"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Siden jeg allerede har avkledd meg som en gjennomsnitts amerikaner fra Wisconsin så bør jeg vel tone ned referansene.
Les; ignorant og forutinntatt. (unnskyld WSC.. go Cavaliers...)
Discalmer:
Har vel 10år i byen selv..fra Erling Skjagsshonsgate på beste vest til oppstart Thorshov over skobutikk og do på gangen. Alle de stereotypiske subkulturelle tilhørighetene jeg fjaset med på den reisen gjorde vel at egen integritet er/var såpass transparent at logiske slutning var å stikke halen mellom beina å rømme tilbake til flatbygdene rundt Mjøsa.
Proklamerer herved opphør rundt det som ratt har drept flere enn pesten: navlebeskuende forutinntatthet.

10 stykker? [emoji38]Det er jo litt.. mulig det er de helvetes luringa som absolutt må ut på veien med traktor ti på sju å stoppe absolutt alt av trafikk for oss som må innom barnehage og samtidig rekke morgenmøte på jobb må få smake vreden da.. sånn for balansens skyld...jaja nå er jeg ferd med å gjøre det igjen.. [emoji85]


Sent from my iPad using Tapatalk

Kom ikke her og snakk om hed'merkinger. Tanta mi dreiv veikroa på Moelva før du blei født. Det var der trailera stoppa, for tante serverte skikkelige kjøttkaker. Og onkel hadde traktor med stålhjul. Det var tider, det.

Hva nå det har med saken å gjøre;).
 
Nå må jeg faktisk komme med en on-topic før noen pælmer meg ut:

215a0c6169eec2de2e6e3227052eaabb.png


Tenker her å lage en slags staut/winter warmer
Er det for mye peated malt?
Tenker å meske 63c så 67c så ut.

Ja kritikk på humla? Er det fail?
Er vel litt forskjellig der, men tenker å utfordre bitte-litt..
Har ikke prøvd å kaldpresse kaffe.. men tenkte.. prøve å tilsette i gjæringskar med gjær? Eller må det i kok?




Sent from my iPad using Tapatalk
 
Kom ikke her og snakk om hed'merkinger. Tanta mi dreiv veikroa på Moelva før du blei født. Det var der trailera stoppa, for tante serverte skikkelige kjøttkaker. Og onkel hadde traktor med stålhjul. Det var tider, det.

Hva nå det har med saken å gjøre;).

Der kom "feil side av Mjøsa (i buss) inn.. [emoji16][emoji1309]
Ja Byfuglien om jeg tipper riktig, serverte jo staselig banansplit i sin tid,, men traktorer (med eller uten stål-hjul) bør unngå å oppta offentlig infrastruktur som jeg er med på å betale da man hastig må benytte , disse dårlige slitte sakene på vei til sin/min versjon av slavehandelen. (Den selvsentrerte egoisten igjen.. )

Den sentimentale siden treffer du, men da blir det plutselig selvmotsigende å komplekst for elsket Holley forgassere, small-block v8 og helst Ford i grillen.. Det var tider det Finn.. jeg var plutselig eldre enn min kjære bestefar som 22-åring.. Det var tider det.. Da jeg (noe ulogisk) dundret Chet Baker gjennom et stereoanlegg , og la igjen like mye karbon som en tur New York med Norwegian.. mmm bliss..på en enkel Hamar-tur... jaja nå minnet du meg nettopp på å sett elbilen på lading.. tatt seg ut å gå tom på Mjøsbrua i morgen..

Disclamer 4001:
Skal prøve å nærme meg topic. For alle jeg grenseløst irriterer.. Im really a pretty nice guy




Sent from my iPad using Tapatalk
 
Nå må jeg faktisk komme med en on-topic før noen pælmer meg ut:

215a0c6169eec2de2e6e3227052eaabb.png


Tenker her å lage en slags staut/winter warmer
Er det for mye peated malt?
Tenker å meske 63c så 67c så ut.

Ja kritikk på humla? Er det fail?
Er vel litt forskjellig der, men tenker å utfordre bitte-litt..
Har ikke prøvd å kaldpresse kaffe.. men tenkte.. prøve å tilsette i gjæringskar med gjær? Eller må det i kok?




Sent from my iPad using Tapatalk

7% peated er instant undrinkability, spør du meg. Du vil merke 100 gram ganske godt.

Humla skjønner jeg ikke helt. Velg ei bitterhumle, og ellers ville jeg holdt meg til Cascade og EKG, som er ei fin blanding. 40/60 på hvert trinn. Men det er hva jeg liker.
 
7% peated er instant undrinkability, spør du meg. Du vil merke 100 gram ganske godt.

Humla skjønner jeg ikke helt. Velg ei bitterhumle, og ellers ville jeg holdt meg til Cascade og EKG, som er ei fin blanding. 40/60 på hvert trinn. Men det er hva jeg liker.

Peated er såpass altså .. drømte litt om en slags peated whisky sak.. Tar med innspillet..

Tanken på humla var vel nettopp å få noe kontrast med peated malt.. lage en slags kontrast.. men tar den. Innspill er notert. Som du skjønner er dette ukjent farvann. På en måte der jeg startet.. halverer peated [emoji16][emoji1309] Humle tar jeg en nye runde på


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Hopstand 95 minutter er vanvittig, og unødvendig. Gjør det 30 minutter, jo høyere temp jo kortere. Ville flyttet de mest smaksrike 60-minutters humlene til 30 minutter, såvidt jeg vet så har ingen av de veldig mye humulene som vil forsvare lengre koketid.

Men here we go again.. :), Gjør akkurat det du vil.
 
Lagrer du den opp mot et års tid går det sikkert bra med 9% peated.
Eget øl med ca 15% var udrikkelig i starten men er ok nå etter ett år.
Så røykensmak og lukt demper seg mye over tid.
 
Moelva? Da må man jo krysse hele Mjøsa.

Pffff ...Gardermoen tar 54min.. om jeg har det j***g travelt..
Skal nok kunne ha parkert på Sagene en 20min senere..

Men ja.. bruker man ikke 90kwh batteri-hjelp men, viking-farkoster (Finn ref) eller (MDG sin drøm) pedalkraft er det vel korrekt.. igjen som "voksen" og ansvarlig er tidsreferansen på å forflytte seg 141km i nevnte tidsramme rent teoretisk. (På motorsykkel avstår jeg fra å kommentere i frykt for å få Norges første forvaringsdom på bakgrunn av å føre velociped på motor)

Men ja.. som du er inne på .. det er på bygda [emoji1308][emoji16]
 
Lagrer du den opp mot et års tid går det sikkert bra med 9% peated.
Eget øl med ca 15% var udrikkelig i starten men er ok nå etter ett år.
Så røykensmak og lukt demper seg mye over tid.


Så legger jeg det på 4-5% så er det greit..[emoji1305] Er glad i røsted..takk for innspill mr.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Hopstand 95 minutter er vanvittig, og unødvendig. Gjør det 30 minutter, jo høyere temp jo kortere. Ville flyttet de mest smaksrike 60-minutters humlene til 30 minutter, såvidt jeg vet så har ingen av de veldig mye humulene som vil forsvare lengre koketid.

Men here we go again.. :), Gjør akkurat det du vil.

Hei her er det en feil.. skal være 25min.
Men ble noe "fjas" da jeg tastet inn ..men tror den ikke tok høyde for koketiden der.. så den er notert..

Er vel den gamle dogmen rundt pilsmalt som står for koketiden..
Deretter bryggerens evne til å tilpasse humle på riktig tidspunkt likeså.. noterer innspillet Miguel. Takk for innspill. Erfaring vs "stri skalle" må balanseres. Tipper du har helt rett


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Pffff ...Gardermoen tar 54min.. om jeg har det j***g travelt..
Skal nok kunne ha parkert på Sagene en 20min senere..

Men ja.. bruker man ikke 90kwh batteri-hjelp men, viking-farkoster (Finn ref) eller (MDG sin drøm) pedalkraft er det vel korrekt.. igjen som "voksen" og ansvarlig er tidsreferansen på å forflytte seg 141km i nevnte tidsramme rent teoretisk. (På motorsykkel avstår jeg fra å kommentere i frykt for å få Norges første forvaringsdom på bakgrunn av å føre velociped på motor)

Men ja.. som du er inne på .. det er på bygda [emoji1308][emoji16]
Har nær familie fra Billit. Ingen så noen gang noen grunn til å dra tilbake.
 
Har nær familie fra Billit. Ingen så noen gang noen grunn til å dra tilbake.

Kondolerer... akkurat der har du bevis på at ditt genetiske opphav både er kreative å har evne til selvutvikling . Vær stolt. Familien vant noe stort av å stå i akkurat den avgjørelsen. Billit er på feil side av Mjøsa .. og ja muligens enda mere avsidesliggende enn den unnskyldningen jeg sogner til. Be proud. Word.

(PS det ryktes at Billit har en burgersjappe som visstnok lager noe som er uhørt bra ifølge de som hevder at pre-prosessert mat er livets høydepunkt.. tja Billit ja.. Billitburger.. "med ekstra løk og ælt mulig dritt på." Det er legendarisk.. enklere sjeler har kjørt 5-6mil for en smak av den.. [emoji23][emoji23][emoji23]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg har hentet ut en oppskrift fra et annet sted på forumet, men ville ta en siste sjekk her og kanskje få ett innspill før jeg kjøper ingredienser til helgens brygg.

Det skal være en klone av Kona Big Wave, men jeg ønsker den kanskje litt ekstra fruktig (hvis det er riktig ord å bruke).
Oppskriften ser slik ut:

4,2 kg - Pale Malt
0.3 kg - Caramel/Crystal 20L

5g - Citra @60min
5g - Galaxy @60min
10g - Citra @10min
5g - Galaxy @10min
15g - Citra @0min
15g - Galaxy @0min

20g - Citra Dry-Hop 5 dager
20g - Galaxy Dry Hop 5 dager

Gjær: Safale US-05

Jeg er ingen ekspert så hører veldig gjerne om den kan blir mere "fruktig" om jeg feks øker litt humle mengde på 0min / tørrhumlingen. Kjøper jo 2pk med 100g humle, så har jo litt ekstra igjen.
Eller er jeg good to go?
 
Jeg har hentet ut en oppskrift fra et annet sted på forumet, men ville ta en siste sjekk her og kanskje få ett innspill før jeg kjøper ingredienser til helgens brygg.

Det skal være en klone av Kona Big Wave, men jeg ønsker den kanskje litt ekstra fruktig (hvis det er riktig ord å bruke).
Oppskriften ser slik ut:

4,2 kg - Pale Malt
0.3 kg - Caramel/Crystal 20L

5g - Citra @60min
5g - Galaxy @60min
10g - Citra @10min
5g - Galaxy @10min
15g - Citra @0min
15g - Galaxy @0min

20g - Citra Dry-Hop 5 dager
20g - Galaxy Dry Hop 5 dager

Gjær: Safale US-05

Jeg er ingen ekspert så hører veldig gjerne om den kan blir mere "fruktig" om jeg feks øker litt humle mengde på 0min / tørrhumlingen. Kjøper jo 2pk med 100g humle, så har jo litt ekstra igjen.
Eller er jeg good to go?

Trodde Big Wave var lager? Men mulig jeg tar feil. Bare vær obs på at Citra er en veldig dominant skal.. skal det være et poeng med balanse.. bør man legge Citra litt ned.. (2elaker selv Citra )


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Trodde Big Wave var lager? Men mulig jeg tar feil. Bare vær obs på at Citra er en veldig dominant skal.. skal det være et poeng med balanse.. bør man legge Citra litt ned.. (2elaker selv Citra )


Sent from my iPad using Tapatalk

Se på tallene til Galaxy. Aldri brukt den selv, men ser absolutt ingen grunn til at citra skal dempes, da Galaxy ser ut til å overgå citra i smaksbidrag. ser ut til at den er mindre herbal/ grønn-frisk og mer fruktig.
 
Jeg har hentet ut en oppskrift fra et annet sted på forumet, men ville ta en siste sjekk her og kanskje få ett innspill før jeg kjøper ingredienser til helgens brygg.

Det skal være en klone av Kona Big Wave, men jeg ønsker den kanskje litt ekstra fruktig (hvis det er riktig ord å bruke).
Oppskriften ser slik ut:

4,2 kg - Pale Malt
0.3 kg - Caramel/Crystal 20L

5g - Citra @60min
5g - Galaxy @60min
10g - Citra @10min
5g - Galaxy @10min
15g - Citra @0min
15g - Galaxy @0min

20g - Citra Dry-Hop 5 dager
20g - Galaxy Dry Hop 5 dager

Gjær: Safale US-05

Jeg er ingen ekspert så hører veldig gjerne om den kan blir mere "fruktig" om jeg feks øker litt humle mengde på 0min / tørrhumlingen. Kjøper jo 2pk med 100g humle, så har jo litt ekstra igjen.
Eller er jeg good to go?

Big Wave er ale, ja, det er Longboard som er lager. Har lest et sted at det brukes Willamette og Mount Hood. Tviler på det blir balansert nok med Citra og Galaxy.
 
Big Wave er ale, ja, det er Longboard som er lager. Har lest et sted at det brukes Willamette og Mount Hood. Tviler på det blir balansert nok med Citra og Galaxy.
Ifølge bryggeriet er det brukt Citra og Galaxy, og andre på forumet har brukt dette med godt resultat.
Klone oppskriften det refereres til oppfattes jo allerede som mer fruktig enn originalen.
 
Ok, da er det ingen tvil. For min del virker humlepreget ganske dempet, men om det skyldes små mengder, eller at flaskene er lagret i romtemperatur i flere måneder, vet jeg ikke.
 
Tilbake
Topp