Tråden for dumme spørsmål.

Finn, hvor lang tid man bruker på å tømme glasset har kanskje litt å si også.
Blir ikke øl med 5g/l litt i flateste laget etter en stund?
Hvis glasset er halvfullt/tomt etter en liten halvtime vil jeg gjerne ha noe co2 i resten også.

-Har kun ett forsøk med 4,5g/l. Selv om det var i hht stil måtte det rekarboneres.
Ikke min smak og det har blitt med det ene forsøket.
 
Nå er ikke jeg @Forvirret , men jeg er ofte nok forvirret til at jeg tillater meg å svare;). Flere meninger vil jo bidra til å gjøre deg forvirret, også. The more, the merrier:p.

Når jeg har brygget engelske øl, har jeg ofte gått ned til 4 gr per liter, og noen ganger helt ned mot 3,5 gr/l. Det er først når jeg er nede på det siste at jeg begynner å ane den der lavkarboneringsfølelsen av halvdødt øl. Så lavt skal du ikke her; øltypen krever at det er mer piff i ølet for å få ut humla, sjøl om det ikke skulle være så mye av den. Jeg ville gitt 5 gr/l, og jeg tror ikke du opplever det som utvanning av smaken.

Jeg har en indisk red ale som er nykarbonert nå, og den er karbonert akkurat i underkant. Jeg bruker vørter i stedet for sukker, og hadde litt lite, men tenkte at "det er da sikkert nok". Og nå angrer jeg litt for hver slurk - sjøl om ølet ellers er godt. Den opplevelsen vil du ikke ha.
Jeg setter pris på flere svar og flere meninger med begrunnelser, for da kan jeg forstå hva folk tenker og hvorfor. Da lærer jeg mye i samme slengen. Så jeg setter stor pris på alle svar [emoji5]
 
Finn, hvor lang tid man bruker på å tømme glasset har kanskje litt å si også.
Blir ikke øl med 5g/l litt i flateste laget etter en stund?
Hvis glasset er halvfullt/tomt etter en liten halvtime vil jeg gjerne ha noe co2 i resten også.

-Har kun ett forsøk med 4,5g/l. Selv om det var i hht stil måtte det rekarboneres.
Ikke min smak og det har blitt med det ene forsøket.

Før jeg gikk over til å bruke vørter, hadde jeg vel 5 g/l som standard, og jeg har aldri opplevd det som flatt.
 
Hei,
Har forsøkt å finne svar med søkefunksjon men har ikke lykkes. Har akkurat kjøpt meg to brukte Corneliusfat og Co2-flaske. Ser ikke ut til at jeg har tenkt nøye gjennom dette fordi jeg har jo kun ett kjøleskap, og det brukes til gjæring. Planen var å både brygge i dag, samt overføre forrige brygg fra gjæringskar til Corneliusfat. Nå har jeg kun det ene kjøleskapet så jeg lurer rett og slett på om jeg kan fylle opp fatet, koble på Co2 og la det stå i romtemperatur de neste to ukene. Regner ikke med at dette er noe problem, men hva skjer når fatet settes i kjøleskapet om to uker? Må jeg senke trykket og slippe ut via ventilen siden temperaturen synker? Ser jo at i følge tabellen så skal det være mindre trykk på lav temperatur?
 
Hei,
Har forsøkt å finne svar med søkefunksjon men har ikke lykkes. Har akkurat kjøpt meg to brukte Corneliusfat og Co2-flaske. Ser ikke ut til at jeg har tenkt nøye gjennom dette fordi jeg har jo kun ett kjøleskap, og det brukes til gjæring. Planen var å både brygge i dag, samt overføre forrige brygg fra gjæringskar til Corneliusfat. Nå har jeg kun det ene kjøleskapet så jeg lurer rett og slett på om jeg kan fylle opp fatet, koble på Co2 og la det stå i romtemperatur de neste to ukene. Regner ikke med at dette er noe problem, men hva skjer når fatet settes i kjøleskapet om to uker? Må jeg senke trykket og slippe ut via ventilen siden temperaturen synker? Ser jo at i følge tabellen så skal det være mindre trykk på lav temperatur?

Det går fint.
Hvis du skal ha CO2 tilkoblet når du kjøler ned ølet, justerer du til riktig trykk etter ny temperatur.
Hvis du ikke skal ha CO2 tilkoblet, trenger du ikke gjøre noe. Ikke nødvendig å slippe av trykk, ølet beholder bare CO2-mengden det hadde før endring i temperatur.
 
Det går fint.
Hvis du skal ha CO2 tilkoblet når du kjøler ned ølet, justerer du til riktig trykk etter ny temperatur.
Hvis du ikke skal ha CO2 tilkoblet, trenger du ikke gjøre noe. Ikke nødvendig å slippe av trykk, ølet beholder bare CO2-mengden det hadde før endring i temperatur.
Flott - tusen takk for svar :) I ølbrygging blir man jammen meg aldri utlært
 
Dette trodde jeg ikke skulle være noe problem. Men jeg klarer faktisk ikke finne 1/4" NPT lock nut fra kina... Noen som finner?

Edit: Fant, 10 bøkks for to stk, ran.
 
Sist redigert:
Sist redigert:
Hæ, jeg betalte 10 dollars for to stk. Tre av de dollarne var frakt.

Må ikke kjøpe stål fra USA, med mindre det er veldig spesiell bit, frakten spiser opp veldig mye.
 
Hei. Har en onkel som jobber på et økologisk bakeri. Derfra har tatt med seg malt ekstrakt av høy kvalitet. Spørsmålet er. Kan det brukes til øl? Og Hva ville dere ha gjort med det? Hva ville dere humlet med og hvilken gjær?

Ekstrakten er ganske mørk btw
 
Jeg var i siste brygg (CCCPale Ale (Gahr)) utsatt for malt som var for grovt kvernet. Sirkuleringen gikk forbausende kjapt og skyllingen likeså. Fikk OG i nederste enden av skalaen og noen liter mindre vørt til gjæring enn forventet. (Jeg jukset til med spraymalt slik at jeg fikk greit volum til slutt. Dette ølet får en del humle, og da vil jeg ha riktig mengde.)
Etterpå fant jeg mange hele korn i mesken. De smakte søtt og godt. Dette var da korn som ikke fikk bidra til vørten som gikk til kok.

Så lurer jeg på om maltsammensetningen / det innbyrdes forholdet mellom de forskjellige malttypene ble forskjøvet. En malttype kan ha større korn enn andre, og dermed vil den malttypen ved for grov kverning bidra mindre. Du kan i praksis få et helt annet øl enn beregnet.
Malttypene var Best Pale Malt (2,5 kg), Best Pilsen Malt (2,5 kg) og Best Caramel Munich II (0,25 kg).
Er det forskjell i kornstørrelse på disse?

(Jeg klagde til leverandøren og fikk som plaster på såret 50% rabatt på neste sett jeg kjøper.)
 
Jeg var i siste brygg (CCCPale Ale (Gahr)) utsatt for malt som var for grovt kvernet. Sirkuleringen gikk forbausende kjapt og skyllingen likeså. Fikk OG i nederste enden av skalaen og noen liter mindre vørt til gjæring enn forventet. (Jeg jukset til med spraymalt slik at jeg fikk greit volum til slutt. Dette ølet får en del humle, og da vil jeg ha riktig mengde.)
Etterpå fant jeg mange hele korn i mesken. De smakte søtt og godt. Dette var da korn som ikke fikk bidra til vørten som gikk til kok.

Så lurer jeg på om maltsammensetningen / det innbyrdes forholdet mellom de forskjellige malttypene ble forskjøvet. En malttype kan ha større korn enn andre, og dermed vil den malttypen ved for grov kverning bidra mindre. Du kan i praksis få et helt annet øl enn beregnet.
Malttypene var Best Pale Malt (2,5 kg), Best Pilsen Malt (2,5 kg) og Best Caramel Munich II (0,25 kg).
Er det forskjell i kornstørrelse på disse?

(Jeg klagde til leverandøren og fikk som plaster på såret 50% rabatt på neste sett jeg kjøper.)
Jeg har også tenkt mye på det med ulik størrelse på korn. Det har vært brygg med lav OG som har hatt tilsynelatende fullt bidrag av farge og smak fra spesialmaltet. Sist jeg fikk dårlig knust malt så fikk jeg for øvrig neste batch gratis (men da var det flere som hadde klaget).
 
Jeg var i siste brygg (CCCPale Ale (Gahr)) utsatt for malt som var for grovt kvernet. Sirkuleringen gikk forbausende kjapt og skyllingen likeså. Fikk OG i nederste enden av skalaen og noen liter mindre vørt til gjæring enn forventet. (Jeg jukset til med spraymalt slik at jeg fikk greit volum til slutt. Dette ølet får en del humle, og da vil jeg ha riktig mengde.)
Etterpå fant jeg mange hele korn i mesken. De smakte søtt og godt. Dette var da korn som ikke fikk bidra til vørten som gikk til kok.

Så lurer jeg på om maltsammensetningen / det innbyrdes forholdet mellom de forskjellige malttypene ble forskjøvet. En malttype kan ha større korn enn andre, og dermed vil den malttypen ved for grov kverning bidra mindre. Du kan i praksis få et helt annet øl enn beregnet.
Malttypene var Best Pale Malt (2,5 kg), Best Pilsen Malt (2,5 kg) og Best Caramel Munich II (0,25 kg).
Er det forskjell i kornstørrelse på disse?

(Jeg klagde til leverandøren og fikk som plaster på såret 50% rabatt på neste sett jeg kjøper.)
Har ikke lagt merke til at det skulle være noe særlig forskjell i størrelsen på ulike byggmalt. Hvetemalt er ganske mye mindre.
 
I den fremdeles relativt nye podcasten Øl sier Espen Smith i siste episode om juleøl at du ikke skal ta øl fra kjøleskapet på butikken, fordi "ølet forringes når det er satt i kjøleskap". Han utdyper det ikke utover det, men gjentar det samme en gang til.

Kan noen forklare meg hvordan dette kan ha seg? Jeg ville heller trodd det var motsatt.
 
Sist redigert:
I den fremdeles relativt nye podcasten Øl sier Espen Smith i siste episode om juleøl at du ikke skal ta øl fra kjøleskapet på butikken, fordi "ølet forringes når det er satt i kjøleskap". Han utdyper det ikke utover det, men gjentar det samme en gang til.

Kan noen forklare meg hvordan dette kan ha seg? Jeg ville heller trodd det var motsatt.
Det var rart... kanskje han mente å si at det ikke burde drikkes kaldt? Øl modnes vel raskere i romtemperatur, og forringes vel også raskere. Slik som alle andre næringsmidler. Beer&Brewing Magazine er jo en ganske etterrettelig kilde: https://beerandbrewing.com/dictionary/kPBdoT7QDQ/storage-of-beer/
 
Sist redigert:
Jeg var i siste brygg (CCCPale Ale (Gahr)) utsatt for malt som var for grovt kvernet. Sirkuleringen gikk forbausende kjapt og skyllingen likeså. Fikk OG i nederste enden av skalaen og noen liter mindre vørt til gjæring enn forventet. (Jeg jukset til med spraymalt slik at jeg fikk greit volum til slutt. Dette ølet får en del humle, og da vil jeg ha riktig mengde.)
Etterpå fant jeg mange hele korn i mesken. De smakte søtt og godt. Dette var da korn som ikke fikk bidra til vørten som gikk til kok.

Så lurer jeg på om maltsammensetningen / det innbyrdes forholdet mellom de forskjellige malttypene ble forskjøvet. En malttype kan ha større korn enn andre, og dermed vil den malttypen ved for grov kverning bidra mindre. Du kan i praksis få et helt annet øl enn beregnet.
Malttypene var Best Pale Malt (2,5 kg), Best Pilsen Malt (2,5 kg) og Best Caramel Munich II (0,25 kg).
Er det forskjell i kornstørrelse på disse?

(Jeg klagde til leverandøren og fikk som plaster på såret 50% rabatt på neste sett jeg kjøper.)

Det er byggmalt alt sammen, og fra samme malteri, så det er vel høyst sannsynlig samme bygg, også. Og ellers skulle vel ikke byggkorn variere så mye i størrelse - skjønt det veit jeg jo ikke.

Hvis byggkorn har sluppet hele gjennom, har det vært temmelig vidt gap på mølla.

Så lenge malten blir knust, skal ikke knusingsgraden spille noen stor rolle. Men det forutsetter at du vet at den er knust grovt, og kan kompensere ved å meske noe lenger. Det er altså en god ide å sørge for å få vite hvilken mølleinnstilling malten din er malt på. Basert på egne erfaringer ville jeg si ikke mer enn 1.2mm hvis det er hvetemalt i gristen. Byggmalt kan vel funke på opptil 1,5, men jeg ville malt finere. Sjøl bruker jeg 1,2 som standard, og det funker fint, i alle fall.
 
I den fremdeles relativt nye podcasten Øl sier Espen Smith i siste episode om juleøl at du ikke skal ta øl fra kjøleskapet på butikken, fordi "ølet forringes når det er satt i kjøleskap". Han utdyper det ikke utover det, men gjentar det samme en gang til.

Kan noen forklare meg hvordan dette kan ha seg? Jeg ville heller trodd det var motsatt.

Jeg har støtt på den påstanden der en gang for et par år siden. Det er jo bare tull, men åpenbart en seiglivet myte.

Sikkert fra sammme fyren, når jeg tenker meg om.
 
Tilbake
Topp