BrewDog Punk IPA clone

SortKatt skrev:
Laegreiden skrev:


Tenkte jeg skulle prøve denne neste gang. Men kjøre med en del tørrhumling. Noen forslag på tørrhumling? Mengde, typer og tid/når.
Takker for tips.

Du kan kanskje prøve tørrhumlinga fra oppskriften noen av oss har laget lenger opp i tråden? Tenkte å gjøre dette selv neste helg, får se hvordan denne ender opp.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Noen som har gjort noen flere forsøk?

Jeg har en som har nådd FG på 1.015, noe som er en smule høyt synes jeg. Mesket i en time på 67. Kun Maris Otter Extra Pale. På BrewDog sin side så står det (fant jeg ut nå nettopp) at bryggeprosessen deres er "sånn ca" 2 timer i meskekaret og at de har har en strike temperatur på 65. Og at de har en cara oppi der, hvilken og hvor mye står det ikke.

Hva tror dere FG'en er på Punken? Den er jo litt halvtørr.. Er jeg langt unna hvis jeg gjetter rundt 1.010-11 ?
 
Er det noen som har gjort noen flere forsøk?

Jeg tror at min trenger ett forsøk til før vi er på målstreken, iallefall. Har korrigert oppskrift slik at FG skal bli rundt 12. Men så var det litt mye tropisk smak i den, så det er en humle jeg må skru ned litt, men er usikker på hvilken. Av Ahtanum, Nelson og Simcoe holder jeg en knapp på at det var Nelson som ble litt kraftig.
 
Spennende, blir artig å se hva du lander på. Hvordan ser oppskriften din ut så langt?

Punk IPA v.2.2
English IPA (14 A)

Type: All Grain
Batch Size: 25,00 l
Boil Size: 32,58 l
Boil Time: 60 min
End of Boil Vol: 28,08 l
Final Bottling Vol: 22,00 l
Fermentation: Punk IPA V 2.2
Date: 29 May 2014
Brewer:
Asst Brewer:
Equipment: The Pimping Station
Efficiency: 73,00 %
Est Mash Efficiency: 78,8 %
Taste Rating: 30,0
Taste Notes:
Ingredients
AmtNameType#%/IBU
5,75 kgPale Malt, Maris Otter (3,0 SRM)Grain1100,0 %
15,00 gChinook [13,00 %] - Boil 60,0 minHop219,3 IBUs
31,00 gAhtanum [6,00 %] - Boil 15,0 minHop39,1 IBUs
16,00 gNelson Sauvin [12,00 %] - Boil 15,0 minHop49,4 IBUs
0,33 tspIrish Moss (Boil 10,0 mins)Fining5-
16,00 gSimcoe [13,00 %] - Boil 10,0 minHop67,4 IBUs
16,00 gChinook [13,00 %] - Boil 0,0 minHop70,0 IBUs
16,00 gNelson Sauvin [12,00 %] - Boil 0,0 minHop80,0 IBUs
16,00 gSimcoe [13,00 %] - Boil 0,0 minHop90,0 IBUs
1,0 pkgDry English Ale (White Labs #WLP007) [35,49 ml]Yeast10-
28,00 gChinook [13,00 %] - Dry Hop 0,0 DaysHop110,0 IBUs
28,00 gNelson Sauvin [12,00 %] - Dry Hop 0,0 DaysHop120,0 IBUs
28,00 gSimcoe [13,00 %] - Dry Hop 0,0 DaysHop130,0 IBUs
Gravity, Alcohol Content and Color
Est Original Gravity: 1,053 SG
Est Final Gravity: 1,010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,6 %
Bitterness: 45,2 IBUs
Est Color: 4,7 SRM

Mash Profile
NameDescriptionStep TemperatureStep Time
Mash InAdd 18,11 l of water at 65,6 C65,0 C90 min
Mash OutHeat to 77,0 C over 20 min77,0 C10 min
 
Jeg stokket litt om på de forskjellige meskeskjemaene. Tror jeg går for 60 min, ikke 90 som det står over.
 
Og forøvrig så bruker jeg ikke vanlig maris otter som det står i oppskriften over (enda ikke lagt til extra pale), men extra pale, det gir mer av denne gyldne fine punk-fargen
 
Noen flere som har gitt denne et forsøk? Skulle hente 25kg med Maris extra pale idag, men sjappa hadde visst rotet litt og fått inn Maris chocolate extra mild eller noe, så jeg må fortsatt avvente litt.
 
Morsomt, denne kunne jeg tenke meg å prøve en gang. FG: kan du ikke bare helle en punk ipa i et hydrometer og sjekke? Eller vil karboneringa gjøre det vanskelig?
 
Det har jeg faktisk ikke tenkt på.

Hvis noen som bor i sivilisasjonen og har tilgang til denne ville det vært gull verdt, å målt den. Den er brygget på Maris Otter Extra Pale så tørrhet i glasset er FG det står på, ingen mystiske mørke malt-typer. Jeg gjetter at vi skal ned på 1.011-1.012.
 
Hvis ingen kommer meg i forkjøpet kan jeg ta den tunge jobben på fredag når jeg er nede fra fjellet :)
 
Jeg skal prøve igjen til helgen. Skal få knotet sammen notatene fra forrige gang (15ltr versjonen som ligger i en tidligere tråd) og gjøre noen små justeringer. Kommer nok til å gå opp en smule i IBU ifht. hva som står på Brewdog's nettsider. Hva vet du om gjæren, Miguel? Ser du skriver WPL007 i ver. 2.2, hvor har du denne fra? Egen erfaring el. info du har fra andre kilder? Tipper jeg går for S-04 igjen
 
Brygget denne forrige Fredag, stort sett samme mengder malt og humle men brukte Bestmalz sin Pale malt (var dette jeg fikk tak i)mesket på 65 grader i 75 min og endte opp med OG på 1.061 (litt høyere enn planlagt) var 1.016 i dag morges etter 5 døgn gjæring med WLP007. Fin lys farge og dufter herlig :).
 
Jeg skal prøve igjen til helgen. Skal få knotet sammen notatene fra forrige gang (15ltr versjonen som ligger i en tidligere tråd) og gjøre noen små justeringer. Kommer nok til å gå opp en smule i IBU ifht. hva som står på Brewdog's nettsider. Hva vet du om gjæren, Miguel? Ser du skriver WPL007 i ver. 2.2, hvor har du denne fra? Egen erfaring el. info du har fra andre kilder? Tipper jeg går for S-04 igjen

Jeg vet egentlig ikke stort mer enn at de bruker "english ale yeast". Grunnen til at jeg satte 007 i neste forsøk var at jeg fikk dårlig utgjæring forrige forsøk, men i ettertid så fant jeg ut at det var grunnet høy mesketemp.
 
Den som spør får svar:

Hey man,

For our Punk IPA we use a specific strain of English ale yeast which is (to my knowledge) not available from any of the main yeast companies. We have used this yeast to great success over the years, simply because it has a very low flavour profile. No real ester or sulphur kick off, especially when fermented at 18 – 19’C.

The closest commercial example would be WLP007 DRY ENGLISH ALE YEAST. Clean profile, high attenuation and good flocculation characteristics

Let me know how it works out J

Stewart Bowman
Head Brewer
BrewDog plc.
 
Herlig! Da satser man på at det på TREDJE forsøket er mulig å få tak i Maris extra pale og setter 007 på karusellen idag.
 
Hvor sendte du den mailforespørselen? Har tidligere prøvd å få info om Jack Hammer, men ikke så mye som et autosvar en gang..
 
Tilbake
Topp