robust Porter stå litt lenge - over 3 uker - før jeg flasket. Nå, etter ei uke på flaske, er ølet helt nydelig, men det har skjedd fint lite har i retning av utvikling av kullsyre. Det burde jeg vel egentlig ha forutsett, og sørget for ekstra gjær, men det gjode jeg altså ikkee. Så nå lurer jeg på om noen har erfaring med samme tabbe - og om det er håp. Jeg kan jo til nød spinne opp noe gjær, og jekke opp flaskene og dryppe oppi litt, men vil sjølsagt helst unngå det.

Et annet spørsmål om denne gjæren - skjønt med Imperials versjon, A09 Pub:

Jeg lot en Robust Porter stå litt lenge - over 3 uker - før jeg flasket. Nå, etter ei uke på flaske, er ølet helt nydelig, men det har skjedd fint lite har i retning av utvikling av kullsyre. Det burde jeg vel egentlig ha forutsett, og sørget for ekstra gjær, men det gjode jeg altså ikkee. Så nå lurer jeg på om noen har erfaring med samme tabbe - og om det er håp. Jeg kan jo til nød spinne opp noe gjær, og jekke opp flaskene og dryppe oppi litt, men vil sjølsagt helst unngå det.
Du må fate, så kan du justere trykk i løpet av de første par serveringene... Ellers tar det seg nok opp om du gir det litt tid, etter bare en uke kan det nok være litt flatt ja. Har opplevd det med både denne gjæren og andre.

Du må fate, så kan du justere trykk i løpet av de første par serveringene... Ellers tar det seg nok opp om du gir det litt tid, etter bare en uke kan det nok være litt flatt ja. Har opplevd det med både denne gjæren og andre.

Takk, da får jeg litt håp:).

- og dette er heldivis et lagringsøl. Den siste flaska av den første batchen med denne oppskrifta drakk jeg like før jul. 5 år gammel, og den var helt på høyden. Så da kjenner jeg meg roligere. Fat prøver jeg nok ikke. Jeg får teste igjen om et halvt år, og har det ikke skjedd noe da, får jeg tilsette litt gjær på flaskene.

Og i verste fall kan det faktisk drikkes flatt, også:).

Vend flaskene innimellom og sett dem ‘varmt’.
Du kan også sette en testflaske på varmekabler for å se om det skjer noe. Dette vil trolig påvirke smaken negativt, men som en kullsyre-test funker det fint

Vend flaskene innimellom og sett dem ‘varmt’.
Du kan også sette en testflaske på varmekabler for å se om det skjer noe. Dette vil trolig påvirke smaken negativt, men som en kullsyre-test funker det fint

Jeg har dårlige erfaringer med det der fra tidligere. Så jeg satser nok på å ta tida til hjelp. Tar det lang nok tid, kan det jo bli et fint gravøl:D. Det er i alle fall godt - og som sagt; et tidligere brygg greide fint 5 år:).

Brygget en Brown Ale med OG 1051 som endte på 1004 !?
Mesket på 65 gr. 30 l til gjæring i fermentasurusen uten trykk 18 gr 6 dager, 20 gr 6 dager, 22 gr 6 dager
Smaker litt barskt (kanskje som ønsket) og med litt alkoholstikk, kan jo bli bedre etterhvert men noe har skjedd under gjæring!
Hva er mest sannsynlig?
PS målte FG med 2 forskjellige hydrometer som begge viser 1004 på 20 gr

Brygget en Brown Ale med OG 1051 som endte på 1004 !?
Mesket på 65 gr. 30 l til gjæring i fermentasurusen uten trykk 18 gr 6 dager, 20 gr 6 dager, 22 gr 6 dager
Smaker litt barskt (kanskje som ønsket) og med litt alkoholstikk, kan jo bli bedre etterhvert men noe har skjedd under gjæring!
Hva er mest sannsynlig?
PS målte FG med 2 forskjellige hydrometer som begge viser 1004 på 20 gr
Har du brygget med Saison rett før kanskje?

Ja med french saison gjær, men brygget en hefeweissen imellom, gjæret vel ut i overkant den og, men ble ihvertfall ok (jeg foretrekker tørre øl :)

Tilbake
Topp