Oppskrift på 1664 Blanc

Siste oppdatering på denne fronten: Brygget mitt har nå hatt over tre uker på flaske, og i dag kjørte jeg en sammenligning med originale 1664 Blanc. Farge, skum og utseende ellers: prikk like. Originalen har imidlertid en klart sterkere aroma og smak av aprikos.

Når det er sagt: ølen min har nydelige toner av både sitrus og svak aprikos, og er krisp, frisk og lettdrikkelig. En 0,33 av denne er borte før du får sagt "aprikos", og det er jo litt skummel med tanke på en alkoholprosent på nærmere 6%. Personlig vil jeg si at jeg foretrekker min egen versjon. Den er friskere med større preg av sitrus, der det svært tydelige og litt kunstige preget av aprikos hos originalen kan faktisk bli litt kvalmende.

For å skape en skikkelig 1664 Blanc-klone tror jeg at man må gå veien om ekstrakt i tillegg til frukt, slik som har vært diskutert før i denne tråden. Personlig tror jeg heller at jeg vil brygge denne versjonen en gang til, men ikke være redd for å eventuelt legge til enda mer aprikos (brukte 1,1 kilo pure av hermetiske aprikoser til 25 liter) eller la brygget stå lenger i kontakt med frukten. Dette ølet vil i hvert fall skaffe meg mange nye venner i sommer, det er helt sikkert! :)

Legger ved bilde. Min til venstre, originalen til høyre. Eller omvendt :)
 

Vedlegg

  • Blanc.JPG
    Blanc.JPG
    309,1 KB · Sett: 310
Smakte for øvrig nettopp "Tatt på fersken" fra Cervisiam bryggeri, og denne ligger tettere opp til mitt resultat, selv om deres også har noe mer fersken/aprikosaroma og -smak.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nå har den endelige dommen over mitt brygg kommet også, har tatt den med og servert ved to anledninger til folk som liker 1664 blanc veldig godt. Første gang presenterte jeg den som en aprikos wit, og fikk tilbakemelding om at "dette var veldig som 1664 blanc, veldig god"
I kveld var tilbakemeldingen "Den der var helt rå. Imponert!"

Som jeg skrev i min forrige post er aprikos preget mere avdempet enn originalen men ellers svært lik, og som UltimoHombre skriver over liker jeg personlig min egen versjon best, og den ble også veldig godt mottatt av folk som elsker blanc'en.

Min oppskrift ligger ute her, basert på Odlands utkast og andres erfaringer i denne tråden
http://beercalc.org/?t=135154

Takk til alle som har bidratt til å komme fram til et godt resultat ! Morro
 
Godt der er flere som har tappa prompelukt. Mitt smakte litt merkelig den dagen jeg tappa det. OG 1.052 FG 1.008. Omstukket og tilsatt 950g tørket aprikos trekt og kjølt over natten i vannet, silt av vannet og most til puré før det ble frosset. Jeg hadde også et rimelig høyt lag med trub/bunnfall i sekundær, og fikk tappet 16,3 liter på flasker. Står nå til karbonering på sin 2. uke og blir stående i 3 uker til før jeg får satt de til kjøling. Er spent på å se om fisen er borte etter det er modnet en stund, og håper den havner nært orginalen slik det kan brygges mer og tappes på fat til bryllup!
 
Når det er sagt: ølen min har nydelige toner av både sitrus og svak aprikos, og er krisp, frisk og lettdrikkelig. En 0,33 av denne er borte før du får sagt "aprikos", og det er jo litt skummel med tanke på en alkoholprosent på nærmere 6%. Personlig vil jeg si at jeg foretrekker min egen versjon. Den er friskere med større preg av sitrus, der det svært tydelige og litt kunstige preget av aprikos hos originalen kan faktisk bli litt kvalmende.

Superbra farge! Jeg er helt enig med deg i at selvbrygget 1666 blanc smaker bedre enn originalen. Når man først har brygget det selv merker man forskjellen mellom kunstig ekstrakt og purè fra aprikoser - og sistnevnte smaker best :)
 
Noen som kan peke meg i riktig retning for aprikos ekstrakt. Det nermeste jeg kommer er bryggselv.no sin aprikos pure. Men etter å ha lest igjenom tråden er vel ekstrakten den mest "rette" måten å gjøre det på (?).
 
Noen som kan peke meg i riktig retning for aprikos ekstrakt. Det nermeste jeg kommer er bryggselv.no sin aprikos pure. Men etter å ha lest igjenom tråden er vel ekstrakten den mest "rette" måten å gjøre det på (?).
Har søkt en del etter dette selv på nett, uten å finne noe i norge. Men har ikke ringt/besøkt noen forretninger, kanskje i helsekost butikker?
Her er det jeg fant på nett i listet i denne posten, men dyr frakt har stoppet meg fra å kjøpe (er gjerrigknark:)
http://www.ebay.com/itm/361297839977?var=630635531649
http://www.avformshop.no/nettbutikk/product/aroma--og-smaksstoffer-30-ml--aprikos

Nå skal det sies at resultatet ved bruk av aprikos puré fra Select kjøpt på Bryggselv ble meget godt,
https://www.bryggselv.no/fruktpuréer/102922/aprikospuré-1-kg-90pcnt-frukt-10pcnt-sukker

Er ikke sikker på om bruk av aprikos ekstrakt ville smakt bedre i min gane, men tror nok at klonen kommer nærmere originalen ved bruk av ekstrakt, aprikos smak og aroma er flyktig og gjæringsprosessen fjerner mesteparten av denne ved bruk av aprikospuré

Du får oppdatere med ev. resultater dersom du forsøker å tilsette ekstrakt ved flasking!

Edit: Fant denne kommentaren fra en profesjonell brygger, samme konklusjon som i denne tråden synes jeg

The best method for me seems to be puree as a primary flavor with extract on hand to make adjustments post filtration. Natural extracts are best but as stated above some companies want large minimum orders and this is not feasible if your using it only to adjust the flavor. Sometimes I think the puree is a waste of time when I consider that the customers (my customers, your's may differ) who drink the fruit beers really aren't the kind of beer drinkers that care one way or the other if I use puree or extract and they cant tell the difference or if they do they usually prefer the extract (ouch!) because it is more intense. Its one of those psycological tendencies to preserve my dignity as a brewer by using real fruit if i have to make a fruit beer. Silly but reality.
 
Sist redigert:
Noen som kan peke meg i riktig retning for aprikos ekstrakt. Det nermeste jeg kommer er bryggselv.no sin aprikos pure. Men etter å ha lest igjenom tråden er vel ekstrakten den mest "rette" måten å gjøre det på (?).

Basert på egen erfaring og en prat med gutta på Bryggselv, anbefaler jeg å bruke minst 2 kg puré på en 20-25 liters batch, hvis du skal bruke puré.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Basert på egen erfaring og en prat med gutta på Bryggselv, anbefaler jeg å bruke minst 2 kg puré på en 20-25 liters batch, hvis du skal bruke puré.


Så ikke dette før ETTER innkjøp, å frakta til bryggselv tar livet av lommeboka mi. Men jeg gikk iallfall til innkjøp av 3 poser, fordelt på 2x gjærdunker med 22L i vær. Det får holde med 1 1/2 i vær.

Men ett annet spørsmål. Er det bare å helle disse rett oppi gjær dunken? De må ikke tilberedes/forberedes på noen måte? Tenker på infeksjon osv.

Er det noe lurt å stikke om øl`et før aprikos pureén skal nedi?

Mye spørsmål her, men håper på ett godt øl til slutt :)
 
Så ikke dette før ETTER innkjøp, å frakta til bryggselv tar livet av lommeboka mi. Men jeg gikk iallfall til innkjøp av 3 poser, fordelt på 2x gjærdunker med 22L i vær. Det får holde med 1 1/2 i vær.

Men ett annet spørsmål. Er det bare å helle disse rett oppi gjær dunken? De må ikke tilberedes/forberedes på noen måte? Tenker på infeksjon osv.

Er det noe lurt å stikke om øl`et før aprikos pureén skal nedi?

Mye spørsmål her, men håper på ett godt øl til slutt :)

Det blir vel uansett mer aprikos enn jeg hadde, så kjør på!

Jeg brukte hermetiske aprikoser som jeg moste, og sørget for at alt som rørte aprikosene var Starsanert. Tipper pureen din også er steril i posene, så kan vel egentlig bare tilsette. Alternativt koke dem litt, men tror ikke det trengs.

Jeg stakk ikke om. Mulig det kan være lurt, leste om noen som mente pureen kunne "gjemme seg" nedi gjæren og gi mindre smak.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvor tett oppunder flasking tenker du det hadde vært smart å tilsette? på min oppskrift står det etter 7 dager. Da er det i beste fall 7 dager igjen i gjæringsdunken... Er det for mye?
Jeg ville tilsatt ekstrakt(smak-aroma) ved flasking sammen med sukkerlaken, ev. ved tapping til fat ved kunstig karbonering.
Aprikos puré tilsetter jeg typisk på dag 7 i gjæringen ved å ha puré i nytt gjæringskar og stikke om til dette.
På dag 9 tørrhumler jeg og tapper på fat/flaske på dag 14, forutsatt et normalt gjæringsforløp der FG er nådd etter 14 dager.
 
Jeg testet en Witbier med 4 bokser hermetiske aprikoser (totalt ca. 1 kg) som ble most med stavmixer og tilsatt mot slutten av gjæringen. Tenkte jeg skulle dele min erfaring;

Oppskrift 25l:
50/50 Hvetemalt/ Pilsnermalt (totalt 5.2 kg)
Hallertauer mittelfruh til ca. 18 IBU tilsatt på 60 min
20g knuste korianderfrø (5 min)
40g Appelsinskall
OG 1.050, FG 1.011
WLP400, Starter iht, Mr. malty

Gjæret i 2 uker på 18-24*C (Økning mot slutten)

3 uker etter endt gjæring: Dette blir med den ene gangen. Aprikospureen tilfører ølet nesten ingenting, bortsett fra en litt ubehagelig klam syrlig aprikos-smak og aroma av kokte grønnsaker. Dessuten smaker ølet tynnt, da hermetisk aprikos inneholder mye sukkerlake. Dette er milevis unna 1664 Blanc.. Skummet er fint da, hvis jeg skal si noe positivt.

Dette ble en skikkelig rævva øl IMHO.. Min første AG witbier for ca. 8 år siden var bedre enn denne.

Skal man klone 1664 vil jeg anta at kunstige smaksstoffer er tingen. I mellomtiden holder jeg meg til mer "tradisjonell" brygging av witbier.
 
Brygget denne 5/12 og hittil har den bare klart å gjære ned fra 1055 til 1028. Er denne WLP400 en treg gjær eller må jeg regne med 14 dagers gjæring? De fleste av mine øl har en stormgjæring og har nådd ønsket FG i løpet av ei lita uka. Hvor lenge bør jeg vente med å tilsette aprokospureen? Det ligger et heftig lag av gjærskum på toppen av karet, kan det være en ide å få rørt noe av dette inn i ølet igjen?
 
Brygget denne 5/12 og hittil har den bare klart å gjære ned fra 1055 til 1028. Er denne WLP400 en treg gjær eller må jeg regne med 14 dagers gjæring? De fleste av mine øl har en stormgjæring og har nådd ønsket FG i løpet av ei lita uka. Hvor lenge bør jeg vente med å tilsette aprokospureen? Det ligger et heftig lag av gjærskum på toppen av karet, kan det være en ide å få rørt noe av dette inn i ølet igjen?
Den er treg. Mener å huske at den brukte drøyt 3 uker sist jeg brukte den.
 
Aldri hatt noe problem med at wlp 400 er treig. Stort sett ferdig etter en uke her. Men kjører alltid starter som sikrer potent og livsglad gjær da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Aldri hatt noe problem med at wlp 400 er treig. Stort sett ferdig etter en uke her. Men kjører alltid starter som sikrer potent og livsglad gjær da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har lest om en del andre med samme erfaring som meg, men det er sikkert avhengig av en del faktorer. Hvordan du kjører starter, oksygen, gjæringstemp etc.
 
Satte en 4 liters starter som alltid har vært tilstrekkelig på mitt oppsett og bruker venturirør ut fra koketank og kjører med en malingsblander et par minutter for tilstrekkelig oksygen men kan være at den var litt for kald da gjæra ble tilsatt, trolig 15-16 grader. Bare å vente tålmodig til den har gjæra noe lenger ned før man befrukter den med aprikoser :)
 
Jeg har en batch stående med 2 liter fruktpuré og ser at fruktpuréen ligger i bunnen av bøtta. Jeg hadde tenkt til å tappe dette på fat, blir det da bare saft på de første tappingene??
 
Tilbake
Topp