Oppskrift på 1664 Blanc

Dra opp igjen denne.
Er det noen som har prøvd ekstrakt/essens? Vil det fungere å bruke denne sammen med sukkerlake før karbonering?
 
Kommer til å teste denne oppskriften:

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
2,50 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 1 56,1 %
1,50 kg Wheat Malt, Ger (3,9 EBC) Grain 2 33,7 %
0,45 kg Wheat, Flaked (3,2 EBC) Grain 3 10,2 %
35,00 g Strisslespalt [4,00 %] - Boil 60,0 min Hop 4 16,8 IBUs
35,00 g Strisslespalt [4,00 %] - Boil 15,0 min Hop 5 8,3 IBUs
1,00 Items Servomyces (Boil 15,0 mins) Other 6 -
0,50 tsp Yeast Nutrient (Boil 15,0 mins) Other 7 -
25,00 g Orange Peel, Sweet (Boil 5,0 mins) Spice 8 -
4,00 g Coriander Seed (Boil 5,0 mins) Spice 9 -
5,00 g Amarillo [9,20 %] - Boil 1,0 min Hop 10 0,5 IBUs
5,00 g Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Boil 1,0 mi Hop 11 0,6 IBUs
1,0 pkg Belgian Wit Ale (White Labs #WLP400) [35 Yeast 12 -
5,00 g Amarillo [9,20 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 13 0,0 IBUs
5,00 g Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Dry Hop 7,0 Hop 14 0,0 IBUs


Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Light Body
Total Grain Weight: 4,45 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Protein Rest Add 13,86 l of water at 59,0 C 55,0 C 30 min
Saccharification Add -0,00 l of water and heat to 64,0 C 64,0 C 75 min
Mash Out Heat to 76,0 C over 10 min 76,0 C 10 min

Sparge: Fly sparge with 18,76 l water at 75,6 C

Jeg har fått meg en ganske lik oppskrift til 25L brygg. Men det er sykt rart at total grain weight (på min også) er 4,45kg, og ikke 6-7kg slik som alle andre brygg. Blir den ikke veldig tynn, eller får usedvanlig lav OG?

Kan ikke huske å ha brygget med så lite før til nå.
 
På oppskriften jeg brukte i sin tid var det ca. 5,5 kg malt til 23 liter. Fortsatt ganske lite, men alkoholprosenten skal jo være lav på denne.

Brukte også 250 gram sukker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
På oppskriften jeg brukte i sin tid var det ca. 5,5 kg malt til 23 liter. Fortsatt ganske lite, men alkoholprosenten skal jo være lav på denne.

Brukte også 250 gram sukker.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Vi kjørte på igårkveld på BB60auto maskinen vår. Brukte en annen oppskrift fra Alexander på Bryggselv stavanger med ca 4,5kg pilsner og hvetemalt, samt la til ekstra risskall for mer fluff. Hersbrucker som smått bitterhumle, og mosaic som smaks og aromahumle. Hadde appelsin og koriander i sokk da jeg ikke trengte kloggingen i kranen som jeg fikk sist, kokt i 15min pluss noe i nedkjølingen. Brukte 600g sukker til batchen.

Spent på å se om det blir bra, ølet så normalt ut, fikk ikke smakt da.
 
Kan det være en ide å bruke tørkede aprikoser i denne? Koke de opp med litt vann og så mose med stavmikser.
 
Kan det være en ide å bruke tørkede aprikoser i denne? Koke de opp med litt vann og så mose med stavmikser.

Vil det bli "godt nok"? Jeg tenker at tørket whatever aldri har den samme frisk/ferskheten som fersk vare.F.eks drue og rosin, svisker og tørkede plommer.
 
Jeg tenker at mange sliter med å få nok aprikos med å bruke pure eller fersk/hermetisk så er det kanskje lettere å få nok. Tørkede har jo fått fjernet en god del av vannet i frukten så smaken blir mer konsentrert. Men som du sier friskeheten er nok borte. Amarone viner er jo laget på delvis tørkede druer.
 
Ja eg tenker spes på denne friskheten. Smaken blir jo konsentrert, men den blir også forandret tenker jeg. Dette ølet er jo ganske friskt i alt av smaker.
 
Jeg har brukt essens/konsentrat sammen med flaskingen. Det har gitt litt mer fersk aroma, mens "tørrhumling" med aprikospurre har gitt riktig smak.
 
Jeg har brukt essens/konsentrat sammen med flaskingen. Det har gitt litt mer fersk aroma, mens "tørrhumling" med aprikospurre har gitt riktig smak.

Jeg har en versjon 2.0 på gang nå og har også planlagt å bruke essens ifm flasking i tillegg til purre i tørrhumling. Gikk dette greit da du brukte essens? Bare kom til å tenke på om essensen kan være gjærbar? Fikk tak i en flaske fersken essens ifra Hobbybryggeren på ca 118 ml. (http://hobbybryggeren.no/rastoff-ma...enser-c-60/brewers-best-essens-fersken-p-1039)
 
Brukte samme merke, bare aprikos. Ikke noe problem hos meg. Tror ikke det er noe gjærbart i essensen. Uansett beregnet jeg sukkerlake til 2,8 volumer CO2, så har nok å gå på uten at det blir overkarbonert. Brukte cirka 55 ml. essens på 10 liter øl.
 
Sist redigert:
Brukte samme merke, bare aprikos. Ikke noe problem hos meg. Tror ikke det er noe gjærbart i essensen. Uansett beregnet jeg sukkerlake til 2,8 volumer CO2, så har nok å gå på uten at det blir overkarbonert. Brukte cirka 55 ml. essens på 10 liter øl.
Supert, det høres bra ut. Ja de var tom for Aprikos så da ble Fersken nest best her :) Takk for hjelpen, bruker den + vel 2KG moste aprikos (hermetiske) i DH i tillegg.
 
Siste oppdatering på denne fronten: Brygget mitt har nå hatt over tre uker på flaske, og i dag kjørte jeg en sammenligning med originale 1664 Blanc. Farge, skum og utseende ellers: prikk like. Originalen har imidlertid en klart sterkere aroma og smak av aprikos.

Når det er sagt: ølen min har nydelige toner av både sitrus og svak aprikos, og er krisp, frisk og lettdrikkelig. En 0,33 av denne er borte før du får sagt "aprikos", og det er jo litt skummel med tanke på en alkoholprosent på nærmere 6%. Personlig vil jeg si at jeg foretrekker min egen versjon. Den er friskere med større preg av sitrus, der det svært tydelige og litt kunstige preget av aprikos hos originalen kan faktisk bli litt kvalmende.

For å skape en skikkelig 1664 Blanc-klone tror jeg at man må gå veien om ekstrakt i tillegg til frukt, slik som har vært diskutert før i denne tråden. Personlig tror jeg heller at jeg vil brygge denne versjonen en gang til, men ikke være redd for å eventuelt legge til enda mer aprikos (brukte 1,1 kilo pure av hermetiske aprikoser til 25 liter) eller la brygget stå lenger i kontakt med frukten. Dette ølet vil i hvert fall skaffe meg mange nye venner i sommer, det er helt sikkert! :)

Legger ved bilde. Min til venstre, originalen til høyre. Eller omvendt :)
Siste oppdatering på denne fronten: Brygget mitt har nå hatt over tre uker på flaske, og i dag kjørte jeg en sammenligning med originale 1664 Blanc. Farge, skum og utseende ellers: prikk like. Originalen har imidlertid en klart sterkere aroma og smak av aprikos.

Når det er sagt: ølen min har nydelige toner av både sitrus og svak aprikos, og er krisp, frisk og lettdrikkelig. En 0,33 av denne er borte før du får sagt "aprikos", og det er jo litt skummel med tanke på en alkoholprosent på nærmere 6%. Personlig vil jeg si at jeg foretrekker min egen versjon. Den er friskere med større preg av sitrus, der det svært tydelige og litt kunstige preget av aprikos hos originalen kan faktisk bli litt kvalmende.

For å skape en skikkelig 1664 Blanc-klone tror jeg at man må gå veien om ekstrakt i tillegg til frukt, slik som har vært diskutert før i denne tråden. Personlig tror jeg heller at jeg vil brygge denne versjonen en gang til, men ikke være redd for å eventuelt legge til enda mer aprikos (brukte 1,1 kilo pure av hermetiske aprikoser til 25 liter) eller la brygget stå lenger i kontakt med frukten. Dette ølet vil i hvert fall skaffe meg mange nye venner i sommer, det er helt sikkert! :)

Legger ved bilde. Min til venstre, originalen til høyre. Eller omvendt :)
Skal lage en 1664 Globe i morgen, lurte litt på hvordan oppskriften din så ut. Deler du?
 
Klart det! Her er min versjon: Tribute Blanc (1664-clone) - Recipe - BeerSmith Cloud

Merk at "apricot extract" i oppskriften egentlig er aprikospure. Gadd bare ikke legge det til i ingredienslista.
Ganske lik, jeg har 10 g sitronskall også, ikke sukker, men litt mer korn, har også lagt til 300 g sour malt, regner på en OG på 1055.
Når det gjelder aprikosen, så lurte jeg på å ta litt i på 0 min, og resten ved 7. Dag.
Takk for info.
 
Ganske lik, jeg har 10 g sitronskall også, ikke sukker, men litt mer korn, har også lagt til 300 g sour malt, regner på en OG på 1055.
Når det gjelder aprikosen, så lurte jeg på å ta litt i på 0 min, og resten ved 7. Dag.
Takk for info.

Sukkeret er vel for å få et litt tørrere og mer "lettdrikkelig" øl, for å si det enkelt (vet at effekten av sukker i øl har blitt diskutert i detalj andre steder på forumet).

Når det gjelder aprikosen er det vel kontakttid og mengde som teller, så kan ikke helt se at du vil få noen særlig effekt av å tilsette på 0 min. Det vil vel synke til bunns under nedkjøling og ikke bli med over i gjæringskaret? Sitron- og appelsinskall gir smak ved tilsetninger under siste del av kok eller på flame-out, men tror (og har erfart) at aprikospure er betydelig mindre potent. Det vil for øvrig sikkert ikke gjøre noen skade, så er jo bare å prøve.
 
Hiver meg på her. Jeg brygget 1664 Blanc for 3 dager siden, basert på denne oppskriften (som igjen er basert på div andre oppskrifter og diskusjonsgrupper): Brewfather

Stormgjæringen er nå over og jeg har nettopp tilsatt 1kg Aprikos-pure. Jeg har i tillegg tenkt å tilsette Aprikos-essens rett før flasking, da jeg ser en del mener at pure i seg selv ikke gir tydelig nok Aprikos-smak. Essensen jeg skal bruke er ‘Mangrove Jacks All Natural Beer Flavour Booster’. Instruksjonen sier at denne skal tilsettes 12-24 timer før flasking.

Spørsmålet er: Er det noen som vet hvorfor denne anbefales tilsatt da, og ikke sammen med sukkerlake etter omstikk (rett før flasking)? Dette er snakk om 50ml, og så vidt jeg kan forstå har denne ikke gjærbart sukker i seg (Ser det som en fordel å minimalisere antallet operasjoner.)
 
Tilbake
Topp