Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har nå tre batcher med 007. OG har vært rett over 60. De to første mesket jeg på 65 C i 50 min og 10 min på 70. De endte opp med FG på 17 og 18. Den siste mesket jeg på 64 og 70. Den endte opp på 14. Dersom du har mesket på 68 som er ganske høyt, så finner jeg det rimelig at den vil ende på ca 20. Smaker sikkert godt. Ingen av mine har virket særlig søte selv om FG er relativt høy.
 
Er det trygt/anbefalt å legge en tom (godkjent) co2-beholder i dypfryseren før fylling, for å få plass til mest mulig?
 
På den andre siden hadde du allerede festet en slange på korrekt måte så det ut som. Ringen skal sitte på koblingen. Du må dytte slange inn, og dra litt tilbake, så sitter den og er forseglet.

Kanskje man kan ta alt ved rota her. Hva er det du prøver å få til?

Er denne feil? Har id på 3/16". Noen som klarer å lese annen info?
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 29
Skal muligens brygge en imperial stout på fredag, tenkte å legge meg på 30l å og1.100.
Har 4pk us-05 til rådighet, men Brewer’s Friend kalkulatoren mener jeg trenger 7.5 pakker.. stemmer det?
 
Ja, var rundt der jeg tenkte, er ikkje vant me å bruke bf kalkulatoren til tørrgjær, så sikkert gjort noe feil der.. har kun 4pk å blir minus grader neste uke, så da for jeg bare utsette det så lenge.. kansje ta meg en milkstout istedet
 
Brygga en imperial stout med 830 jeg, OG 1094 gjæra på 10grader... virker lovende, er ferdig karbonert til helga.. da skal det vist bli en baltikk porter tror jeg
 
Skal muligens brygge en imperial stout på fredag, tenkte å legge meg på 30l å og1.100.
Har 4pk us-05 til rådighet, men Brewer’s Friend kalkulatoren mener jeg trenger 7.5 pakker.. stemmer det?

I følge MrMalty kalkulatoren trenger du 31 gram tørrgjær på 30 liter til gjæring med OG 1.100 , da satt jeg 75% viability på gjæren. Det burde derfor holde med tre pakker. Tror jeg selv hadde rugget på gjæringskaret ekstra lenge med en så stor øl, eventuelt kjøpt/lånt et oksygeneringssett.
 
Ja, kommer nok til å gi to doser med oksygen, så akkurat den har jeg kontroll på, men er jo et ganske stort spenn fra mr.malty til Brewer’s Friend kalkulatoren da, greit nok at jeg stilte den på big ale 1.5, men på big ale 1.25 å 1.0 er det fortsatt stort sprik ned til 4pk på mr malty
 
Ja, kommer nok til å gi to doser med oksygen, så akkurat den har jeg kontroll på, men er jo et ganske stort spenn fra mr.malty til Brewer’s Friend kalkulatoren da, greit nok at jeg stilte den på big ale 1.5, men på big ale 1.25 å 1.0 er det fortsatt stort sprik ned til 4pk på mr malty
Tror Mr. Malty opererer med 20 mrd levende celler pr gram tørrgjær. Det er antagelig i overkant optimistisk. Default på brewersfriend er 10 mrd.
 
Var planen å ha 6pk gjær til den, men bryggselv har ikke fått fingeren ut å sendt bestillinga mi, selv om det er 5 dager siden jeg bestilte.. så utsetter imp.stout til jeg har mer en nok gjær, å brygger noe annet imorgen. Eventuelt hører med en kompis om han har litt gjær til meg :)
 
Tilbake
Topp