The grainfather.

er det noen flere som har erfaring med The Grainfather å dele
eller om arefsahl kunne delt noen flere erfaringer ? (fortsatt veldig fornøyd ?)
 
Jeg har dessverre ingen erfaring med denne enda, venter på at den skal komme i posten... I mellomtiden leser jeg "alt" jeg kommer over ang. erfaringer med denne.
 
er det noen flere som har erfaring med The Grainfather å dele
eller om arefsahl kunne delt noen flere erfaringer ? (fortsatt veldig fornøyd ?)

Jeg har siden sist rukket to brygg til på den. Treffer ganske nøyaktig med ca 80 prosent meskeeffektivitet, men kun å følge veiledningen.

Før siste brygg hadde jeg laget meg en hop spider da jeg hadde planlagt en pale ale med mer humle enn de to foregående bryggene. Dette gjorde at jeg fikk bedre flow fra pumpa gjennom kjøleren. Men litt usikker på om det egentlig er nødvendig.

Selv om man kjøler rett i gjæringsdunken blir det veldig lite trub med. Det aller meste av hot break'en blir stoppet av filteret før pumpa.

Bunnen i bryggeren er polert og veldig lett å holde rent. Ikke opplevd noe brent vørter over elementet, bare et lite belegg som løsner lett under sirkulering med PBW for vasking av brygger, kjøler og slanger/rør.
Jeg pleier å sette kjøleren på en krakk ved siden av, både når jeg kjøler vørteren og under vasking. Under kjøling, så kan dms fortsette og dampe av vørteren som ikke er kjølt enda. Og under vask, kan jeg vaske bryggeren innvendig med en børste uten noe mer demontering. Jeg pleier også å koble kjøler og resirkuleringsarmen sammen under vasking, da får jeg vasket de i samme operasjon.

Veldig fornøyd og kan varmt anbefale the grainfather.

Har en stc-1000 programmert med osvbc firmwaren som jeg vil prøve neste gang. Ikke at det er noe feil med stc-200 som følger med, men morsomt med automatisk stegmesking.

Ellers er det bare å spørre om det er noe spesielt man lurer på.
 
Er det noen som gidder å stressteste maskinene når de kommer. Vurderer å gå ned fra 40L 3-kjeler til en bryggemaskin som fyller et fat. Hva er høyeste OG ved 9 kg malt i røret, 300-400g humle i kok, og 21-22L til gjæring. Type Dobbel/Imperial IPA eller american barleywine, ev en meget godt humlet imp. stout.

På grunn av plassmangel må jeg bytte bryggeri til noe mer kompakt og mindre volum. Har jo lyst til å beholde så mye av fleksibiliteten jeg er vant med, selv om jeg skalerer ned.
 
Jeg kan sikkert teste noe når jeg får min og har kjørt et brygg eller to for å bli vant med den. Har du en oppskrift du vil jeg skal prøve, med koketider, humletider, mesketemperatur osv?
 
Jeg kan sikkert teste noe når jeg får min og har kjørt et brygg eller to for å bli vant med den. Har du en oppskrift du vil jeg skal prøve, med koketider, humletider, mesketemperatur osv?

I første omgang er jeg på utkikk etter meskeeffektivitet og brygghuseffektivitet ved maks maltmengde og mye humle. Dersom du ønsker en oppskrift på dobbelIPA så har du min siste her:


Mesker på 64-65 grader og utmesk på 76-78, ønsket fg 1.012-1.015

8,6 kg Mariss Otter
0,4 kg lys caramel/crystal 30 EBC

50g simcoe og 50g mosaic 15 min
50g simcoe og 50g mosaic 5 min
100g simcoe og 100g mosaic 1 min

50g simcoe og 50g mosaic tørrhumle i 5 dager
50g simcoe og 50g mosaic tørrhumle i 3 dager

Gjæres med nottingham/US-05/WLP007/WLP001
Starter på 17 grader og øker til 20 ila 7 dager, står 5 dager på 20 og eventuelt kaldkrasjes siste 2 dager.

Stresstesten blir å se hvor høy OG man kan få, å alikevell fylle et fat på 19 liter med et øl der mye vørter går vekk i humletrub.
 
Hm, ingen 60-minutters-humle? Jaja, trengs kanskje ikke når det er så mye annen humle oppi.
Skal se om jeg ikke kan komme tilbake til denne når jeg:
1) har fått min Grainfather (den har fortsatt status "Behandler" hos Bryggeland)
2) har fått kanskje 2 bryggs erfaring på Grainfather

Estimatet sier forresten at jeg bør ende med OG på ca 1,090..?
 
Var det mye pes å montere denne, få den inn i boksen osv.?
Den er litt lenger enn den originale, men ikke noe problem å bytte. Fire skruer for å åpne dekselet bak, dytt inn strømledningen så du får løftet ut lokket.
Bruk en tynn skrutrekker for å løsne og skyve festene på hver side av stc-200'en bakover.
Ledningene inni er litt korte, så litt tuklete og koble over ledningene. Merk at strøm inn, og strøm ut til varmeelementet er på motsatt side på stc-1000 i forhold til på stc-200. Men det ser du enkelt, begge er godt merket. Bare pass på ledningene, de er ikke merket.

Brukte kanskje 10-12 minutter.
 
Den er litt lenger enn den originale, men ikke noe problem å bytte. Fire skruer for å åpne dekselet bak, dytt inn strømledningen så du får løftet ut lokket.
Bruk en tynn skrutrekker for å løsne og skyve festene på hver side av stc-200'en bakover.
Ledningene inni er litt korte, så litt tuklete og koble over ledningene. Merk at strøm inn, og strøm ut til varmeelementet er på motsatt side på stc-1000 i forhold til på stc-200. Men det ser du enkelt, begge er godt merket. Bare pass på ledningene, de er ikke merket.

Brukte kanskje 10-12 minutter.
Hvor kjøpte du den flashete stc'en? Ebay?
 
Hm, ingen 60-minutters-humle? Jaja, trengs kanskje ikke når det er så mye annen humle oppi.
Skal se om jeg ikke kan komme tilbake til denne når jeg:
1) har fått min Grainfather (den har fortsatt status "Behandler" hos Bryggeland)
2) har fått kanskje 2 bryggs erfaring på Grainfather

Estimatet sier forresten at jeg bør ende med OG på ca 1,090..?

Sorry, her manglet det litt info ja. Humle på 60 min for å treffe ønsket totale IBU.
Jeg hadde 70 IBU på OG 1.075. Dette er kalkulert i beersmith og jeg tror at reel IBU blir høyere når det brukes så store mengder sent i koken. Dette fordi beersmith slutter å beregne IBU ved kokeslutt. Humlen er jo fortsatt i kjelen under nedkjølingen og selv om det bare tar noen minutter å kjøle ned så vil så store mengder med høyalfa humler avgi litt bitterhet etter kokeslutt. Dette er bare løs teoretisering fra min side, baser på erfaringer fra mine bryggeri.

OG På 1.090 høres ut som meget god bryggerieffektivitet! Høres bra ut at du vil teste litt ekstremgrenser for oss som vurderer grainfather.
 
Hvor kjøpte du den flashete stc'en? Ebay?
Jeg kjøpte min på ebay ja, for å flashe den trenger du en Arduino, noen ledninger og kontakter for å lodde på printkortert.
@msevland har laget en bra oppsummering, les også readme veiledningen på https://github.com/matsstaff/stc1000p/blob/master/README.md for hvordan du flasher.

https://forum.norbrygg.no/threads/stc1000.23267/page-17#post-271886

Firmware og brukerveiledning finner du på https://github.com/matsstaff/stc1000p-ovbsc
 
Tilbake
Topp