Ekornskurken
Norbrygg-medlem
Sjøhest eller er du riktig så heldig en havfrue som er glad i øl.
Har 7F sluttet med oppskriftene sine på nett?
Hva er facebook?Liten backlog bare tror jeg. Observerte Gahr besvarte en lignende etterlysning i en Facebookgruppe nylig.
Sent from a potato using Tapatalk
Med en lav FG vil mye kullsyre være med på å bygge opp under en tynn opplevelse av ølet. Dersom du vil unngå det, ville jeg ha karbonert den lavere enn ellers. Er dette en lett APA? Kanskje legge den på 1,8-2 volum CO2? Hvis det er mye humle i ølet, så vil du jo ha en viss mengde kullsyre for å få ut aromaen. Ville kanskje safet på 2. Noe som gir 4,5 g/l, gitt gjæringstemperatur 20 grader.
Om du karbonerer det som en IPA, altså et øl på 5-7 % med IBU >40 tror jeg ølet ditt fort blir opplevd som litt tynt og vannete. Du er definitivt inn i lavalko-land (og lavhumleland antar jeg, uten å vite hvor mange liter de 50 gr er fordelt på), og da ville jeg latt det være ledende for karboneringsnivået.Var tenkt som en lett IPA med simcoe humle. Med hulme på 60min 15 min og tørrhumle. 50 gram totalt.
Takker for ett forklarende svar [emoji5]
Beklager, det er en 25L batch som endte på 21liter i gjæringskarret.Om du karbonerer det som en IPA, altså et øl på 5-7 % med IBU >40 tror jeg ølet ditt fort blir opplevd som litt tynt og vannete. Du er definitivt inn i lavalko-land (og lavhumleland antar jeg, uten å vite hvor mange liter de 50 gr er fordelt på), og da ville jeg latt det være ledende for karboneringsnivået.
Så da er det ok med 4,5g/l når det er en 21L batch?Om du karbonerer det som en IPA, altså et øl på 5-7 % med IBU >40 tror jeg ølet ditt fort blir opplevd som litt tynt og vannete. Du er definitivt inn i lavalko-land (og lavhumleland antar jeg, uten å vite hvor mange liter de 50 gr er fordelt på), og da ville jeg latt det være ledende for karboneringsnivået.
Takk for forklarende svarJa. Størrelsen på batchen påvirker ikke g/l-verdien. Du får det totalte mengden ved å multiplisere g/l med antall liter du flasker. Så i ditt tilfelle bli det 94,5 gram sukker. Da får du 2.0 volum CO2. Jeg ville lagt meg der, men du kan så klart legge deg høyere, dersom du ønsker mer fizz
Hvor mye sukker ville du brukt da? Og hvorfor? [emoji5]Smak og behag dette. Vil du ha øl som virker litt tynnere eller vil du ha øl som har mer (nok) kullsyre.
Jeg velger det siste for det passer meg best. Andre velger motsatt.
Hvor mye sukker ville du brukt da? Og hvorfor? [emoji5]