Tråden for dumme spørsmål.

Er i tilfelle ikke min brukte kondom, for spørre fruen, jeg vil nødig bli gravid av å drikke dette.. fermentasaurusen bli demontert.vasket, stod me pbw 3-4 dager, så starsan 24 timer før jeg overførte vørteren, kan det være coldbreaken?
 
Ja, godt mulig jeg har vært så slukket når jeg overførte :) ser iallefall ikke bra ut.. se om jeg får meg en smak av den imorgen.. om det er papir eller noe lignende, så er jo det godt desinfisert.. men ikke noe jeg vil ha i apaen min
 
Nå er det snart flasketid for mitt første egenkomponerte brygg. men jeg aner ikke hvor mye sukker jeg skal ha i med tanke på karbonering.

OG1.037
FG1.007
Alcohol3.8% ABV

3kg 2-row US
0,5kg crystal 120-us
0,5 flaked wheat-us

US-05 gjær

Kan noen hjelpe til/forklare hvordan man finner ut av hvor mye sukker/L man skal bruke her? dette er mitt 3 brygg, så jeg har ikke så mye erfaring med hvor mye sukker som vanligvis brukes. her er det ganske lav ABV så mulig det og har noe å si.

Takker og bukker for svar :D
 
Jeg bruker 6 gram pr. liter som standard. Skulle vel funke på de fleste ølsorter, men har ikke brygget øl med så lav alkoholprosent så mulig det er annerledes .
 
Med en lav FG vil mye kullsyre være med på å bygge opp under en tynn opplevelse av ølet. Dersom du vil unngå det, ville jeg ha karbonert den lavere enn ellers. Er dette en lett APA? Kanskje legge den på 1,8-2 volum CO2? Hvis det er mye humle i ølet, så vil du jo ha en viss mengde kullsyre for å få ut aromaen. Ville kanskje safet på 2. Noe som gir 4,5 g/l, gitt gjæringstemperatur 20 grader.
 
Med en lav FG vil mye kullsyre være med på å bygge opp under en tynn opplevelse av ølet. Dersom du vil unngå det, ville jeg ha karbonert den lavere enn ellers. Er dette en lett APA? Kanskje legge den på 1,8-2 volum CO2? Hvis det er mye humle i ølet, så vil du jo ha en viss mengde kullsyre for å få ut aromaen. Ville kanskje safet på 2. Noe som gir 4,5 g/l, gitt gjæringstemperatur 20 grader.

Var tenkt som en lett IPA med simcoe humle. Med hulme på 60min 15 min og tørrhumle. 50 gram totalt.

Takker for ett forklarende svar [emoji5]
 
Var tenkt som en lett IPA med simcoe humle. Med hulme på 60min 15 min og tørrhumle. 50 gram totalt.

Takker for ett forklarende svar [emoji5]
Om du karbonerer det som en IPA, altså et øl på 5-7 % med IBU >40 tror jeg ølet ditt fort blir opplevd som litt tynt og vannete. Du er definitivt inn i lavalko-land (og lavhumleland antar jeg, uten å vite hvor mange liter de 50 gr er fordelt på), og da ville jeg latt det være ledende for karboneringsnivået.
 
Om du karbonerer det som en IPA, altså et øl på 5-7 % med IBU >40 tror jeg ølet ditt fort blir opplevd som litt tynt og vannete. Du er definitivt inn i lavalko-land (og lavhumleland antar jeg, uten å vite hvor mange liter de 50 gr er fordelt på), og da ville jeg latt det være ledende for karboneringsnivået.
Beklager, det er en 25L batch som endte på 21liter i gjæringskarret.
 
Om du karbonerer det som en IPA, altså et øl på 5-7 % med IBU >40 tror jeg ølet ditt fort blir opplevd som litt tynt og vannete. Du er definitivt inn i lavalko-land (og lavhumleland antar jeg, uten å vite hvor mange liter de 50 gr er fordelt på), og da ville jeg latt det være ledende for karboneringsnivået.
Så da er det ok med 4,5g/l når det er en 21L batch?
Jeg er helt ny i dette ser du.
 
Ja. Størrelsen på batchen påvirker ikke g/l-verdien. Du får det totalte mengden ved å multiplisere g/l med antall liter du flasker. Så i ditt tilfelle bli det 94,5 gram sukker. Da får du 2.0 volum CO2. Jeg ville lagt meg der, men du kan så klart legge deg høyere, dersom du ønsker mer fizz :)
 
Smak og behag dette. Vil du ha øl som virker litt tynnere eller vil du ha øl som har mer (nok) kullsyre.
Jeg velger det siste for det passer meg best. Andre velger motsatt.
 
Ja. Størrelsen på batchen påvirker ikke g/l-verdien. Du får det totalte mengden ved å multiplisere g/l med antall liter du flasker. Så i ditt tilfelle bli det 94,5 gram sukker. Da får du 2.0 volum CO2. Jeg ville lagt meg der, men du kan så klart legge deg høyere, dersom du ønsker mer fizz :)
Takk for forklarende svar
 
Hvor mye sukker ville du brukt da? Og hvorfor? [emoji5]

Nå er ikke jeg @Forvirret , men jeg er ofte nok forvirret til at jeg tillater meg å svare;). Flere meninger vil jo bidra til å gjøre deg forvirret, også. The more, the merrier:p.

Når jeg har brygget engelske øl, har jeg ofte gått ned til 4 gr per liter, og noen ganger helt ned mot 3,5 gr/l. Det er først når jeg er nede på det siste at jeg begynner å ane den der lavkarboneringsfølelsen av halvdødt øl. Så lavt skal du ikke her; øltypen krever at det er mer piff i ølet for å få ut humla, sjøl om det ikke skulle være så mye av den. Jeg ville gitt 5 gr/l, og jeg tror ikke du opplever det som utvanning av smaken.

Jeg har en indisk red ale som er nykarbonert nå, og den er karbonert akkurat i underkant. Jeg bruker vørter i stedet for sukker, og hadde litt lite, men tenkte at "det er da sikkert nok". Og nå angrer jeg litt for hver slurk - sjøl om ølet ellers er godt. Den opplevelsen vil du ikke ha.
 
6g/l. Det gir meg den kullsyren jeg vil ha i de fleste øl.
Jeg bryr meg lite om hva som oppgis iht stil.
At andre liker litt flatere øl er helt greit, det er ikke min smak.
Unntak er det jo alltid, pilsen får kanskje opp mot 7g/l. Hvete litt mer.
 
Tilbake
Topp