rense cornelius fat

heisann kloke menn, jeg skal snart rense mine to nye, men brukte (ikke av meg) 19L cornelius fat. skal være klare til bruk neste onsdag, poeng i å rense nå og evt trykksette til tappe-dagen, eller bare ta grovrens og desinfisere senere/på tappe-dag?

fikk med meg stoutrens fra bakkebrygg hvor jeg stort sett handler :) kjenner ikke til middelet og trenger noe tips på hvordan å gå frem med rensingen, dette er forresten ball lock koblinger.

hører kokende vann er fyfy, så styrer unna det immidlertidig, men varmt vann skal benyttes :)

gleder meg villt til kontrollert karbonering. :rolleyes:
 
Limet mellom bunnen på fatet og den svarte gummien fatet står på, samt gummien på toppen av fatet.
 
Det kan man sikkert. Fatet er rundt i bånn, så noe trengs for å holde det eeeh...vertikalt.
 
Hvis du vasker med noenlunde varm, men ikke kokende oppløsning med stoutrens (eller PBW, som jeg bruker), og skyller etterpå, blir det rent og pent uten påliming av gummiartikler i etterkant. Jeg velger i alle fall den løsningen, og har intakt gummi så langt.
REDIGERT: Har pleid å demontere brukte fat når de kommer i hus for å vaske alle deler hver for seg (i PBW) og sjekke pakninger. Det er etter min erfaring ofte behov for å skifte.
 
Vasker fatene med krystall soda. Godt varmt vann fra springen, rister godt og lar det stå en time eller så til jeg er sikker på at det er oppløst. Skyller godt med vann og fyller på desinfeksjonsmiddel. Jeg bruker Chempor Oxi og fyller på en kvart liter. Spunser fatet og setter på trykk med CO2. Husk å tappe ut litt gjennom tappekranene så sikrer du at røret også desinfiseres. Du kan riste og la fatet stå med dette på til du skal bruke det. Da tapper jeg ut ved hjelp av tappekran, åpner fatet og fylle nytt øl rett på. Da er fatet rent og det er fylt av kullsyre.
 
Hvis du vasker med noenlunde varm, men ikke kokende oppløsning med stoutrens (eller PBW, som jeg bruker), og skyller etterpå, blir det rent og pent uten påliming av gummiartikler i etterkant. Jeg velger i alle fall den løsningen, og har intakt gummi så langt.
REDIGERT: Har pleid å demontere brukte fat når de kommer i hus for å vaske alle deler hver for seg (i PBW) og sjekke pakninger. Det er etter min erfaring ofte behov for å skifte.


Hva bruker du til å smøre inn pakningene etterpå? Har selv lurt på om det går å rett og slett bruke matolje (rapsolje, olivenolje e.l.)?
 
Skal bestille meg hanefett og har liggende komplett pakningsett til fatene, men de er trykktestet sies det, så tenker å vaske de med restene
jeg har av "bryggrens" (krystal soda saker) og gå over og desinfisere med enten Stoutrens2 eller Fosforsyre (sterkrens 1). men kanskje trykkteste
de begge mellom krystallsoda rensen og desinfiseringen med 18L vann? mtp Karboneringstrykk på inntill 3bar, tåler de dette er de jo trygge går jeg utifra. :)
 
Jeg har verken hatt hane eller fett på oringene og ser ingen problemer etter tre år. Men enig med Jørn i at brukte fat trenger ofte en overhaling.
 
Må innrømme at jeg også lurer på om det strengt tatt er helt nødvendig med ande-/høne-/hanefett eller annet fett så lenge pakningene er ok. Begynte med det en gang jeg opplevde stadige gasslekkasjer. Har siden funnet og fikset andre feil i oppsettet som nok bedre forklarer problemene. Har likevel fortsatt med pakningsfett, mer av gammel vane eller overtro. Bank i bordet, etc.

Start med nye pakningssett (billig på AliBay), og se etter at de holder seg fine og uten sprekker fra tid til annen. Det er nok det beste rådet.
 
Spyler fatene godt og gir dem 3 runder i Keg Washer fra Morebeer.

Først med PBW
Så med vann
Så med StarSan

Sjekker så alle pakninger og trykksetter fat så jeg kan sjekke for lekkasjer.
 
Tilbake
Topp