WLP007 + Flaskekarbonering

Har brygget en NØ IPA med WLP007 som er klar for tapping på i dag. Denne skal stikkes over på dunk med sukkerlake før jeg flasker. Har lest litt rundt her og forstått det som at pga egenskapene til WLP007 så bør man tilsette ekstra gjær for å få tilstrekkelig karbonering. Da jeg verken har tørr eller flytende gjær på lager, kan jeg da grave opp en dose fra gjærkaka og blande dette i omstikken, eller bør jeg rett og slett la være? Hvor mye bør jeg isåfall bruke?
 
Du trenger bare ørlite gjær for flaskekarbonering og normalt er det nok gjær som har holdt seg flytende i ølet til at det går greit. Akkurat 007 er litt spesiell, for den feller ut veldig bra og kan gi litt for lite gjær til karbonering. Da kan det være en god ide å gjøre som du foreslår og virvle opp litt gjær (ei spiseskje eller to holder) fra bunnen av karet.
 
Er det egentlig noen som har opplevd dette med WLP007 i hjemmebrygging? Nøgne Ø tilsetter visst ekstra gjær, men jeg vil tro det er noe ganske annet med de tankene de bruker der.
 
Har opplevd det på en #100-klone med gjærslurry vi fikk fra NØ. Men der hadde nok alkoholstyrken også noe å si, da det var nærmere 10% om jeg husker rett. Kullsyre ble det ihvertfall aldri, selv ikke nå ett år etter....
 
Hvis eg er usikker på om eg får med nokk gjær i øl med OG under ca. 80, så tar eg bare å lar heverten eller krana suge litt fra toppen av gjærkaka på slutten av omtappinga, den friskeste gjæren ligger jo på toppen av kaka, og som gustav seier skal det jo ikkje mykje til, så det går ikkje ut over klarheita eller grums i flaska.

Personleg har eg heller ikkje oppveld noko karbonerings problem med 007, sjølv ikkje med OG opp mot 80. men OG: 80 +  tipper eg er noko anna.
NØ sin IPA har jo OG ca.70 og da trur eg det går veldig bra. men du kan jo la hevert/kran suge med litt ekstra gjær for sikkerheitskyld.
 
Mitt brygg med 007 karbonerte fint uten at jeg tilsatte noe mer, men så bar jeg gjæringskaret opp fra kjelleren samme dagen som jeg stakk om for å tappe. Jeg vil tro at det lagde litt bevegelse i bunnen, men ikke nok til å virvle opp veldig mye, for slurryen virket ganske kompakt. Poenget er at jeg i alle fall fikk nok gjær til å karbonere.
 
Takker for gode svar! Tenker jeg kommer til å safe litt da og ta med et par slurper fra gjærkaka.
 
iGrunde skrev:
Takker for gode svar! Tenker jeg kommer til å safe litt da og ta med et par slurper fra gjærkaka.

jeg er imponert over de som klarer å overføre med hevert uten å ufrivillig få med seg gjær, selv fra 007. Spesielt på mørke øl, så ser jeg ikke bunnen, så skjer her og der at tuppen til heverten kommer litt for langt ned i bøtten, i tillegg vil jo man gjerne ha med seg mest mulig øl videre og da kan man ikke være pirkete på hva annet man får med seg opp.
 
Lars B. skrev:
jeg er imponert over de som klarer å overføre med hevert uten å ufrivillig få med seg gjær, selv fra 007. Spesielt på mørke øl, så ser jeg ikke bunnen, så skjer her og der at tuppen til heverten kommer litt for langt ned i bøtten, i tillegg vil jo man gjerne ha med seg mest mulig øl videre og da kan man ikke være pirkete på hva annet man får med seg opp.

Støtter den! Hadde en god dose med rester etter pellets fra tørrhumlinga  som lå å koste seg på en seng av tjukk kreusen i gjærdunken, så det var umulig å se hva som kom til å drive med i slangen under omstikking. Dytten heverten til bunns et kort øyeblikk mot slutten for å dra med litt ekstra gjær.
Det ble en god slump med ubåter og humletåke med på flaskene også, men håper dette vil legge seg til ro med kjøling. Vil dette utgjøre mye på smak?
Kanskje et triks dersom du har (semi)transparente dunker, å holde slangen inntil siden for å skimte nivået.

Når det er sagt så hadde IPAen en helt fortyllende aroma! Skikkelig snop!!  :amen:
Hva jeg er mere spent på er smaken.  Førsteinntrykket var som å tygge på en te-pose, så det blir spennende å se hva noen uker på modning kan bidra med.
Gleder meg som en unge til ferieturen er unnagjort så jeg  kan sprette min første IPA  :biersmile:
 
Tilbake
Topp