Oppskrift på 1664 Blanc

Hvilken skade gjør konserveringsmidlet E220?

E220 Svoveldioksid Svoveldioksid virker mot gjær, sopp og bakterier. Svoveldioksid reagerer på forskjellig måte med mange næringsinnholdsstoffer og motvirker for eksempel at farger, vitaminer og aroma blir nedbrutt av kontakt med surstoff.
 
Jeg tar en sjans, og bruker eldorado sine. Lar ølet gjære i 10 dager, og tilsetter pureen da, da har den forhåpentligvis gjæret ut.
Tapper 12L på corneliusfat, og resten på flasker, så om de skulle ødelegge for gjær/sukkerkarbonering, så har jeg ikke flasket alt hvertfall.
 
Ser at bryggselv har fått inn fruktpure: Aprikos
Vil tro at den vil fungere fint i denne oppskrifta? :) Noen som har brygget denne som har noe formening om dosering av denne? Ser at det anbefales opp mot 1 kg fruktpure, så gå for hele pakka på 20 liter, eller blir det i overkant? Ser også at det er 10% sukker, så det vil vel medføre en liten ekstra bump i gravity også.
 
Ser at bryggselv har fått inn fruktpure: Aprikos
Vil tro at den vil fungere fint i denne oppskrifta? :) Noen som har brygget denne som har noe formening om dosering av denne? Ser at det anbefales opp mot 1 kg fruktpure, så gå for hele pakka på 20 liter, eller blir det i overkant? Ser også at det er 10% sukker, så det vil vel medføre en liten ekstra bump i gravity også.

Og bør denne fryses før jeg hiver den i karet?
 
Nå har jeg kjørt aprikosene til pure, og tilsatt i karet. Er det riktig at, selv om jeg prøvde å røre det godt inn, det samler seg som et eget lag i bunn?
 
Nå skal jeg snart flaske denne ølen, men med et bunnlag med oppløst pure opp til ca 5L merket i karet, så lurer jeg på om jeg skal prøve så langt det lar seg gjøre å unngå å ta med dette? Burde jeg tilsette gelatin og coldcrashe for å dempe det mest mulig.

Jeg stakk jo om før tilsetting av aprikospure, men den satte jo igang å gjære etter det igjen, så noe gjær er det nok i denne blandingen, samt 8g Amarillo.
 
om du er heldig med coldcrashen så vil bunnfallet bli mer kompakt og du får mer utbytte og klarere øl. Ville forsøkt.
 
Kan informere om at min ikke smaker noe godt, på tappedag.

Veldig syrlig, ikke bra, ingen antydning til de 600g aprikos på 18L. Tappet 12L på fat, resten i vasken. For gi den litt tid.
 
Open minded som jeg er, skal den prøves igjen...
ecc70e81902f4c755415199aedd802bd.jpg
 
Korleis reknar ein ut ABV på denne? Den vanlege formelen vil jo ikkje funke når ein dumpar ein haug med frukt i gjæringskaret undervegs i prosessen?
 
Forslag: Hvis du vet hvor mye sukker din pure inneholder, kan du jo legge det til i oppskriften. Pureen som Bryggselv selger inneholder 10% sukker. Altså 100g.
De er forøvrig helt tomme for aprikos. Den forsvant rett ut. Tydeligvis mye 1664 på gang rundt omkring.
 
Forslag: Hvis du vet hvor mye sukker din pure inneholder, kan du jo legge det til i oppskriften. Pureen som Bryggselv selger inneholder 10% sukker. Altså 100g.
De er forøvrig helt tomme for aprikos. Den forsvant rett ut. Tydeligvis mye 1664 på gang rundt omkring.
Men vil ikkje frukta i seg sjølver også bidra med ein god del sukker, og dertil auke i abv?
 
Tilbake
Topp