Wyeast Activator, starter eller ikke starter?

Trenger litt hjelp her. Jeg har kjøpt noen pakker med Wyeasts Activator Brit ale 1098 (flytende). På nettsidene deres står det at denne kan tilsettes vørteren direkte for gjæring uten å lage en starter, mens i de fleste andre fora rådes man til å lage en starter. Hva funker best?
Gjæren bestilte jeg fra Sverige, og denne har vel holdt romtemperatur hele veien fra nabolandet. Vil dette forringe kvaliteten på gjæren, da denne strengt tatt skal oppbevares kjølig?
Gode råd mottas med takk :)
 
Hei Bjørn, og velkommen til forumet!

Det kommer altså litt an på hvor stort brygget blir, og hvor mye du stoler på kvaliteten på gjæren, samt gjærtypen. Dersom du har mulighet så er det nok å anbefale å lage en gjærstarter. Men hvis du har kort tid, og brygget er liten, så kan du prøve uten. Jeg har brygget flere brygg (ca 25 l) uten å lage en starter av Wyeast posen (og da snakker jeg den lille varianten), og hatt godt øl av det.

Så, hvis du har litt maltekstrakt liggende eller skaffer deg Moss maltekstrakt fra butikken, så kan du bare lage en starter. Da vil du få se hvor aktiv gjæren er og kan du formere gjæren.

Har du alt planlagt en viss dag du skal brygge på? Og hvor stort blir brygget, og hvor høy OG (original gravity) har du planlagt?
 
For å svare så må jeg vite noe mer.  Det som er viktig er at du tilsetter nok gjær, og da spørs det hvor mye og hvor sterkt øl du skal lage.  En pakke noenlunde fersk gjær fra wyeast vil inneholde ca 100 mrd. celler, og kan være nok til 25 liter øl av middels styrke.  2 pakker er helt sikkert nok. 

Høy temperatur forringer gjærkvaliteten, men om det er dramatisk over en periode på noen få dager tviler jeg på.  Du får en antydning når du aktiverer pakken.  Blåser den seg opp i løpet av timer så er den helt i orden.  Trenger den et par dager, så er det langt færre gjærceller som er i live.  Se også på datoen. 

Vil du være HELT sikker så lager du alltid en starter.  125 gram tørr maltextract eller 150 gram flytende pr liter vann.  Kok opp og kjøl ned.  Visp eller hell den frem og tilbake mellom to sterile beholdere slik at du får inn rikelig med oksygen. Når jeg brygger 100 liter, lager jeg 2 startere a 2,5 liter og tar en pakke i hver.  Jeg lar de gjære ut og så setter jeg de kaldt slik at gjæren legger seg på bunnen. Så slår jeg vekk væsken, og gir den en liter med fersk vørter en time eller to før den skal på jobb.  Da er den våken og i full vigør.

Det er ikke noe i bryggingen som er viktigere enn å ta godt vare på gjæren og gi den gode arbeidsforhold.  Har du nok og riktig gjær, så kan du få godt øl selv om du slomser litt med andre ting. Har du lite og dårlig gjær får du ikke godt øl uansett hvor nøye du er med alle andre detaljer.

mvh Trygve
 
Takk for rask respons!
Det er et ekstraktbrygg på 25l, med OG 1.050. Kan jeg da bare aktivere gjærpakken (den lille varianten), la den stå å jobbe i et døgn og tilsette denne i vørteren?
 
Ja, jeg tror det kan gå bra.  Men hadde ikke du kjøpt "noen pakker"?  Om du planlegger å gjemme de til neste brygging, så ville jeg heller brukt to nå og så tatt vare på 2-3 deciliter av gjæren etter omstikking eller flasking.  Om du klarer så skrap vekk det aller øverste laget, og ehnt gjær fra mellomskiktet.  Nederst på bunn finner du utfelte proteiner, humlerester og annen gugge.  Ikke en katastrofe å få dette med, men som sagt - den beste og reneste gjæren finner du i midten av gjærkaka.  Alternativet er å høste fra toppen mens det gjærer som verst.

Ha den på et sterilt syltetøyglass, 2 cm kokt kaldt vann eller øl over, og inn i kjøleskap.  Holder seg greitt i 2-3 uker.  Da vil du ha optimal mengde gjær til neste gang. 

mvh Trygve
 
Tilbake
Topp