Naturlig karbonering av cider på flaske

Håkon Bugge

Norbrygg-medlem
Jeg leste ett sted på forumet, at en brygger hadde flasket cideren før den var utgjæret, og smakte seg så frem til når den var passelig karbonert/søt. Deretter ble flaskene varmet opp slik at gjæren døde.

Jeg finner ikke denne tråden/innlegget.

Jeg synes dette høres ut som en spennende metode, som slipper kunstig søtning.

Men, trenger å vite ca. SG ved flasking i henhold til FG dersom den hadde gjæret ut.

Og eventuelle sterke advarsler :)
 
Hvordan vil du karbonere dersom all gjæren er drept? Er i tillegg ganske sikker på at du ikke vil klare å drepe all gjæren bare ved å varme opp flaskene. De blir ganske fort avkjølt igjen i det du starter tappingen.
 
Hvordan vil du karbonere dersom all gjæren er drept? Er i tillegg ganske sikker på at du ikke vil klare å drepe all gjæren bare ved å varme opp flaskene. De blir ganske fort avkjølt igjen i det du starter tappingen.

Her har du misforstått meg, eller så utrykte jeg meg klossete.

Jeg starter med naturlig flaskekarbonering, la oss si at jeg flasker ved SG på 20.

Etter en uke så begynner jeg å smake på en flaske hver eller annenhver dag.

Når sødmen og karbonering er passelig, så må jeg jo stoppe gjæringen.

Da putter jeg flaskene opp i bryggekjelen med lunket vann, og varmer sakte opp til 80 grader.

Ideen (som jeg ikke vet om virker) er da at jeg har cider som ikke er gjæret helt ut, slik at den har en passelig sødme og OK karbonering.

Ikke min ide, da jeg leste om det ett sted her på forumet, men finner ikke tilbake til det.

Og dersom noen kan bekrefte metoden, så er mitt konkrete spørsmål:

Hvis vi antar at FG ville blitt 0 (null), hva bør SG være når jeg flasker?
 
OK. Misforstod planen din. Kanskje det vil fungere, og det er sikkert mange her inne som er interessert i å følge deg på en test. Restsødme i cider har vært et gjennomgående tema ved mange anledninger her inne.
 
Vet at @gustavf var inne på å pasteurisere bjørnunger med hjemme brygg i varmtvann. Mener det var 65 grader i 30 min. Han skrev et sted.
 
Takk Gustav, har lest innlegget ditt om pasteurisering.

Da gjenstår, hva bør SG være når jeg flasker cideren?

Hvert gravity-poeng gir deg ca 0.5 volumer co2. Hvis du vil ha det i g/l co2 så er det å gange opp med 1.96. En plato som er omtrent lik 4 gravity-poeng gir deg ca 4g/l.
 
Hvert gravity-poeng gir deg ca 0.5 volumer co2. Hvis du vil ha det i g/l co2 så er det å gange opp med 1.96. En plato som er omtrent lik 4 gravity-poeng gir deg ca 4g/l.

Bør vel ende opp på omtrent 3 vol co2, 6 gravity points. SG er idag på 13, og den var i alle fall ikke for søt, så her er det vel bare å flaske!
 
Bør vel ende opp på omtrent 3 vol co2, 6 gravity points. SG er idag på 13, og den var i alle fall ikke for søt, så her er det vel bare å flaske!

Korkemaskinen var ikke i hus, men hadde heldigvis 5 1/2 liters øl-pet liggende. Da blir det en rolig pasteurisering, regner med at pet'en ikke eksploderer! Og blindtesting om noen uker :)
 
Jeg vet ikke hvordan gjær du har brukt, men cider pleier vel å gjære helt ut hvis den får mulighet. Så hvis du trenger 6 poeng for å oppnå riktig karbonering må du pasteurisere etter det ellers blir det jo veldig mye trykk og du vil få en tørr cider.
 
Jeg vet ikke hvordan gjær du har brukt, men cider pleier vel å gjære helt ut hvis den får mulighet. Så hvis du trenger 6 poeng for å oppnå riktig karbonering må du pasteurisere etter det ellers blir det jo veldig mye trykk og du vil få en tørr cider.

Planen hans er å pasteurisere.
 
Usikker på om smaking vil gi deg en tilstrekkelig styring. Hadde ristet ut kullsyre og målt gravity på en av flaskene gjennom de dagene dette vil ta
 
Usikker på om smaking vil gi deg en tilstrekkelig styring. Hadde ristet ut kullsyre og målt gravity på en av flaskene gjennom de dagene dette vil ta

Planen er å smake. Når karbonering og sødme er passelig (ikke sikkert jeg treffer med begge to), så "fryser" jeg tilstanden ved pasteurisering.
 
Ja, sukker er sukker. Men en viss mengde co2 kan oppfattes annerledes i et tynt øl vs et tjukt øl, f.eks.

Ja, sukker er nok sukker. Men det forklarer ikke hvorfor man trenger neste dobbelt så mye karboneringssukker i cider sammenlignet med øl.

Men, selv om dette er langt utenfor kompetanseområdet, så kunne jeg tenkte meg at sukkeret i øl virker som en katalysator slik at gjæren klarer å nyttegjøre seg mer av sukkerartene i vørteren. I cider er det jo ikke noe igjen, så der vil du ikke få den effekten. Men som sagt, ren spekulasjon.
 
Ja, sukker er nok sukker. Men det forklarer ikke hvorfor man trenger neste dobbelt så mye karboneringssukker i cider sammenlignet med øl.

Men, selv om dette er langt utenfor kompetanseområdet, så kunne jeg tenkte meg at sukkeret i øl virker som en katalysator slik at gjæren klarer å nyttegjøre seg mer av sukkerartene i vørteren. I cider er det jo ikke noe igjen, så der vil du ikke få den effekten. Men som sagt, ren spekulasjon.

Fordi cider skal være litt mer spritzy antar jeg.
 
Tilbake
Topp