Hvor grovt knuser dere kornet?

Noe har de begynt og selge sånn små stålplater som man brukte til å sjekke tennpluggsåpningene i gamle dager på Vestbrygg!!!! Slå den, de kaller det Kverngradsmåler så nå kan vel alle finne ut åpningen de har i maltmøllen, uavhengig av hvor god kreditt / tykt kredittkort de har.
 
Noe har de begynt og selge sånn små stålplater som man brukte til å sjekke tennpluggsåpningene i gamle dager på Vestbrygg!!!! Slå den, de kaller det Kverngradsmåler så nå kan vel alle finne ut åpningen de har i maltmøllen, uavhengig av hvor god kreditt / tykt kredittkort de har.
Humret litt selv da jeg så det her om dagen.

Det heter bladføler/bladsøker/bladmål og koster førti spenn på biltema.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/B...Tennplugg/Bladmal-mmtommer-13-stk-2000028588/
 
Humret litt selv da jeg så det her om dagen.

Det heter bladføler/bladsøker/bladmål og koster førti spenn på biltema.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/B...Tennplugg/Bladmal-mmtommer-13-stk-2000028588/

Tjukkeste bladet på Biltema sin bladføler er 1mm. Jeg måtte bestille gjennom Mekkonomen i sin tid for å få et sett som gikk opp til 2 mm. De hadde det heller ikke på lager lokalt:).

Og ellers synes jeg det er et visst poeng at tingene blir hetende det de heter - sjøl om de får nye bruksområder;).
 
Jeg kverner til 0,8mm, lav hastighet på drill. BIAB uten sirkulasjon så ikke bekymret for stuck mash. Får 80%+ utbytte selv uten skylling :)

Tjukkeste bladet på Biltema sin bladføler er 1mm. Jeg måtte bestille gjennom Mekkonomen i sin tid for å få et sett som gikk opp til 2 mm. De hadde det heller ikke på lager lokalt:).

Hvis du skal stille til f.eks. 1,2mm med Biltema bladmål så er det jo bare å legge 0,5mm og 0,7mm oppå hverandre ;)
 
Jeg kverner til 0,8mm, lav hastighet på drill. BIAB uten sirkulasjon så ikke bekymret for stuck mash. Får 80%+ utbytte selv uten skylling :)



Hvis du skal stille til f.eks. 1,2mm med Biltema bladmål så er det jo bare å legge 0,5mm og 0,7mm oppå hverandre ;)

- og hvorfor tenkte jeg ikke på det:(!!!!!
 
det kommer av at liovserfaring/yrkeserfaring er på annet område.

For og stille mølla til 1,2 mm. bruker vi 0,5+0,7 og 0,4+0,8, lar disse 2 sett med blad skreve så du kan måle i begge ender av valsene.
Da lærte jeg noe nytt i dag også. Jeg har kombinert blad, men flyttet frem og tilbake for å justere riktig. Mye enklere å kombinere to sett og la dem "skreve"! :)
 
Av og til blir man så opphengt i 'hobbyaspektet', at den sunne fornuft får dårlige vekstvilkår.
 
Tilbake
Topp