WLP6788 Norwegian Farmhouse Ale

Selv om jeg har gjaeret paa 37 grader tidligere. Da en Saison med WLP565, saa vil jeg paa generelt grunlag si at det er bedre aa pitche paa en moderat temp ala 18-19 grader for saa aa gradvis oeke temperaturen.
Om en pitcher paa 37 saa maa en holde den tempen der til fullfoert gjaering. Temperaturen kan lett synke aa da kan en sitte igjen med et oel proppfullt av diacetyl og andre uoenskede smaks stoffer.
 
Om en pitcher paa 37 saa maa en holde den tempen der til fullfoert gjaering.
Hvis du setter gjæringsdunken på badet og har liggeunderlag rundt og noe klær oppå så går det helt fint. Har gjort det to ganger uten hverken diacetyl eller annet griseri.
 
Hei
Leser tråden med stor interesse. Skal i gang med gjæren i dag, på et belgisk golden ale inspirert brygg. (OG 1075)
Klarer ikke helt å se noen klare anbefalinger mhp gjæringstemp, men tenker pitche på 19, og gradvis gå til 24-25 grader. Eller skal en gå bananas og pitche på 37 ??? og bare la det stå til.
Slik jeg leser meg til er det også en fordel med lang gjæringstid, for få bort eventuell svovel-lukt (?). Eller kan dette ha med underpitching å gjøre?

Er det flere som har noen erfaringer å dele, både mht temperatur, total gjæringstid og ev lagring?

Pitchet ved romtemp, rakk ikke lage starter, så brukte 4 rør av god dato.

Holdt temp på 22grd under stormgjæring og dro den opp til 25grd etterpå. Tot 3 uker med cold crash.

Hvordan den blir etter flaskekarbonering er usikkert, men smakte godt på flaskedagen.
 
Hvis den trenger tid på å gjøre seg ferdig så lønner det seg nok ikke å tappe vekk ølen av gjæren.

Er så lavt trykk over gjæren i en hjemmebryggersetting at autolyse ikke er å bekymre seg for etter 3-4 uker.
Drikker nå en maibock som fikk to måneder på gjæren som var 3 måneder gammel 2. Generasjon (frisket opp med to runder frisk vørter og dæsjer med o2). Smaker ikke no fiiin champagne av den. Ren og pen
 
Brygget et lyst øl på denne, forsiktig humlet. Overrasket og svært godt fornøyd med resultatet. Gjæret rundt 20 grader, trolig for lite gjær (dårlig tid/planlegging). Likevel, god utgjæring, crisp og presis finish, nesten pils-aktig. Frisk og digg!
 
Skal jeg konkludere sånn at denne gjæren trenger ca. 1 mnd på dunk før at svovelforbindelsene er nede på et akseptabelt nivå og vi kan flaske den?
 
Slik vi har gjort det med stormgjæring på 16 grader, gikk dette mye raskere. Jeg vil derfor tro at jo høyere temperatur du gjærer på, jo lenger trenger den på opprydding. Vi har bare brukt NFY en gang, så grunnlaget er særdeles tynnt... :)
Har for øvrig en del ferdig vasket NFY dersom noen ønsker gratis gjær. Den er brukt i Kølsch med lav ABV og lite humle, så den er av prima kvalitet.
 
Skal jeg konkludere sånn at denne gjæren trenger ca. 1 mnd på dunk før at svovelforbindelsene er nede på et akseptabelt nivå og vi kan flaske den?
Flasket etter 14 dager, etter en uke på flaske var all svovel gone. Stormgjæret på 18 grader
 
Slik vi har gjort det med stormgjæring på 16 grader, gikk dette mye raskere. Jeg vil derfor tro at jo høyere temperatur du gjærer på, jo lenger trenger den på opprydding. Vi har bare brukt NFY en gang, så grunnlaget er særdeles tynnt... :)
Har for øvrig en del ferdig vasket NFY dersom noen ønsker gratis gjær. Den er brukt i Kølsch med lav ABV og lite humle, så den er av prima kvalitet.
Du holder til i Oslo?
 
OK så vi har to leirer som tester. En som gjærer disse som en WLP565 -famlien. Pitcher litt høyt og lar den stige opp til 25-30 grader. Og en som pitcher lavt og holder den nede gjennom store deler av gjæringsforløpet. Gir mening at de som holder disse lavt trenger lavere tid. På tide at jeg slutter å prate om denne gjæren og sjøl tester den føler jeg :)
 
Jeg kjøre stormgjæring på 20 og satt den på varmeplate etter 3 dager. 26 dager før svovel la seg.
 
Da er første brygg med WLP6788 gjennomført.

Pilsner 81%, Munic 4%, Sukker 14%
Enstegsmesk på 66 grader
OG 1072 , Tilsatte oksygen og starter.
Gjæring på 18 grader, med gradvis økning til 23 grader over første uka.
Flasket etter 16 dager.
FG 1004 (!), som gir attenuation på rundt 94% !
Et hint av svovellukt fra gjæringen første uka, men ikke noe å snakke om ved flasking. Gir mer hint til noe i retning av hva en forventer av sterke belgiske lyse øl.
Erfarte også at gjæringen delvis stoppet opp rundt 1020 (etter 4-5 dager), rørte opp den bunnfelte gjæren, og gjæringen tiltok igjen til oppgitt FG.
FG ble vel i overkant lav, men blir interessant å smake på dette etter ettergjæring og noen ukers lagring.
 
Så, om dette er en ale yeast med bra attenuation, men høy produksjon av svovel, hvorfor ikke bruke den til en tradisjonell Burton IPA? Er jo ikke akuratt en norsk stil, men bør gi typeriktig resultat?
 
Tenkte å sette en juleøl på denne til helga (NØ god jul liknende) , og har kjørt en 1,5 l starter i 1 døgn,så økt til 3 l med 1,5 l ny vørter. Satte starter kjølig nå etter at den sluttet å skumme,ca 1 døgn e siste tilførsel av vørter. Gjæren liknet litt på wlp007 og lå på bunn 15 sek etter at jeg tok den av magnetrører. Er dette normalt?
 
Tenkte å sette en juleøl på denne til helga (NØ god jul liknende) , og har kjørt en 1,5 l starter i 1 døgn,så økt til 3 l med 1,5 l ny vørter. Satte starter kjølig nå etter at den sluttet å skumme,ca 1 døgn e siste tilførsel av vørter. Gjæren liknet litt på wlp007 og lå på bunn 15 sek etter at jeg tok den av magnetrører. Er dette normalt?
Skjedde med meg også, bunnfelte utrolig raskt
 
Tilbake
Topp