WLP6788 Norwegian Farmhouse Ale

Men kan man kalle det en Kölsch hvis man ikke bruker Kölsch-gjær egentlig?
Nå var dette en konkurranse hvor de ønsket Farmhousegjæren brukt i mange typer øl, så mye av det som ble sendt inn var trolig ikke typeriktig. Vår var ikke det, men med utgangspunkt i en Kölsch, kalte vi den Farmhouse Kölsch. Kölsch eller ei - en artig konkurranse.
 
Satte min øl med denne gjæren inn på 25 grader, fikk ila 5 dager stige jevnt til 30 grader. En del svovel de første 4 dagene, men helt vekke i løpet av den første uka. Har ikke karbonert enda. Foreløpig smaksnotater er veldig fruktig, tenker over i appelsin- og fersken-sjiktet. Ingen usmaker. Gjæret fra 1.053 til 1.008, mesket på 67 grader, gir 84 % utgjæring
 
Har smakt på ferdig produkt nå, 4 uker på flaske. Må ærlig innrømme at prøven ved flasking smakte bedre. Lukter og smaker veldig fruktig, over i en "ekstrem" blonde, tenker jeg. Ingen svovel. Men det er en slags ubehagelig skarp smak/bitterhet i bakgrunnen etter ca 5 sek, som jeg ikke klarer å sette fingeren på. Kjente ikke den ved flasking. Tanken går litt over til mine tidlige ekstraktøl som fulgte bruksanvisningen til kitet og ble satt inn på stua. Er mulig det kommer fra humlen, mer lagring vil vel vise. Karbonerte som engelsk IPA, det ble litt tamt etter min smak, fruktigheten kom ikke så tydelig fram. Edit:lagt ved bilde
 

Vedlegg

  • DSC_0236.JPG
    DSC_0236.JPG
    72,3 KB · Sett: 95
Sist redigert:
Har smakt på ferdig produkt nå, 4 uker på flaske. Må ærlig innrømme at prøven ved flasking smakte bedre. Lukter og smaker veldig fruktig, over i en "ekstrem" blonde, tenker jeg. Ingen svovel. Men det er en slags ubehagelig skarp smak/bitterhet i bakgrunnen etter ca 5 sek, som jeg ikke klarer å sette fingeren på. Kjente ikke den ved flasking. Tanken går litt over til mine tidlige ekstraktøl som fulgte bruksanvisningen til kitet og ble satt inn på stua. Er mulig det kommer fra humlen, mer lagring vil vel vise. Karbonerte som engelsk IPA, det ble litt tamt etter min smak, fruktigheten kom ikke så tydelig fram. Edit:lagt ved bilde
Samme erfaring her! Ca 5 sekunder, skarp og ubehagelig. Smaken er konstant så virker ikke som det er en infeksjon. Satt en flaske varmt over en uke for å se om det utviklet seg til noe lumskere, men smaken er den samme
 
Samme erfaring her! Ca 5 sekunder, skarp og ubehagelig. Smaken er konstant så virker ikke som det er en infeksjon. Satt en flaske varmt over en uke for å se om det utviklet seg til noe lumskere, men smaken er den samme
Hvilken gjæringstemperatur brukte du?
 
Jeg flasket min for et par uker siden. OG 1.062, FG 1.010

La merke til noe spesielt: Dette WLP-røret så ut til å ha mindre mengde gjær enn på andre mer vanlige gjærstammer fra Whitelabs, basert på visuell observasjon. Har lest i denne tråden om folk som har fått svovel. Lagde derfor en ekstra stor starter på 5 liter. Brygget en type saison med kun malt. Har hørt denne gjærer veldig langt ned. Mesket 20 min på 69*C, 20 min på 72*C, mashout på 5 min 78*C. Bitterhumlet med warrior og Hallertauer som smak og aroma. (Ca. 30 IBU) Begynte gjæring på 18 grader, avsluttet på 22 grader. Merket noe svovel i starten av gjæringen, men ved tapping var det helt borte.

Smaken er definitivt i retning belgisk. Minner meg om en blanding av Abbey Ale og WLP565 Saison. Kjenner litt ferskensmak. Den er søtlig, selv om FG er på 1.010. Humlen kommer godt igjennom, samtidig som man kjenner en slags "barnyard" maltsmak. Den er fremdeles grønn så tipper lagring gjør underverker på denne.

Spennende gjærtype!
 
Jeg flasket min for et par uker siden. OG 1.062, FG 1.010

La merke til noe spesielt: Dette WLP-røret så ut til å ha mindre mengde gjær enn på andre mer vanlige gjærstammer fra Whitelabs, basert på visuell observasjon. Har lest i denne tråden om folk som har fått svovel. Lagde derfor en ekstra stor starter på 5 liter. Brygget en type saison med kun malt. Har hørt denne gjærer veldig langt ned. Mesket 20 min på 69*C, 20 min på 72*C, mashout på 5 min 78*C. Bitterhumlet med warrior og Hallertauer som smak og aroma. (Ca. 30 IBU) Begynte gjæring på 18 grader, avsluttet på 22 grader. Merket noe svovel i starten av gjæringen, men ved tapping var det helt borte.

Smaken er definitivt i retning belgisk. Minner meg om en blanding av Abbey Ale og WLP565 Saison. Kjenner litt ferskensmak. Den er søtlig, selv om FG er på 1.010. Humlen kommer godt igjennom, samtidig som man kjenner en slags "barnyard" maltsmak. Den er fremdeles grønn så tipper lagring gjør underverker på denne.

Spennende gjærtype!
På de gamle websidene til bryggselv, så var det opplyst at et rør inneholder mellom 30 og 50 milliarder celler. Så øyemålet ditt stemmer ganske bra med at det er en del mindre i denne mot vanlige saccharomyces vials som inneholder ca 100 milliarder celler.
 
Har smakt på ferdig produkt nå, 4 uker på flaske. Må ærlig innrømme at prøven ved flasking smakte bedre. Lukter og smaker veldig fruktig, over i en "ekstrem" blonde, tenker jeg. Ingen svovel. Men det er en slags ubehagelig skarp smak/bitterhet i bakgrunnen etter ca 5 sek, som jeg ikke klarer å sette fingeren på. Kjente ikke den ved flasking. Tanken går litt over til mine tidlige ekstraktøl som fulgte bruksanvisningen til kitet og ble satt inn på stua. Er mulig det kommer fra humlen, mer lagring vil vel vise. Karbonerte som engelsk IPA, det ble litt tamt etter min smak, fruktigheten kom ikke så tydelig fram. Edit:lagt ved bilde
Da har jeg smakt på min igjen, og denne skarpe smaken/bitterheten har forsvunnet! Ølet smaker veldig saison aktig, fruktig, litt søtlig (på tross av kun pale malt og fg 1.007). Dette ved 25 grader med økning til 30 altså. Vil tenke meg at den passer bra til feks en saison, eller en spennende IPA/APA. Den har blitt ganske syrlig også, på en behangelig måte. Mistenker ikke infeksjon, så usikker på hvor det kom fra hen.
 
Jeg har fått dommerarkene mine fra konkurransen som Smakselv/Bryggselv holdt med denne gjæren, og tenkte jeg skulle prøve å få trukket noen lærdommer ut av resultatene. Ca 3 av 4 øl hadde mer eller mindre smak av gummi og/eller svovel. Kan vi se noen sammenheng mellom hva folk gjorde og hvem som fikk disse smakene? For eksempel.

Hvis dere som var med kunne postet oppskriftene deres, eller i det minste litt om hvordan dere brygget ville det vært til stor hjelp. Hvis dere ikke vil dele dette med alle andre kan dere sende PM til meg.
 
Jeg leverte inn en nesten 6% "saison", gjæret i romtemperatur, uten regulering. Litt skarp gjærsmak, vet ikke om den vil karakteriseres som gummi eller svovel. Kan smake den igjen i kveld, og se om den har blitt mildere.
 
Har du tilgang til alle vurderingene, eller kun dine egne øl? Dersom du har alle, er det mulig å skille innleveringene fra hverandre med navn? Og til slutt... dersom ja-ja, har du muligheter til å sende min til meg :) ?
 
Har du tilgang til alle vurderingene, eller kun dine egne øl? Dersom du har alle, er det mulig å skille innleveringene fra hverandre med navn? Og til slutt... dersom ja-ja, har du muligheter til å sende min til meg :) ?
Jeg var en av dommerne, så jeg har mine egne dommerark, dvs mine vurderinger av alle øl. Ølene er kun identifisert ved nummer, men nå som jeg ser at jeg får litt data fra dere skal jeg be Bryggselv om å få nøkkelen nummer -> navn, og da burde jeg ha alt. Kan godt PM-e deg min vurdering av ditt øl så fort jeg får koblingen fra nummer til navn.
 
Gleder meg til å teste. Lagde starter før i sommer, men fikk ikke tid, så ny starter i dag. Blir split-batch med 3711 og en litt "mildere" versjon av Cottage House Saison fra homebrewtalk.com.
 
Jeg var en av dommerne, så jeg har mine egne dommerark, dvs mine vurderinger av alle øl. Ølene er kun identifisert ved nummer, men nå som jeg ser at jeg får litt data fra dere skal jeg be Bryggselv om å få nøkkelen nummer -> navn, og da burde jeg ha alt. Kan godt PM-e deg min vurdering av ditt øl så fort jeg får koblingen fra nummer til navn.

Min besto av hovedsaklig av pilsnermalt, med litt hvete og munich. Humlet med saaz og startet gjæring på 20C opp til 23C.
Brukte derimot kun 2 rør med gjær, uten starter.
Er også interessert i vurdering hvis/når du får kobling med nr/navn.
 
De har nettopp flyttet til nye lokaler, så de må lete litt etter oversikten. Håper jeg får den etter hvert.

I mens, @Anders- , hvor lenge før konkurransen brygget du ølet? Mulig det har noe å si hvor lenge ølet sto på fat. Hvor stor var batchen?

@Petter F Hvor lenge før konkurransen brygget du ølet?

@msevland Hvor lenge før konkurransen brygget du ølet?

Hvis det er flere som var med på konkurransen tar jeg veldig gjerne i mot informasjon om hvordan dere brygget. Særlig gjærmengde i forhold til vørter, hvor lenge ølet ble lagret, og gjæringstemperatur.
 
Tilbake
Topp