Nå har jeg bare laget to etiketter så langt, men begge disse laget jeg i Adobe Illustrator. Måler opp størrelsen jeg vil ha i forhold til flaska først, så er det bare å gå i gang og leke. Illustrator er vektorbasert, så filene kan når som helst skaleres opp og ned så mye du vil uten kvalitetstap. Men dersom du vil ha pixelgrafikk, f.eks. et foto, så må du over i Photoshop. Evt. InDesign.
Du kan selvsagt bruke hva du vil av programvare, så lenge det funker for deg, ditt bruk og ditt design. Jeg har gått for de jeg bruker fordi jeg har jobbet mye med dem tidligere i forbindelse med grafisk design. Programmene koster masse penger, men det finnes gratis programvare som skal kunne erstatte dem rimelig bra.
Inkscape istedenfor Illustrator, og
GIMP istedenfor Photoshop, f.eks. Begge disse er tilgjengelige både for Mac, Linux og Windows, hvis jeg ikke tar helt feil.
Dersom du ikke har vært borti vektorgrafikk tidligere, så anbefaler jeg at googler fram noen greie tutorials. Vektorgrafikk er rimelig annerledes i forhold til piksel, men med litt trening, så knekker du koden, og da er det ikke veldig vanskelig.
Printing har jeg gjort på jobb, på en diger Canon fargelaser. Fester etikettene med melk på en liten svamp.