Litt lite kullsyre

Hei! Brygget mitt første øl nå, det skal sies at jeg har tatt lettvindløsningen å brukt ett ekstraktsett (sikkert til alles fortvilelse:p)

Er en American pale ale, men syntes kanskje det blei litt lite kullsyre. Ikke noe stor øl kjenner, men kanskje den generelt innholdet lite kullsyre??

Når jeg laget sukkerlake, kokte jeg opp 0,25l vann jeg røret sukkeret i, kan man f.eks bruke litt vanlig hus sukker i tillegg for å få litt mere kullsyre, eller bør jeg bare kjøpe med litt ekstra til settet? Eller noe annet?

Hilsen mega nybegynner
På forhånd takk:)
 
På APA er 6 gr sukker pr liter vanlig. (Ulike øltypet har ulik karbonering). Bruk vanlig bordsukker. Bruk gjerne mer vann, da er det større sjanse for at sukkerlaken fordeler seg.
 
Hvor mange liter i bøtta? Har du 25 liter i bøtta ligger du på 4gr pr liter, som ikke er sååå gæli.. "vanlig" på apa er vel rundt 6gr.. Du kan forøvrig bruke mer vann til sukkerlake, er lettere å blande ut sukkeret i ølet hvis laka er tynnere :)

Edit:Ser Stig Aa allerede har nevt det ;-)
 
Takk igjen:) jeg fikk rett i underkant av 21l i bøtta:) tror kanskje det var 200 gram sukker når jeg tenker meg om. Ølsettet var på 23l. Kan jeg kanskje dobble vannmengden da til 0,5l vann til lake, og en spisesje eller 2 med vanlig bord sukker?:)
 
Men om jeg forstår rett, så er oppsumering til neste gang: sjekk hvor mye sukker det bør være til den typen jeg brygger, å bruke litt mere vann til sukkerlake og evt. En liten dæsj bord sukker i tillegg:)
 
Men om jeg forstår rett, så er oppsumering til neste gang: sjekk hvor mye sukker det bør være til den typen jeg brygger, å bruke litt mere vann til sukkerlake og evt. En liten dæsj bord sukker i tillegg:)
Til neste gang, se hvor mye øl du har laga (etter gjæring så du ikke regner med bunnfall), finn ut hvor mange gram du skal ha pr liter til den øltypen du har laga, gang opp med antall liter, bruk bordsukker og kok opp en passelig tynn lake som du rører forsiktig inn i ølet før flasking.
 
Jeg tømmer kokende lake rett i karet når det har kommet 4-5 liter da blander det seg helt fint.
 
Tilbake
Topp