Oppskrift på 1664 Blanc

Jeg har en batch stående med 2 liter fruktpuré og ser at fruktpuréen ligger i bunnen av bøtta. Jeg hadde tenkt til å tappe dette på fat, blir det da bare saft på de første tappingene??
Skal jo ikke ha med deg bunnfall og puré over på fatet da?
 
Jeg vurderer også å brygge en blanc, kanskje bryggcompaniet sin klone (kan være den er tatt opp i denne tråden før) - har noen andre her brukt akkurat den, eller andre kloner?

Syntes også det var litt pussig måte å lage gjærstarter, sette den varmt i et par dager i lukket glass slik at den ikke fikk oksygen...
 
Syntes også det var litt pussig måte å lage gjærstarter, sette den varmt i et par dager i lukket glass slik at den ikke fikk oksygen...
Den stod stort sett i romtemperatur, men vi lot den stå litt varmt helt i starten for å sette i gang ;) Vi åpnet lokket kontinuerlig og ristet den ofte, så målet var ikke å ikke tilføre den oksygen. Men vi hadde en dårligere løsning for gjærstarter da enn vi har nå. Nå har vi magnetrører og erlenmeyerkolbe :D
 
Siste oppdatering på denne fronten: Brygget mitt har nå hatt over tre uker på flaske, og i dag kjørte jeg en sammenligning med originale 1664 Blanc. Farge, skum og utseende ellers: prikk like. Originalen har imidlertid en klart sterkere aroma og smak av aprikos.

Når det er sagt: ølen min har nydelige toner av både sitrus og svak aprikos, og er krisp, frisk og lettdrikkelig. En 0,33 av denne er borte før du får sagt "aprikos", og det er jo litt skummel med tanke på en alkoholprosent på nærmere 6%. Personlig vil jeg si at jeg foretrekker min egen versjon. Den er friskere med større preg av sitrus, der det svært tydelige og litt kunstige preget av aprikos hos originalen kan faktisk bli litt kvalmende.

For å skape en skikkelig 1664 Blanc-klone tror jeg at man må gå veien om ekstrakt i tillegg til frukt, slik som har vært diskutert før i denne tråden. Personlig tror jeg heller at jeg vil brygge denne versjonen en gang til, men ikke være redd for å eventuelt legge til enda mer aprikos (brukte 1,1 kilo pure av hermetiske aprikoser til 25 liter) eller la brygget stå lenger i kontakt med frukten. Dette ølet vil i hvert fall skaffe meg mange nye venner i sommer, det er helt sikkert! :)

Legger ved bilde. Min til venstre, originalen til høyre. Eller omvendt :)
Likte beskrivelsen av resultatet her og fargen, hva var din eksakte oppskrift? Ser du har tatt utgangspunktet fra en blogg.
 
Likte beskrivelsen av resultatet her og fargen, hva var din eksakte oppskrift? Ser du har tatt utgangspunktet fra en blogg.

Jeg tok utgangspunkt i forsøket til Bryggkompaniet: https://bryggkompaniet.wordpress.com/2015/10/05/kronenbourg1664blanc-del1/, men så også på en annen kloneoppskrift på nettet som jeg ikke finner igjen i farten. Det skal visst egentlig brukes Strisselspalt humle, men det fant jeg ikke.

Her er min BeerSmith-oppskrift: http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/1255805/tribute-blanc-1664-clone

Bare spør hvis du lurer på noe. Skal nok brygge denne igjen til sommeren. Den var svært populær :)
 
Flasket blancen igår og så nesten ut som det var en aktiv krauzen igang øverst (mulig det var dette jeg skulle ha høstet). Så rimelig guggete ut på toppen der etterhvert, men det kan vel også være at deter slikt WPL400 oppfører seg?
Måtte hive i pureen dag7, ettersom primærgjæringen var aktiv så lenge (og nesten videre).

Ølet smakte ok og søtt, saft aktig. Så får se nå etterhvert hvordan det blir. PS - sinnsykt så purerestene tettet både kran og hevert!
 

Vedlegg

  • IMG_1989.JPG
    IMG_1989.JPG
    115,1 KB · Sett: 105
Flasket blancen igår og så nesten ut som det var en aktiv krauzen igang øverst (mulig det var dette jeg skulle ha høstet). Så rimelig guggete ut på toppen der etterhvert, men det kan vel også være at deter slikt WPL400 oppfører seg?
Måtte hive i pureen dag7, ettersom primærgjæringen var aktiv så lenge (og nesten videre).

Ølet smakte ok og søtt, saft aktig. Så får se nå etterhvert hvordan det blir. PS - sinnsykt så purerestene tettet både kran og hevert!
Fått smaker noe mer på det?
 
Sist redigert:
F

Fått smaker ble mer på det?

Ja, smakte desverre nesten ingen aprikos heh. Smakte mest vanlig hveteøl, syrlig og ok. Etter å ha snakket med en på bryggselv så ble vi enige om at 800g pure er kanskje litt lite, må nesten doble eller triple det for å få en kraftig smak.
 
Jeg tok utgangspunkt i forsøket til Bryggkompaniet: https://bryggkompaniet.wordpress.com/2015/10/05/kronenbourg1664blanc-del1/, men så også på en annen kloneoppskrift på nettet som jeg ikke finner igjen i farten. Det skal visst egentlig brukes Strisselspalt humle, men det fant jeg ikke.

Her er min BeerSmith-oppskrift: http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/1255805/tribute-blanc-1664-clone

Bare spør hvis du lurer på noe. Skal nok brygge denne igjen til sommeren. Den var svært populær :)
Er det noe du ville gjort annerledes ved brygg 2?
 
Ja, smakte desverre nesten ingen aprikos heh. Smakte mest vanlig hveteøl, syrlig og ok. Etter å ha snakket med en på bryggselv så ble vi enige om at 800g pure er kanskje litt lite, må nesten doble eller triple det for å få en kraftig smak.

Har en kamerat som prøvde seg på en 1664 Blanc. Han sa også at det smakte ren hveteøl. Ikke tegn til noe annet. Han er veldig glad i 1664 Blanc men han er ikke glad i hveteøl, så han var rimelig skuffet. Han kjørte denne oppskriften. Hvis noen har noen formening om hva som har gått galt så er det bare å si ifra, så kanskje det blir bedre neste gang.
 

Vedlegg

  • 1664.JPG
    1664.JPG
    53,2 KB · Sett: 109
Har en kamerat som prøvde seg på en 1664 Blanc. Han sa også at det smakte ren hveteøl. Ikke tegn til noe annet. Han er veldig glad i 1664 Blanc men han er ikke glad i hveteøl, så han var rimelig skuffet. Han kjørte denne oppskriften. Hvis noen har noen formening om hva som har gått galt så er det bare å si ifra, så kanskje det blir bedre neste gang.

Umiddelbart reagerer jeg på at oppskriften sier mesking i 1.5 time og koking i bare 1 time. Man kan forsåvidt meske så lenge man vil, men øl med en viss andel pilsnermalt bør kokes minst 90 minutter for å unngå DMS. Jeg synes også at det virker veldig merkelig å gjære denne ølen så lavt som 12 grader i 14 dager. Fikk dere virkelig skikkelig utgjæring på det med WLP400?

Uansett så sier du jo at ølen ble bra, men smakte ikke Blanc dvs. aprikos, går jeg ut fra. Dere brukte jo en anselig mengde aprilospure også!

Som diskutert tidligere i tråden tror jeg det eneste svaret må være at man ikke kan stole på fruktpure alene for å få så sterk smak som i 1664 Blanc, men må tilsette aprikosekstrakt som er mye mer konsentrert. Alternativet er å prøve betydelig lenger kontakttid med frukten, for eksempel stikke om og la det stå noen uker ekstra før man flasker.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Jeg vet ikke så mye om hva han gjorde etter at brygget ble satt til gjæring da jeg bare var med på selve bryggingen. Skal si ifra til han at han skal prøve å gå opp til 18 grader neste gang. Så skal jeg be han om å gå opp til 1,5 time koketid. Så får han låne 30 literen min for å lage et mindre brygg. Er kjedelig å få 54 liter øl som ikke er godt. Da er det bedre med 22 liter.

Jeg skulle smake på denne i går, men vi glemte det i farta, Han mener selv at den ikke er veldig god. Den har stått lagret på fat i 4-5 uker nå, og han vurderer å helle den ut.
 
Kan påpeke at min pure var sjapt dengt sammen, og most med tresleive pga tid og mangel på blender -> Så mulig en blender kunne økt effektivitet i å hente mer smak av hermetiske aprikosene, samt at noe kunne blitt med i flaskingen når det var så fint (og ikke nesten tettet alle utgangene).
 
Ingen som har vurdert å importere ekstrakt og tilsette fat e.l.?

https://www.amazon.com/Apricot-Extr...id=1502921900&sr=8-1&keywords=apricot+extract

Apricot extract på ebay eller liknende ville vel gitt noen resultater?
Jeg regner med 1664 bruker ett eller annet slik produkt. De er jo ikke akkurat mikrobryggere, og aprikospure ville nok vært uøkonomisk på en slik bryggeskala. Et eller annet slags ekstraktprodukt ville vært nærliggende å tro at de bruker i produksjonen av 1664 Blanc. Jeg vet iallefall at det sto "... Extracts" eller noe sånt på innholdsfortegnelsen på fatene med 1664 blanc før.
 
Hei, jeg har prøvd med apprikospuree flere ganger nå og får lite eller ingen smak. Første gangen et halvkilo, så 750 gram og sist 1.2 kilo pure.
Og når jeg smaker kronenbourg blanc så smaker det vel ikke naturlig aprikos, så de bruker nok apprikos ekstrakt.
Så neste gang prøver jeg det!
 
Tilbake
Topp