Vis din kegerator / øleskap!

140 liters fryseboks fra komplett.no som fikk plass til 2x19 og 1x12 Cornelius fat, Cobra tappetårn fra olbrygging.no, og litt kontaktpapir (fysjom) hobbyplater og lister. Sov-i-ro funker greit som plugger når kranene ikke er i bruk på en stund.
Vurderer å kle inn sidene med rester av Pergo laminatgulv i stedet?
image.jpeg image.jpeg image.jpeg
 
Etter måneder med søk på Finn.no kom jeg over et billig, men ille tilberedt Smeg skap. Kjøleskapet ble rimelig bra etter grundig vask og to omganger med boning.
Det er plass til 4 Cornelius fat, men greit å ha plass til litt flasker også i døren, så nøyer meg med 3 fat og CO2 flaske.
Har slitt med skum problemer, men har valgt tynne slanger for å omgå problemet.IMG_1553.JPG
IMG_1555.JPG
 
Jeg gikk for et litt diskret tappetårn i stua. Ikke mulig å se at den 150 år gamle klokka rommer mer enn tid. :)
Keezeren står i kjelleren rett under, så det ble et par pene hull i gulvet. Litt skumproblemer i begynnelsen, som dere ser på bildet.

image.jpeg image.jpeg
 
Pokker, dere er alt for flinke!
Skal snart starte med mitt første Corneliusfat men jeg tror jeg bare selger det, kommer jo aldri til å få til noe slikt som det folk har greid her! o_O

Har ikke engang funnet ut hvordan jeg kobler fatet og alle slangene!
 
Hvor stort er behovet for lange slanger for å unngå skumproblematikk når man har perlick med flow control ?
Du bør ha passe mye motstand i slangene til de minst karbonerte ølene/laveste serveringstrykket. Da har du litt å gå på for de høyest karbonerte.
 
5e3fb17080f6ac072533bd5a8c23f5d3.jpg


547ea80a5daff3874403de21a66a3193.jpg


3c25fe87938f6d6e36fe99b5c9a72f44.jpg


a9780fe79016a8fd6f8c34e61bf39364.jpg
 
Her er min kegerator, basert på IKEA-innbyggingskjøleskap under benk, kjøpt brukt for 500 kr, og en 70cm benkeplatestump fra billigkroken på IKEA.
DSCF4259.JPG

DSCF4258.JPG

DSCF4260.JPG

Det er plass til 2 stk 12L Cornelius. Sannsynligvis 3 stk hvis man baserer seg på å ha CO2 på utsiden.
Med litt makt og vilje er det potensielt mulig å få plass til ett 19L Cornelius-fat. Bak CO2-flaska er det ca 10cm lavere, og det går akkurat et Cornelius nedi den gropa. Det er da 65-66cm høyt, så det skal kanskje la seg gjøre med 19L (63,5cm), dersom man fester på koblingene før man setter fatet inn. Det finner jeg ut av. Brygger uansett små-batcher, så det er ingen big deal. Men kjekt å vite om man faktisk har muligheten.

Til høyre for kegeratoren er gjæringskapet mitt. En billig Temptech JC-65GB.
 
Med pyton fra kegeratoren? :)
Dette blir ingen fast installasjon, så det blir tre 12L Corny-fat i liggeunderlag, stamp med is eller kjøleskap
Planen er å få gjort målinger på hvor hurtig temperaturen stiger med 12L i friluft og i liggeunderlag. Fyller fra 19L (kegerator nede) til 12L fatene ved behov utover fest-kvelden
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp