Hiver meg på her. Jeg brygget 1664 Blanc for 3 dager siden, basert på denne oppskriften (som igjen er basert på div andre oppskrifter og diskusjonsgrupper): Brewfather
Stormgjæringen er nå over og jeg har nettopp tilsatt 1kg Aprikos-pure. Jeg har i tillegg tenkt å tilsette Aprikos-essens rett før flasking, da jeg ser en del mener at pure i seg selv ikke gir tydelig nok Aprikos-smak. Essensen jeg skal bruke er ‘Mangrove Jacks All Natural Beer Flavour Booster’. Instruksjonen sier at denne skal tilsettes 12-24 timer før flasking.
Spørsmålet er: Er det noen som vet hvorfor denne anbefales tilsatt da, og ikke sammen med sukkerlake etter omstikk (rett før flasking)? Dette er snakk om 50ml, og så vidt jeg kan forstå har denne ikke gjærbart sukker i seg (Ser det som en fordel å minimalisere antallet operasjoner.)
«With two ways to add Mangrove Jack's Natural Flavour Boosts to your beer, experimentation is easy. Either pour a full bottle of flavouring into your entire batch of beer before bottling or add 1.5 ml of flavouring per bottle before carbonation»
Ser ikkje noken grunn til at du ikkje kan tilsette det ilag med sukkerlaka.. er det kanskje for at det skal blande seg skikkelig dei foreslår 12-24t?