WLP007 og ettergjæring på flasker - ingen futt...

GeirH

 
28. februar satte jeg en batch med robust porter med OG 1,056. Jeg hadde lagd gjærstarter av passe størrelse ifølge mrmalty-kalkulatoren. Den fikk gjære i 14 dager, og endte opp på 1,016, som er greit nok.

Flaskinga ble gjort sist mandag, 14. mars, der jeg tilsatte ca 6,5 gram sukker per flaske (sukkerlake med plastsprøyte på hver flaske).

Vi skulle prøvesmake en i går, lørdag, så den hadde fått stå fem døgn i romtemperatur, men det var absolutt ikke noe futt i den. Ingen antydning til kullsyre. Ved tidligere brygg har jeg ikke hatt noen problemer med denne metoden, men jeg har heller aldri brukt en så flokkulent gjær som 007 før...

Kan det hende at jeg ikke har fått med nok gjær over på flaskene, eller er det andre ting som kan ha gått galt? Bør jeg enkelt og greit bare vente lengre?

Innspill mottas med takk.
 
Vent en uke til. Hvis det ikke har skjedd noe da, kan du kanskje begynne å få panikk. Hva slags korker har du brukt? Er flere her inne som har hatt problemer med korker og korktenger.

Hvis det ikke skjer noe, kan du tilsette litt gjær i flaskene.
 
Jeg hadde det samme problemet med Wyeast 1968, mens den samme vørteren med 1318 karbonerte fint. Tilslutt kontaktet jeg Kjetil på Nøgne Ø, og fikk bekreftet mistanken om at de også tilsetter en annen gjærtype nettopp for at ølet skal kunne ettergjære på flasker. De bruker WLP007 som husgjær, Nottingham til flaskegjæring. Ha mente at denne kraftige flokkuleringen var typisk for både WLP007 og Wyeast 1968.
 
Jeg hadde nettopp en stout som var gjæret med 007 og som tok 1 md på karboneringen i romtemperatur.
 
Vi har en belgisk sterk øl som har dette problemet. Trolig har de 10,3 prosentene med alkohol tatt knekken på gjæren, som ikke har greid å bryte ned noe særlig av karboneringssukkeret. Vi lurer på å tilsette rehydrert tørrgjær (f.eks Nottingham) med sprøyte i hver flaske. Det eneste som stopper meg, er tanken på at den nye gjæren kan være mer attenuativ enn den gamle, og således lage flaskebomber. Er det noe å bekymre seg for? Ølet gjæret ned fra 1.091 til 1.014 (!).
 
Tusen takk for alle innspill.

Det kunne se ut som vørteren var tilnæret helt klar ved tapping, og gjærkaka var veldig kompakt, så det kan tyde på at for lite gjær har blitt med over i flaskene. Jeg skal prøve å øke temperaturen litt på badet der de står, og vende litt på flaskene i noen dager, og om ikke det hjelper, så skal jeg prøve å tilsette litt tørrgjær. Har bestilt opp noen pakker med nottingham for å ha i bakhånd...

Noen ide om hvordan jeg skal beregne mengde som trengs? Det kan jo ikke være allverden. Siden det er tilsatt sukker tilsvarende ca 2 oechlegrader, så er det jo det som skal gjæres ut, så det kan ikke være mange grammene som trengs. Men det gjør vel heller ikke noe om det er litt for mye gjær?

Kanskje blande ut 3-4 gram i 25 cl kokt og nedkjølt vann, og bruke plastsprøyte for å tilsette 0,5 cl per halvlitersflaske, og 1/3 cl per 0,33-flaske?

Gjærer nottingham tørrgjær bedre ut enn WLP007? I såfall risikerer jeg vel flaskebomber, siden den da vil gjære ut både tilsatt sukker, og sukkerarter som 007-en ikke har spist opp?

Jeg har ikke lyst til å gi opp denne helt ennå  ;)
 
Hadde samme problem, kokte opp sukkerlake og sprøyta inn i flaskene. Kom seg sakte men sikkert, dog er det ikke like mye futt i som det gjerne skulle vært. Husker ikke eksakt hvor mye jeg hadde i per flaske, men kan sikkert finne fram om du trenger.
 
Eg VEIT IKKJE men eg tvilar sterkt på at Nottingham gjærar lenger ut enn 007. Eg hadde tatt sjangsen med stor ro i sjela;-)
 
Satser på at det går bra. Kan jo for sikkerhets skyld legge noen søppelsekker over flaskene, slik at jeg i worst case i det minste slipper å vaske vegger og tak ;)

Skal holde dere oppdatert på hvordan det går...
 
Hold av noen flasker som du ikke tilsetter noe ekstra også, så kan du se om de kommer seg etter noen uker til i romtemp. En komparativ studie!
 
Planlegger ein sterk ale med wlp007.

Er det uproblematisk å planlegge i forkant at man skal ha i tørrgjær til priming (sterkøl på 10%)?

Vil det påvirke FG betraktlig?

Kan man ha i rehydrert gjær når man stikker om før flasking, og kor mykje av ein 11,5g pakke trenger man?
 
Richard skrev:
Hvorfor ikke kjøpe high gravity gjær fra whitelabs. Ser at bryggselv selger det.

Tenker du på wlp099? Blir ikkje den veldig fruktig? I mitt tilfelle skal den gjære til ca. 10% alc.

Hadde bestillt 007 før eg såg denna tråden. Men kan jo bruke den til ein IPA. Og kjøpe ny til byggvinen, Kansje ein wlp002. Har den samme problem med ettergjæring?
 
Torvald skrev:
Richard skrev:
Hvorfor ikke kjøpe high gravity gjær fra whitelabs. Ser at bryggselv selger det.

Tenker du på wlp099?

530 tenker Richard på tenker jeg. Fruktig blir det når du gjærer ved rel.ätiv høy temperaturer.
Det er forresten mange gjærtyper som tåler like høy alk%.
 
Huub skrev:
530 tenker Richard på tenker jeg. Fruktig blir det når du gjærer ved rel.ätiv høy temperaturer.
Det er forresten mange gjærtyper som tåler like høy alk%.

530 til barley wine?

Er ute etter ein veldig nøytral gjær som kan tåler å ettergjære ved 10-11%. Har du nokre annbefalinger?
 
Til ettergjæring er det ikke så viktig hvilken gjær du bruker, rent smaksmessig. Jeg hadde gått for Nottingham i ditt tilfelle. beregn ca. 1 mill celler per ml øl. I praksis vil det si 1 g tørrgjær til ca 20 liter. Husk å rehydrere gjæren på rett vis.
 
Gahr skrev:
Til ettergjæring er det ikke så viktig hvilken gjær du bruker, rent smaksmessig. Jeg hadde gått for Nottingham i ditt tilfelle. beregn ca. 1 mill celler per ml øl. I praksis vil det si 1 g tørrgjær til ca 20 liter. Husk å rehydrere gjæren på rett vis.

ok, men det eg egentlig lurte på her var hvilken White labs gjær som passer til ein maltrik ale på rundt 10%, og fortsatt klarer å ettergjære på flaske.
Tenkte å bruke 007en på ein IPA istedet, som eg skreiv i eit tidligere innleg.
 
Engelsk eller belgisk? WLP007 bør klare brasene, om du behandler den pent (nok gjær og oksygen til å begynne med), det samme bør WLP013. OM du vil ha belgiere er WLP530 en fin gjær til svært mye. Den tåler stort sett alkohol bra. Men til så sterkt øl ville jeg kanskje ha brukt litt ny gjær ved flasking uansett, hvis jeg skulle karbonere naturlig.
 
Gahr skrev:
Engelsk eller belgisk? WLP007 bør klare brasene, om du behandler den pent (nok gjær og oksygen til å begynne med), det samme bør WLP013. OM du vil ha belgiere er WLP530 en fin gjær til svært mye. Den tåler stort sett alkohol bra. Men til så sterkt øl ville jeg kanskje ha brukt litt ny gjær ved flasking uansett, hvis jeg skulle karbonere naturlig.

Mange gode tips der, takk :)
Men du vil altså annbefale og tillsette litt ny gjær når man skal naturlig karbonere eit så sterkt øl. Er det vanleg praksis?
Isåfall er greit å pitche den rehydrerte gjæren i det karet man stikker om til før flasking?

Richard skrev:
Det var wlp099 jeg tenkte på.
Korleis vil smaksprofilen til denne vere i eit øl på 10%?
Leste at den skulle vere nøytral ved lavere % alc og ganske fruktig ved høgere % alc.
 
Tilbake
Topp