Hvorfor er det så mange IT-folk blant hjemmebryggerne?

Vel, uansett hvor vanskelig det er for den gemene hop å tro, så er faktisk ikke IT-folk ekvivalent med webdesigner  >:D

Webdesigner ⊆ IT-folk og ikke omvendt :p
 
Nå er det vel forskjell på IT-folk også, det er lang vei fra drifting til utvikling,  men begge er under IT-hatten :)

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Det vi trenger i Norbrygg er, først og fremst, noen uten tastaturskrekk. Selv om det er det klart skille mellom drift og utvikling i det fleste IT-miljøer, men jeg tror det er et ganske stort overlapp når det kommer til relativt enkle driftsoppgaver.

Selv om jeg har hatt en finger med i IT-sida, så sitter jeg først og fremst i styret (eller "hos kunden" som man sikkert ville sagt hos noen IT-miljøer). Eksempler på oppgaver som vi har hatt behov for det siste året:

Klare utviklingsoppgaver:
  • Vi må holde orden på NM-påmeldinger, så vi ikke opplever 2011 om igjen (der vi fortsatt ikke har skikkelig resultatlister).
  • Medlemssystemet burde kobles mot forumet, så de som melder seg inn får automatisk tilgang til medlemsseksjonen.

Klare driftsoppgaver:
  • Flytte forum og websider fra en midlertidig hosting, som vi ble kastet ut fra, til en kjøpt tjeneste.
  • Sørge for at programvaren vår ikke er gammel og full av sikkerhetshull.

Men så er det en stor bolk i mellom, som handler mye om å ha tilgang til et system, vite hva dte gjør og kunne klikke litt fram om tilbake:
  • Hvem er det egentlig som mottar mail som går til Dommerkomiteen?
  • Gi nye moderatorer tilgang til å moderere.
  • Sjekke at Twitter- og Facebook-kontoene er tilgjengelige før konkurranser.
  • Forklare styret hva som er viktig på IT-sida for at Norbrygg skal fungere.
  • Bruke Doodle for å finne ut når folk kan møtes for å diskutere noe av det over.
  • Feilmelde på en skikkelig måte, når ting ikke fungerer.

Det hadde også vært bra med noen som kan sørge for at alt dette ser OK ut også.

Det er altså et ganske bredt spekter av oppgaver som er nødvendig for at Norbrygg skal fungere.
 
Gustav, det du ber om er i all hovedsak drift og support. Dette er tidkrevende oppgaver, og dessverre sier all erfaring fra organisasjonsverden at det er svært vanskelig å finne frivillige til ta på seg slikt. Noen ganger kan en være så heldig å finne en eller annens håpefulle som villig stiller opp for erfaringen og noen hundrelapper, men ikke så ofte dessverre.

Og ja, IT-folk er en mangfoldig gruppe. Jeg selv er systemutvikler med de samme utfordringer som mange andre: uten tid til overs, og heller ingen kompetanse på drift av nettsteder :)
 
Som Steffan sier - dette er oppgaver som alt i alt tar ganske mye tid.

Men, hvis flere kan gjøre litt kan det være mer overkommelig. Jeg kan f.ex. helt sikkert hjelpe dere å flytte over til en ny server, det skal ikke være noe større hokus pokus.

En annen ting er at jeg trodde dere hadde et nytt design på gang, med den nye logoen osv? det har dukka opp noen ganger når jeg har søkt etter ting, test.norbrygg.no eller noe sånt?
 
Hvor mye tid det tar velger man faktisk i stor grad selv. Det er lov å si "jeg vil jobbe med X", så lenge X er noe av det vi trenger å få gjort. Om man så klarer å holde seg i skinnet når man ser det som blir stående ugjort må være opptil enhver, men det er helt legitimt å ikke ønske å ta på seg fullt IT-eneansvar for Norbrygg. Det er det ingen som vil på frivillig basis, det er et alt for stort etterslep, men om vi får på plass noen som er interesserte i å gjøre noe så vil etterslepet over tid bli mindre. Det er også et lite poeng at det ikke er Gustav som ber om noe her, det er Norbrygg styreleder-hatten som gjør det.

Som Gustav skriver så er dette oppgaver som er blitt forespurt om det siste året, en god del av dette er nå på plass:

gustavf skrev:
Klare utviklingsoppgaver:
  • Vi må holde orden på NM-påmeldinger, så vi ikke opplever 2011 om igjen (der vi fortsatt ikke har skikkelig resultatlister).
  • Medlemssystemet burde kobles mot forumet, så de som melder seg inn får automatisk tilgang til medlemsseksjonen.
Klare driftsoppgaver:
  • Flytte forum og websider fra en midlertidig hosting, som vi ble kastet ut fra, til en kjøpt tjeneste.

Så er det en del som ikke er løst, herunder det å få migrert forumet over på en plattform som ikke for lengst har gått over fra overflatefartøy til raskt synkende ubåt, det å få gjort det samme med CMS-et og det å få et saklig utseende på det.

Jeg kan OS-drift og jeg synes det er gøy. Jeg kan ikke CMS-er, og jeg synes ikke det er gøy, ditto å få ting til å se pent ut. Derimot er jeg greit flink til å fikse enklere utviklingsprosjekter av type flaskekonkurransepåmeldingssystemet. Om vi får noen på plass til å ta noen av bitene vi har dårlig dekning på så blir ting bedre. Det er ingen som forventer at en enkelt ny person skal dekke alle områdene som ikke dekkes i dag.
 
Steffan skrev:
Og ja, IT-folk er en mangfoldig gruppe. Jeg selv er systemutvikler med de samme utfordringer som mange andre: uten tid til overs, og heller ingen kompetanse på drift av nettsteder :)

Det er selvfølgelig helt lov å ikke ha tid, men, for å ta et eksempel fra i dag, kjøper jeg ikke helt at man ikke kan hjelpe til å feilsøke hvorfor en edit-knapp er borte, fordi det er en driftsoppgave og man egentlig er systemutvikler.

Jeg er med og driver et forum som er på tilsvarende størrelse som Norbrygg-forumet, og der er det to-tre personer som legger ned en times tid i måneden for å sjekke sikkerhetspatcher og andre småting, samt en liten dugnad fra tid til annen for å dra i land mindre omlegginger. Norbrygg er litt mer komplisert, bl.a. på grunn av påmeldingssystemet til NM og et stort medlemsregister, men ikke veldig mye mer komplisert. I tillegg har vi nå en del etterslep som vi nå må jobbe for å ta i igjen.

Det er, selvfølgelig, noen relativt enkle grep vi kan gjøre for å redusere etterslepet. Legger vi ned forumet, for eksempel, slipper vi å tenke på sikkerhetsproblemer i SMF og vedlikehold av koblinga mot medlemsregisteret. Legger vi den nye logoen i en skuff (eller kanskje /dev/null) slipper vi å implementere ny grafisk profil. Begrenser vi antallet deltagere i NM, kan vi gå tilbake til papirbasert påmelding. Også videre, men jeg tror ikke det er den retningen vi ønsker å gå.
 
TorsteinO skrev:
Men, hvis flere kan gjøre litt kan det være mer overkommelig. Jeg kan f.ex. helt sikkert hjelpe dere å flytte over til en ny server, det skal ikke være noe større hokus pokus.

Akkurat serverflyttinga er gjort. Den tok Tollef og Tobias i vår en gang. De største oppgavene vi ser på halvlang sikt, er å få forumet og nettsidene over på programvare som ikke er utgammel. I tillegg ville det være en fordel om vi får noen flere som kjenner NM-systemet, så vi kan videreutvikle det uten å være for personavhengig.

Løpende drift opplever jeg som veldig lite. Det er noen mailadresser som må opprettes, en og annen bruker som trenger hjelp og noen softwarepatcher som dukker opp, men egentlig veldig lite.

En annen ting er at jeg trodde dere hadde et nytt design på gang, med den nye logoen osv? det har dukka opp noen ganger når jeg har søkt etter ting, test.norbrygg.no eller noe sånt?

Vi har endelig landet ny logo, selv om jeg ikke tror noen som var med på å sette i gang prosessen hadde en ide om hvor mye jobb den skulle medføre. Dessverre har vi enda ikke klart å finne noen som kan ta jobben med å implementere den på nett. På det lille vi har av papirbasert har vi (noe som kan minne om) kontroll, og der er det også enklere å kjøpe tjenester for å løse enkeltoppgaver.
 
IT-folk har jo muligheten til å lese/lære om brygging, mens de er på jobb....siden de fleste IT folk har tilgang på internett i arbeidstiden.

I tillegg er det fellestrekk som: bredt fagområde, bratt læringskurve, alltid noe nytt å lære, drømmen om teknisk perfeksjon, metoder og prosesser og sist, men ikke minst....dippedutter!
 
Mange av "oss IT- folk" :) har IT- relaterte hobbyer (ja, vi er nerder).
Ølbrygging handler mye om renhold og temperaturkontroll. Renhold kan for hjemmebryggere ikke automatiseres men temperaturkontroll kan (både for mesking/stegmesking og gj'ring) - og det er bare fornuften/fantasien som begrenser :)
Min hobby er ølbrygging - og jeg jobber med å få den IT - relatert :)
 
Tilbake
Topp