Oppskrift på 1664 Blanc

Hiver meg på her. Jeg brygget 1664 Blanc for 3 dager siden, basert på denne oppskriften (som igjen er basert på div andre oppskrifter og diskusjonsgrupper): Brewfather

Stormgjæringen er nå over og jeg har nettopp tilsatt 1kg Aprikos-pure. Jeg har i tillegg tenkt å tilsette Aprikos-essens rett før flasking, da jeg ser en del mener at pure i seg selv ikke gir tydelig nok Aprikos-smak. Essensen jeg skal bruke er ‘Mangrove Jacks All Natural Beer Flavour Booster’. Instruksjonen sier at denne skal tilsettes 12-24 timer før flasking.

Spørsmålet er: Er det noen som vet hvorfor denne anbefales tilsatt da, og ikke sammen med sukkerlake etter omstikk (rett før flasking)? Dette er snakk om 50ml, og så vidt jeg kan forstå har denne ikke gjærbart sukker i seg (Ser det som en fordel å minimalisere antallet operasjoner.)

«With two ways to add Mangrove Jack's Natural Flavour Boosts to your beer, experimentation is easy. Either pour a full bottle of flavouring into your entire batch of beer before bottling or add 1.5 ml of flavouring per bottle before carbonation»

Ser ikkje noken grunn til at du ikkje kan tilsette det ilag med sukkerlaka.. er det kanskje for at det skal blande seg skikkelig dei foreslår 12-24t?
 
Har brygga Blanc i dag, og sliter med om det blir hermetiske aprikoser eller Mangrove Jacks aprikos ekstrakt.
Oppskrifta er Bryggekompaniet sin.
Litt mer appelsinskall og siste humletilsetning.
Smaken på vørteren er meget lovende, OG på 1060. Litt høyt men..
Tar gjerne imot innspill.
Noen som har erfaring med aprikos ekstrakt?
 
Har kun erfaring med purè, og tror kanskje man burde gått for det dobbelt av oppskriften. Kjøpt som kit, så muligens bare en pose for å holde prisen under 500kr.
 
Er litt sjepisk til den ekstrakten, at smaken har ett "syntetisk" preg.
Helgardert med 5 bokser hermetisk aprikos på lager.
Men har ei uke å tenke.
 
Er litt sjepisk til den ekstrakten, at smaken har ett "syntetisk" preg.
Helgardert med 5 bokser hermetisk aprikos på lager.
Men har ei uke å tenke.

da er det jo greit vel ? Smak på litt av ekstrakten før du har den i bøtte. Smaker det syntetsisk så har du jo hermetisk aprikos å bruke i steden ? Er ikke det det enkleste ?

peram
 
Kjøpte blanc ølsettet fra brewshop nå i uka, å tenkte å brygge det som en liten overraskelse til fruen. Fikk med t-58 gjør.. men er ikke WB-06 bedre til dette? Min gane sier at WB-06 er en vedre wit gjær en t-58
 
Brygga en til nå, nesten lik. Den første står nå til karbonering på fat. 500g aprikospure (bryggselv sin), og ei lita flaske ekstrakt. Brukte 2 poser WB-06 i denne.
Den siste står til gjæring nå. Ett rør WLP400 og en pose US05. Den første er smakbar før det er tappetid på den siste. Smaken avgjør om den også får ekstrakt.
 
Oppdatering...
Fatet med WLP400 og US05 ble helt nydelig. Trengte 6-7 uker for å bli rund i smaken.
OG 1.062, FG 1.012 ABV 6,5%.

Fat 2 med WB-06 ble tilsatt 300g melkesukker kokt i litt vann etter det ble tappet på fat.
Før det var den nesten sur i smaken. Aprikos-smaken er ikke så fremtredende men ett nydelig øl.
Angret litt på min utålmodighet, litt mere lagringstid har kanskje runda smaken.
Denne er nok mest lik originalen. Høy ABV dominerer overhodet ikke.
OG 1.070, FG 1.010 ABV 7,9%.

Begge fikk som sagt 500g aprikospure helt på slutten av gjæringa, samt ei flaske ekstrakt når det blei tappa på fat.
Allt i allt, strålende fornøyd.
 
Oppdatering...
Fatet med WLP400 og US05 ble helt nydelig. Trengte 6-7 uker for å bli rund i smaken.
OG 1.062, FG 1.012 ABV 6,5%.

Fat 2 med WB-06 ble tilsatt 300g melkesukker kokt i litt vann etter det ble tappet på fat.
Før det var den nesten sur i smaken. Aprikos-smaken er ikke så fremtredende men ett nydelig øl.
Angret litt på min utålmodighet, litt mere lagringstid har kanskje runda smaken.
Denne er nok mest lik originalen. Høy ABV dominerer overhodet ikke.
OG 1.070, FG 1.010 ABV 7,9%.

Begge fikk som sagt 500g aprikospure helt på slutten av gjæringa, samt ei flaske ekstrakt når det blei tappa på fat.
Allt i allt, strålende fornøyd.
Tror det blir best om man kombinerer ekstrakt og pure. Da får du både den smaken som man forventer fra Blanc, pluss litt dypbde. Får du i tillegg sødme så får du bra aprikossmak. Tror sødmen er ganske viktig.
 
Jeg skal bruke aprikospure i en Blanc inspirert IPA. Dette er antakelig den tråden på Norbrygg hvor det er mest diskusjon om aprikospure.

Utfra tråden er følgende aktuelt for å lage/ bruke aprikospure:
1. Kjøpe ferske aprikoser, mose disse og fryse. 9% sukker.
2. Kjøpe ferdig pure fra en bryggebutikk. Enklest og dyrest. 10% sukker.
3. Hermetiske aprikoser. Billig. Virker som denne løsningen er mest brukt. Noen moser og tilsetter direkte i karet, andre koker eller fryser. Nesten like enkelt som å kjøpe ferdig pure.16% sukker.
4. Tørkede aprikoser som vannes ut, moses og fryses (noen koker). 38% sukker.

Umiddelbart virker det som den mest populære løsningen ikke er veldig bra. Sukkerlaken som frukten ligger i tilfører garantert unaturlig mye sukker som kan gi en for høy utgjæring. En boks veier 420g og har 56% aprikoser. Dvs 238g frukt. Brukerrapporter fra tråden gir 300g pure på en boks. Da sier det seg selv at det er en betydelig andel sukkerlake i denne pureen. Reell SG kan sikkert noen med et refraktometer måle :)

Dersom man ikke ønsker å kjøpe ferdig pure vil jeg tippe at tørkede aprikoser gir et resultat som er enklere å kontrollere. Sukkerinnholdet er 38% som tilsier at 100g tørkede aprikoser tilsvarer ca 400g fersk frukt. Om disse skal blandes med 3:1 får man vurdere selv. Tipper det kanskje blir litt tynt.

Litt løse tanker omkring det å lage egen og rimeligere pure enn å kjøpe ferdig.
 
Jeg skal bruke aprikospure i en Blanc inspirert IPA. Dette er antakelig den tråden på Norbrygg hvor det er mest diskusjon om aprikospure.

Utfra tråden er følgende aktuelt for å lage/ bruke aprikospure:
1. Kjøpe ferske aprikoser, mose disse og fryse. 9% sukker.
2. Kjøpe ferdig pure fra en bryggebutikk. Enklest og dyrest. 10% sukker.
3. Hermetiske aprikoser. Billig. Virker som denne løsningen er mest brukt. Noen moser og tilsetter direkte i karet, andre koker eller fryser. Nesten like enkelt som å kjøpe ferdig pure.16% sukker.
4. Tørkede aprikoser som vannes ut, moses og fryses (noen koker). 38% sukker.

Umiddelbart virker det som den mest populære løsningen ikke er veldig bra. Sukkerlaken som frukten ligger i tilfører garantert unaturlig mye sukker som kan gi en for høy utgjæring. En boks veier 420g og har 56% aprikoser. Dvs 238g frukt. Brukerrapporter fra tråden gir 300g pure på en boks. Da sier det seg selv at det er en betydelig andel sukkerlake i denne pureen. Reell SG kan sikkert noen med et refraktometer måle :)

Dersom man ikke ønsker å kjøpe ferdig pure vil jeg tippe at tørkede aprikoser gir et resultat som er enklere å kontrollere. Sukkerinnholdet er 38% som tilsier at 100g tørkede aprikoser tilsvarer ca 400g fersk frukt. Om disse skal blandes med 3:1 får man vurdere selv. Tipper det kanskje blir litt tynt.

Litt løse tanker omkring det å lage egen og rimeligere pure enn å kjøpe ferdig.
Har du vurdert aprikosekstrakt/essens?
Har hatt veldig gode resultater med fruktessensene fra brewshop. Ofte bedre enn hva jeg får til med pure eller hel frukt.
 
Jeg skal bruke aprikospure i en Blanc inspirert IPA. Dette er antakelig den tråden på Norbrygg hvor det er mest diskusjon om aprikospure.

Utfra tråden er følgende aktuelt for å lage/ bruke aprikospure:
1. Kjøpe ferske aprikoser, mose disse og fryse. 9% sukker.
2. Kjøpe ferdig pure fra en bryggebutikk. Enklest og dyrest. 10% sukker.
3. Hermetiske aprikoser. Billig. Virker som denne løsningen er mest brukt. Noen moser og tilsetter direkte i karet, andre koker eller fryser. Nesten like enkelt som å kjøpe ferdig pure.16% sukker.
4. Tørkede aprikoser som vannes ut, moses og fryses (noen koker). 38% sukker.

Umiddelbart virker det som den mest populære løsningen ikke er veldig bra. Sukkerlaken som frukten ligger i tilfører garantert unaturlig mye sukker som kan gi en for høy utgjæring. En boks veier 420g og har 56% aprikoser. Dvs 238g frukt. Brukerrapporter fra tråden gir 300g pure på en boks. Da sier det seg selv at det er en betydelig andel sukkerlake i denne pureen. Reell SG kan sikkert noen med et refraktometer måle :)

Dersom man ikke ønsker å kjøpe ferdig pure vil jeg tippe at tørkede aprikoser gir et resultat som er enklere å kontrollere. Sukkerinnholdet er 38% som tilsier at 100g tørkede aprikoser tilsvarer ca 400g fersk frukt. Om disse skal blandes med 3:1 får man vurdere selv. Tipper det kanskje blir litt tynt.

Litt løse tanker omkring det å lage egen og rimeligere pure enn å kjøpe ferdig.
På slutten av mitt innlegg skal jeg komme med en sjokkerende nyhet, men først...

1. De er best å spise ferske.
2. De er fine å bruke i en dessert
3. De er fine som dessert
4. De er fine til å lage aprikoskompott av

Og så den sjokkerende nyheten:
1664 Blanc er det verste ølet jeg vet om
;) :beercheers:
 
Heisann
Tenkte å prøve meg på Silje sin oppskrift på 1664 Blanc klone. Ble usikker på hva som menes med Mash og Boil under oppsett for malt. Noen som kan hjelpe?

1706728246522.png
 
Takk for tilbakemelding. Det var slik du beskriver jeg tenkte, men ble usikker når det stod Mash på pilsner malt men Boil på hvete malt.
Det som gjør dette ølet til hva du vil ha er ei flaske mangrove jack aprikosekstrakt. Brygg ellers ei oppskrift på lys nøytral pale ale eller pils med nedtonede humler. Bruk mais eller ris om du virkelig vil, ikke nødvendig mener jeg da, du får et øl med enda mindre rygg enn et lyst øl ellers ville hatt. Brygga i fjor og brukte ei flaske ekstrakt til 50 liter. Jeg syns det blei i overkant faktisk, men noen vil ha mye aprikos og det får man da virkelig ved å bruke 50 ml.
 
Har brygga 1664 noen ganger nå, og jeg synes mosete hermetiske aprikoser gir best og naturlig smak. Gjerne 4 bokser på 22 liter øl. Siste brygg ble gjæra med Verdant som ett forsøk, blei en skikkelig innertier. Det blei helt nydelig. Litt mere aprikossmak enn originalen. Skal brygge på nytt lørdag, må velge mellom Verdant og Belgian Wit som også er på lager.
 
Det som gjør dette ølet til hva du vil ha er ei flaske mangrove jack aprikosekstrakt. Brygg ellers ei oppskrift på lys nøytral pale ale eller pils med nedtonede humler. Bruk mais eller ris om du virkelig vil, ikke nødvendig mener jeg da, du får et øl med enda mindre rygg enn et lyst øl ellers ville hatt. Brygga i fjor og brukte ei flaske ekstrakt til 50 liter. Jeg syns det blei i overkant faktisk, men noen vil ha mye aprikos og det får man da virkelig ved å bruke 50 ml.
Takk for tips. Har allerede kjøpt inn aprikospure , tenker 1kg til 30 liter. Skal prøve din variant neste gang. Spennende å sammenligne
 
Tilbake
Topp