Hvordan lager/skaffer du etiketter?

Staro

Norbrygg-medlem
Jeg ser det er veldig mange på forumet her som har flotte etiketter på flaskene sine. Hvordan lager dere disse? jeg har så langt kun brukt beerlabelizer.com sine relativt kjipe etiketter og skrevet ut med fargeprinteren. Dersom dere lager de selv med photoshop eller annen software, hva slags papir printer dere på?

Finnes det et brukbart sted på nettet å bestille etiketter ifra?
 
Nå har jeg bare laget to etiketter så langt, men begge disse laget jeg i Adobe Illustrator. Måler opp størrelsen jeg vil ha i forhold til flaska først, så er det bare å gå i gang og leke. Illustrator er vektorbasert, så filene kan når som helst skaleres opp og ned så mye du vil uten kvalitetstap. Men dersom du vil ha pixelgrafikk, f.eks. et foto, så må du over i Photoshop. Evt. InDesign.

Du kan selvsagt bruke hva du vil av programvare, så lenge det funker for deg, ditt bruk og ditt design. Jeg har gått for de jeg bruker fordi jeg har jobbet mye med dem tidligere i forbindelse med grafisk design. Programmene koster masse penger, men det finnes gratis programvare som skal kunne erstatte dem rimelig bra. Inkscape istedenfor Illustrator, og GIMP istedenfor Photoshop, f.eks. Begge disse er tilgjengelige både for Mac, Linux og Windows, hvis jeg ikke tar helt feil.

Dersom du ikke har vært borti vektorgrafikk tidligere, så anbefaler jeg at googler fram noen greie tutorials. Vektorgrafikk er rimelig annerledes i forhold til piksel, men med litt trening, så knekker du koden, og da er det ikke veldig vanskelig.

Printing har jeg gjort på jobb, på en diger Canon fargelaser. Fester etikettene med melk på en liten svamp.
 
Jeg har laget mine med HTML og CSS :) har helt begrenset med visuelle skills, så lett lage midtstilte sirkler osv passet meg bra. Printer dem på vanlig papir og limer med limstift. Putter ikke label på alt. Hvis det skal gis bort printer jeg ut på tynt fotopapir (tror det er 170g), det ser helt smashing ut :)
 
Suttung_08.jpg
Jeg ser det er veldig mange på forumet her som har flotte etiketter på flaskene sine. Hvordan lager dere disse? jeg har så langt kun brukt beerlabelizer.com sine relativt kjipe etiketter og skrevet ut med fargeprinteren. Dersom dere lager de selv med photoshop eller annen software, hva slags papir printer dere på?

Finnes det et brukbart sted på nettet å bestille etiketter ifra?
Jeg har også brukt Beer Labelizer endel, og registrert meg som premium bruker (kostet littegrann). Da får jeg muligheten til å legge inn valgfrie bilder, og synes egentlig det kan gi ganske fine etiketter. Mye er opp til egen fantasi. Skriver ut på fargelaser (størrelse 9 x 7.4 cm for halvlitere), og limer med lettmelk. Eksempel vedlagtVis vedlegget 15985
 
Sist redigert:
Bruker photoshop eller illustrator alt etter som. Finnes massevis av tutorials ute på nettet hvis man ikke er så veldig dreven.
Gimp er vel like greit som PS når man har brukt det litt.
 
Putter staples etikett-ark i skriveren og velger layout som henvist på pakken i word, en ferdig layout som deler inn arket på pcskjermen som arket er inndelt. Deretter finner jeg bilder som passer til øltype/navn og putter inn. Brukte litt tid i starten på å få alt pent og sentrert men veldig lett nå som jeg har lagret en "egen" layout jeg bare bytter bilder og tekst på. Etikett-arkene er som klistremerker med ferdig lim på baksiden. Veldig lett å fjerne fra tomme flasker også :) Bruker altså etikettene kun for å skille flaskene mine, ikke noe fancy greier!
 
Jeg lager etikettene i Word faktisk. Har et standard oppsett som jeg endrer tekst, farge og bilder på. Du kan bruke layers på bilder og lage tekstbokser ganske enkelt.
Kan komme med et tips: lag etiketten på et "liggende" ark, kopier og lim inn på tre nye sider slik at du har 4 identiske sider. Lagre som PDF. Åpne pdfen og skriv ut som 4 sider på samme ark. Da får du 4 etiketter i perfekt størrelse på hvert ark. Bruker vanlig kopipapir og melk som lim. Billig, kjapt og enkelt!
image.jpg
 
Har også gode erfaringer med word. Funker fint. Bruker også Publisher,som er et tillegsprogram i Office 2013, og som funker på samme måte som word. Poenget er å lage ulike tekstbokser, som man kan fylle med farge/tekst. Sleng på noen sirkler og kanskje et bilde.
etikett1.PNG saison.PNG
 
Photoshop og Epson 9900, så kan vel lage etiketter som når endel ganger rundt flaska.. :)
Bruker printfolie med lim. Sterk folie, kan trekke av igjen etiketten uten å rive den. Ikke peiling på om den fins i ark, bruker rull.
 
Grogtag.com

Her har jeg bestilt ølbrikker, etiketter og korker med print etter eget ønske. Ikke billig, men veldig god kvalitet. Etikettene er litt vanskelige å få av, men på langt nær så ille som NØ.
 
Jeg lager etikettene i Word faktisk. Har et standard oppsett som jeg endrer tekst, farge og bilder på. Du kan bruke layers på bilder og lage tekstbokser ganske enkelt.
Kan komme med et tips: lag etiketten på et "liggende" ark, kopier og lim inn på tre nye sider slik at du har 4 identiske sider. Lagre som PDF. Åpne pdfen og skriv ut som 4 sider på samme ark. Da får du 4 etiketter i perfekt størrelse på hvert ark. Bruker vanlig kopipapir og melk som lim. Billig, kjapt og enkelt!
Vis vedlegget 15994
Mye malt i dette ølet synest jeg
 
Noen som vil dele ett av Word-dokumentene? Kjekt å ha som mal på størrelse og eksempel på hvordan ting er gjort.
 
Tilbake
Topp