Tor.
Norbrygg-medlem
Hei,
Har forsøkt å finne svar med søkefunksjon men har ikke lykkes. Har akkurat kjøpt meg to brukte Corneliusfat og Co2-flaske. Ser ikke ut til at jeg har tenkt nøye gjennom dette fordi jeg har jo kun ett kjøleskap, og det brukes til gjæring. Planen var å både brygge i dag, samt overføre forrige brygg fra gjæringskar til Corneliusfat. Nå har jeg kun det ene kjøleskapet så jeg lurer rett og slett på om jeg kan fylle opp fatet, koble på Co2 og la det stå i romtemperatur de neste to ukene. Regner ikke med at dette er noe problem, men hva skjer når fatet settes i kjøleskapet om to uker? Må jeg senke trykket og slippe ut via ventilen siden temperaturen synker? Ser jo at i følge tabellen så skal det være mindre trykk på lav temperatur?
Det går fint.
Hvis du skal ha CO2 tilkoblet når du kjøler ned ølet, justerer du til riktig trykk etter ny temperatur.
Hvis du ikke skal ha CO2 tilkoblet, trenger du ikke gjøre noe. Ikke nødvendig å slippe av trykk, ølet beholder bare CO2-mengden det hadde før endring i temperatur.