1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Oppskrift på 1664 Blanc

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av amoe, 14 Aug 2013.

1. Odland

Odland
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Blir å brygge noe ala denne ganske snart. Poster oppskrift når jeg har gjort det.

OdinB, Sløvpeis og Dos Pronto liker dette.
  2. Stenumgard

Stenumgard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dra opp igjen denne.
    Er det noen som har prøvd ekstrakt/essens? Vil det fungere å bruke denne sammen med sukkerlake før karbonering?

3. Sløvpeis

Sløvpeis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har fått meg en ganske lik oppskrift til 25L brygg. Men det er sykt rart at total grain weight (på min også) er 4,45kg, og ikke 6-7kg slik som alle andre brygg. Blir den ikke veldig tynn, eller får usedvanlig lav OG?

Kan ikke huske å ha brygget med så lite før til nå.

4. UltimoHombre

UltimoHombre
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

På oppskriften jeg brukte i sin tid var det ca. 5,5 kg malt til 23 liter. Fortsatt ganske lite, men alkoholprosenten skal jo være lav på denne.

Brukte også 250 gram sukker.

Sent from my iPhone using Tapatalk

5. Sløvpeis

Sløvpeis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vi kjørte på igårkveld på BB60auto maskinen vår. Brukte en annen oppskrift fra Alexander på Bryggselv stavanger med ca 4,5kg pilsner og hvetemalt, samt la til ekstra risskall for mer fluff. Hersbrucker som smått bitterhumle, og mosaic som smaks og aromahumle. Hadde appelsin og koriander i sokk da jeg ikke trengte kloggingen i kranen som jeg fikk sist, kokt i 15min pluss noe i nedkjølingen. Brukte 600g sukker til batchen.

Spent på å se om det blir bra, ølet så normalt ut, fikk ikke smakt da.

6. Stenumgard

Stenumgard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Om noen vil kjøpe ølsett av denne, har Brewshop lansert dette her.
    Ølsettet leveres med 1 kg. aprikospuré.

7. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kan det være en ide å bruke tørkede aprikoser i denne? Koke de opp med litt vann og så mose med stavmikser.

8. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

:confused: I mangel av en bedre beskrivende emoji, eller hva det heter :D

9. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vil det bli "godt nok"? Jeg tenker at tørket whatever aldri har den samme frisk/ferskheten som fersk vare.F.eks drue og rosin, svisker og tørkede plommer.

10. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tenker at mange sliter med å få nok aprikos med å bruke pure eller fersk/hermetisk så er det kanskje lettere å få nok. Tørkede har jo fått fjernet en god del av vannet i frukten så smaken blir mer konsentrert. Men som du sier friskeheten er nok borte. Amarone viner er jo laget på delvis tørkede druer.

11. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja eg tenker spes på denne friskheten. Smaken blir jo konsentrert, men den blir også forandret tenker jeg. Dette ølet er jo ganske friskt i alt av smaker.

TorfinnS liker dette.
  12. Stenumgard

Stenumgard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har brukt essens/konsentrat sammen med flaskingen. Det har gitt litt mer fersk aroma, mens "tørrhumling" med aprikospurre har gitt riktig smak.

13. Arvid N

Arvid N
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har en versjon 2.0 på gang nå og har også planlagt å bruke essens ifm flasking i tillegg til purre i tørrhumling. Gikk dette greit da du brukte essens? Bare kom til å tenke på om essensen kan være gjærbar? Fikk tak i en flaske fersken essens ifra Hobbybryggeren på ca 118 ml. (http://hobbybryggeren.no/rastoff-ma...enser-c-60/brewers-best-essens-fersken-p-1039)

14. Stenumgard

Stenumgard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Brukte samme merke, bare aprikos. Ikke noe problem hos meg. Tror ikke det er noe gjærbart i essensen. Uansett beregnet jeg sukkerlake til 2,8 volumer CO2, så har nok å gå på uten at det blir overkarbonert. Brukte cirka 55 ml. essens på 10 liter øl.

#274 Stenumgard, 22 Okt 2018
    Sist redigert: 22 Okt 2018
  15. Arvid N

Arvid N
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Supert, det høres bra ut. Ja de var tom for Aprikos så da ble Fersken nest best her :) Takk for hjelpen, bruker den + vel 2KG moste aprikos (hermetiske) i DH i tillegg.

16. Kvaløyen

Kvaløyen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skal lage en 1664 Globe i morgen, lurte litt på hvordan oppskriften din så ut. Deler du?

17. UltimoHombre

UltimoHombre
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Klart det! Her er min versjon: Tribute Blanc (1664-clone) - Recipe - BeerSmith Cloud

Merk at "apricot extract" i oppskriften egentlig er aprikospure. Gadd bare ikke legge det til i ingredienslista.

18. Kvaløyen

Kvaløyen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ganske lik, jeg har 10 g sitronskall også, ikke sukker, men litt mer korn, har også lagt til 300 g sour malt, regner på en OG på 1055.
    Når det gjelder aprikosen, så lurte jeg på å ta litt i på 0 min, og resten ved 7. Dag.
    Takk for info.

19. UltimoHombre

UltimoHombre
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sukkeret er vel for å få et litt tørrere og mer "lettdrikkelig" øl, for å si det enkelt (vet at effekten av sukker i øl har blitt diskutert i detalj andre steder på forumet).

Når det gjelder aprikosen er det vel kontakttid og mengde som teller, så kan ikke helt se at du vil få noen særlig effekt av å tilsette på 0 min. Det vil vel synke til bunns under nedkjøling og ikke bli med over i gjæringskaret? Sitron- og appelsinskall gir smak ved tilsetninger under siste del av kok eller på flame-out, men tror (og har erfart) at aprikospure er betydelig mindre potent. Det vil for øvrig sikkert ikke gjøre noen skade, så er jo bare å prøve.

Kvaløyen liker dette.
  20. Geir Nårstad

Geir Nårstad
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hiver meg på her. Jeg brygget 1664 Blanc for 3 dager siden, basert på denne oppskriften (som igjen er basert på div andre oppskrifter og diskusjonsgrupper): Brewfather

Stormgjæringen er nå over og jeg har nettopp tilsatt 1kg Aprikos-pure. Jeg har i tillegg tenkt å tilsette Aprikos-essens rett før flasking, da jeg ser en del mener at pure i seg selv ikke gir tydelig nok Aprikos-smak. Essensen jeg skal bruke er ‘Mangrove Jacks All Natural Beer Flavour Booster’. Instruksjonen sier at denne skal tilsettes 12-24 timer før flasking.

Spørsmålet er: Er det noen som vet hvorfor denne anbefales tilsatt da, og ikke sammen med sukkerlake etter omstikk (rett før flasking)? Dette er snakk om 50ml, og så vidt jeg kan forstå har denne ikke gjærbart sukker i seg (Ser det som en fordel å minimalisere antallet operasjoner.)

Del denne siden