Wyeast 1318 smaksprofil

Hei. Lurer på hva slags erfaring folk har med wyeast 1318, og evtentuelle bismaker fra den. Har brygget en bitter og en porter med den og synes den har en merkelig bismak som er vanskelig å sette fingeren på. Samme smak merket jeg også på wyeast 1099 whibread tidligere i sommer på en britisk IPA jeg brygget.
Lurer på om smaken er karakteristisk for wyeast sine britiske gjærstammer? Isåfall skal jeg ikke bruke dem videre fordi jeg synes ikke smaken var god. Porteren har jeg brygget før med whitelabs 002, som var helt nydelig, så smaken kan ikke komme ifra noen andre ingrediens.

Noen andre med erfaring med de gjærene som er nevnt?

(Gjæringen har foregått "normalt" under mine forhold, der tempen når maks 21 grader)
 
Vil ikke si 1318 har noen form for bismak. Vanskelig å si hva det er du opplever, kan du beskrive smaken nærmere? Diacetyl (smørkaramell), acetaldehyd (grønne epler), fenoler (medisin, røyk)? Jeg liker 1318 veldig godt. Espen på Kinn bruker denne som sin husgjær til engelsk øl. En fantastisk top-cropper. Jeg brukte Wyeast i mange år (særlig 1968, 1318 pg 1028), og var svært fornøyd. Kvaliteten er like god som White Labs.
 
Ut i fra din beskrivelse, samt det at du har opplevd bismaken med flere gjærstammer, setter jeg fingeren der hvor det gjør vondest: Infeksjon!  :(
Hvis det er noen trøst, er infeksjon noe som skjer den beste, og det er slett ikke uvanlig. Enkelte påstår til og med at det er mer vanlig å ha infeksjon enn ikke å ha det! ;)
 
Øl er alltid infisert, men kunsten er å være så renslig at infeksjonen ikke tar overhånd.
 
Har tenkt tanken ja, og har bestemt meg å hive ut gjæringskaret og kjøpe ny... Den er 1.5 år gammel, så det er vel på tide å bytte uansett? , eller??

Smaken jeg opplever er verken diacetyl, acetaldehyd eller fenoler. Hmm... kanskje litt "jordaktig". Merkelige greier.
Hvis dere går god for wyeast 1318, kan jeg vel gi den en andre sjanse, dog med ny gjæringskar. Er forøvrig, som alle andre her, veldig nøye med vask og desinfisering.
 
Sjekk slangene dine. Det er et kritisk punkt.

Har du vaska dunken din inni med skrubb? Det er fy-fy. Jeg har hatt samme plastdunkene i flere år enn jeg vil innrømme, men her om dagen åpna jeg en 15 måneder gammel amber og den var aldeles nyydelig. Har aldri brukt skrubb av noe slag. Slangene har jeg bytta flere ganger.
 
Jeg bruker strålen fra dusjen og så lar jeg dem stå med sterk klorinløsning. Skyller nøye før jeg desinfiserer på nytt med sterkrensløsning.

Skrubb i plast kan gi små riper der det kan gro mikroorganismer, og de kan "gjemme seg" fra vask og desinfisering og så kravle ut i ølet.
 
Ja, nå har jeg en god unnskyldning til å kjøpe nye dunker. Må vel prøve disse bryggene på nytt med 1318 med de nye dunkene, så får vi se om det er forskjell. Mistenker sterkt at det er bortgjemte bakterier o.l. som er synderne her nå.

Javel, som Dag sier: skjer de beste også.. Var vel min tur å oppleve det nå tenker jeg :)
 
En kork kaustisk soda i dunken med lokket nedi, en halvtime, og gni så av belegg på innsiden med håndflaten før du heller ut. Skyll ut med dusjstrålen før du fyller dunken på nytt og tilsetter et par korker sterkrens og la det stå, med lokket nedi, i 15-30 min før du heller ut. Ikke skyll, men la dunken og lokket renne godt av seg. Sukses hittil, og dunkene har vart 2-3 år og aldri opplevd infeksjon.
 
Tilbake
Topp