Tråden for dumme spørsmål.

@ADale
ang. 1. så står det vel ikke at du ikke kan riste den, heller. Jeg tror ikke du klarer å riste i stykker gjærcellene. Jeg har frosset ned en del høstet gjær, og da må jeg riste temmelig voldsomt for å blande med glyserol.
ang. 3, så lever jeg litt "farlig", og koker kun opp i vannkoker og blander med sukker i et rustfritt litermål. Jeg har ikke fått noen infeksjon jeg har hatt grunn til å mistenke dette som årsaken til.
 
Den slagen der er sannsynligvis ikke kompatibel med JG-koblingen du har, med mindre den er ganske nøyaktig 3/8".
 
Den slagen der er sannsynligvis ikke kompatibel med JG-koblingen du har, med mindre den er ganske nøyaktig 3/8".
Ja, men skulle være det. Kjøpte av Bryggselv og dro til butikken for å unngå nettopp dette. Har varmet den i 5 min med 80 graders varmtvann også. Skal det være å bare trykke inn? Skal måle i kveld..
 
Du bør vel ikke varme en slange eller rør som skal inn i en JG kobling. Den bør være så stiv som mulig og med så riktig diameter som mulig.
 
ok, da er vel det det er. Silikon-slangene skal vi jo varme opp for å få på. Skal prøve igjen og skal kontrollmåle.
 
Hvis du ikke får den inn uten problemer, så er slange og JG ikke kompatible. JG (Eller DMfit, som det der egentlig er vel?). Man skal ikke måtte plundre, hvis man må det så er det feil biter.

Speedfit-løsninger har små toleranser, så selv om du skulle klare å klemme den inn, eller at en slange skulle være egentlig litt for liten, men går fint inn, så "passer de ikke". Det kan lekke. Det er som en sko. Man får kanskje foten inn, men skoen passer egentlig ikke slik den skal.
 
ok. Hva med andre siden i JG-koblinen? Skal den lille ringen taes ut og settes på pex-slangen? Eller skal slangen bare dyttes rett inn der også?
 
På den andre siden hadde du allerede festet en slange på korrekt måte så det ut som. Ringen skal sitte på koblingen. Du må dytte slange inn, og dra litt tilbake, så sitter den og er forseglet.

Kanskje man kan ta alt ved rota her. Hva er det du prøver å få til?
 
Jeg har en IPA til gjæring nå som ikke vil gjære ned. Den har stått i 12 dager i dag i et gjæringsskap på 18 grader. Satt opp til 20 grader etter 8 dager. OG 1052. FG skulle vært 1013 men den ligger nå på 1020. En ny pakke WLP 007 gjær.

Vurderer å røre forsiktig i bunn med en hevert som nå ligger i starsan. Går det eventelt an å tilsette en pakke gjær til nå. Har en pakke US05 liggende, men jeg er usikker på om det er smart å tilsette annen type gjær.

Har hatt god kontroll på mesketemperatur som var 1 time på 68 grader. Lå egentlig på 66-68 grader så jeg har ikke mesket på for høy temperatur. Er det noe jeg kan gjøre eller bør jeg vente et par dager. Har aldri endt opp på for høy FG før, så jeg er litt usikker på dette. Hvis ikke verdien har gått ned innen torsdag, kan jeg da koldkrashe og få over på fat og flasker selv om FG er for høy? Er mest spent på flaskene i forhold til flaskebomber.
 
Jeg har en IPA til gjæring nå som ikke vil gjære ned. Den har stått i 12 dager i dag i et gjæringsskap på 18 grader. Satt opp til 20 grader etter 8 dager. OG 1052. FG skulle vært 1013 men den ligger nå på 1020. En ny pakke WLP 007 gjær.

Vurderer å røre forsiktig i bunn med en hevert som nå ligger i starsan. Går det eventelt an å tilsette en pakke gjær til nå. Har en pakke US05 liggende, men jeg er usikker på om det er smart å tilsette annen type gjær.

Har hatt god kontroll på mesketemperatur som var 1 time på 68 grader. Lå egentlig på 66-68 grader så jeg har ikke mesket på for høy temperatur. Er det noe jeg kan gjøre eller bør jeg vente et par dager. Har aldri endt opp på for høy FG før, så jeg er litt usikker på dette. Hvis ikke verdien har gått ned innen torsdag, kan jeg da koldkrashe og få over på fat og flasker selv om FG er for høy? Er mest spent på flaskene i forhold til flaskebomber.

Hva slags gjær har du brukt i utgangspunktet?
 
En ny pakke WLP 007. Står på slutten av setning 2 i forrige innlegg. Har bare brukt WLP 007 en gang tidligere. Dette var før jeg fikk ordnet et gjæringsskap. Da satt jeg den ned i kjelleren og der var det 17 grader. Det fungerte veldig godt sist. Er jo ikke noe høy alkoholprosent i denne så det burde holdt med en pakke.
 
En ny pakke WLP 007. Står på slutten av setning 2 i forrige innlegg. Har bare brukt WLP 007 en gang tidligere. Dette var før jeg fikk ordnet et gjæringsskap. Da satt jeg den ned i kjelleren og der var det 17 grader. Det fungerte veldig godt sist. Er jo ikke noe høy alkoholprosent i denne så det burde holdt med en pakke.

Aha, se der. Jeg er blind. Kjipt siden jeg fører bil til daglig.

Med ny så antar jeg at du mener at den var relativt fersk, mtp utløpsdato. Jeg har erfart det samme som deg, at 007 ikke spiser spes mye i medium/små øl, det er først når den får et stort øl og mye oksygen at den spiser "greit". Min erfaring er at 007 generelt trenger mye oksygen iallefall.

Men du måler med hyrodrometer? Bare for å sjekke, antar det siden du sier 1.020, og det ville vært for lavt for en refraktometermåling. 1.020 er relativt høyt selv for 007, den burde krype ned til 1.014-ish.
 
Gjæren er ny fra butikk og godt innenfor utløpsdato. Jeg bruker hydrometer. Er det mulig å få i gang gjæringen igjen med å røre forsiktig i bunn. Eventuelt å tilsette US-05 gjær. Kanskje ikke heldig å bruke to forskjellige gjær.
 
007 tar på seg Chicago-tøflene sine når den føler den er ferdig. Du må styre den med å skru opp temp underveis. Du kan prøve å få noe liv i den ved å rugge på dunken for å få den i suspensjon. Eller så ville jeg bare godtatt det, men regnet med litt treg videre utgjæring, eller tilsatt en aktiv starter av en f.eks us-05 som du sier.
 
Tilbake
Topp