Problemer med å lage/forstå oppskriftene til Grainfather

Benytter meg av http://brew.grainfather.com og sliter med å forstå/taste inn korrekte verdier her. Har hatt en lengre e-post korrespondanse med support hos Grainfather uten å komme noe videre.

Problemet er at jeg ikke er i stand til å nå ønsket OG.

Eksempelvis skulle jeg lage en Belgisk Trippel med med OG på 1.081. Jeg ser at standardverdier når man oppretter oppskrift er 30L boil og 25L batch size. Dette stemmer ganske godt med hva jeg ser sluttresultatet blir - jeg ender opp med ca. 30-31L pre-boil og ca 25-26L i gjæringskaret, resten ligger igjen i bunnen av GF.

Noen observasjoner / fakta ved forrige brygg:
* Jeg brukte humleposer (112g humle).
* Siste brygg måtte jeg starte kokeprosessen manuelt da temperaturen aldri nådde 100 grader (sto minst 15 minutter på 99 grader), og nådde aldri 100 grader under kok heller (i hovedsak 99 grader, falt til 98 når jeg tilsatte sukker og DME).
* Maks 1L fordampet på en time (jeg koker i et rom med temperatur på ca. 23-25 grader og avtrekksvifte 187m3 plassert rett over GF)

Vedrørende oppskriften på grainfather.com:
* Jeg foretok en måling etter mesk og leste av 1.056. I følge kalkulatorer gir dette en effektivitet på 79.5% med 7kg korn og 30.5L som var volumet ved 99 grader.
* I oppskriften på grainfather.com så viser denne en OG på 1.070 ved 25L/30L batch/boil size og kun korn. Dersom jeg endrer batch/boil size til 30.5L så viser den en OG på 1.057 som er ganske nær det jeg målte når jeg tastet inn effekt %.

I et svar fra Grainfather sier de at boil size ikke brukes til noen kalkulasjoner - det er kun et felt hvor brukeren kan manuelt taste inn hva volumet før kok skal være.

Da ender vi altså opp med batch size - noe jeg mente var volumet jeg skulle ende opp med i gjæringskaret. Men dette stemmer jo ikke! Når jeg som sagt taster inn batch size lik volumet pre-boil så viser oppskriften riktig OG i forhold til hva jeg leste av.

Hvis jeg øker batch size til volum pre-boil for å få til riktig OG, så vil jo mengden skylle og meskevann bli feil.

Noen som kan forklare hva jeg gjør feil? Hva er det jeg ikke forstår her?
 
Grainfather broker vel at det fordamper 2 liter per time, om jeg ikke husker feil.
Hva sier Grainfather at preboil SG skal være?
 
Grainfather broker vel at det fordamper 2 liter per time, om jeg ikke husker feil.
Hva sier Grainfather at preboil SG skal være?
230V varianten sier 3L pr time.

Dersom jeg legger inn batch-size på 30.5 liter og 79% effektivitet så sier Grainfather at OG skal være 1.057. Men dersom jeg opererer med batch-size på 30.5 liter så blir meske- og skyllevannsmengden alt for høy.
 
Ved beregning av total vannmengde, så brukes batch-size korrekt ift hva du ender opp med i gjæringskaret. Problemet er at Grainfather har ganske mye svinn i bunnen av kjelen og i kjøleren. Det beregnes ca 2liter her når det beregnes mesking og skylling, men de tas IKKE med, virker det som, når oppskriftsmotoren beregner utbytte og OG. Skal du ende opp med f.eks 19 liter i gjæringskaret, så må du ha malt til å produsere 19 + 2 = 21 liter. Her er det en bug et sted i brew.grainfather.com.

Etter noen brygg på Grainfather har jeg bestemt meg for følgende fremgangsmåte:
  1. Finn ut hvor mye du vil ende med i gjæringskaret. Dette er batch size.
  2. Post boil volume = Batch size + 2 liter.
  3. I et eksternt bryggeprogram lager du oppskriften for malt og humling under kok basert på post boil volume. Gjærmengde og tørrhumling baseres på batch volume.
  4. Bruk Grainfathers kalkulator for å beregne meskevann og skyllevann basert på batch volume. Denne tar hensyn til at det er nesten 2 liter svinn i GF og CFC.
  5. Brygg basert på dette.
 
Godt å høre at det ikke er jeg som er helt på jordet her. Jeg har sendt avgårde en ny e-post til grainfather hvor jeg ber de utrede for verktøyet og beregningene sine.

Det er jo helt på jordet.

Takk for deling av erfaringer!

Dersom noen er interessert i å vite formlene bak utregningene deres, så har jeg fått dette opplyst til følgende. De stemmer nok, det er nok den OG beregningen som er feil.

--------

MashVolume = (WaterToGrainRatio * GrainWeight) + MashTunDeadspace
SpargeVolume = PreboilVolume – MashVolume + (GrainWeight * GrainAbsorptionRatio)
PreBoilVolume = BatchVolume + PostBoilLosses + BoilOffVolume

WaterToGrainRatio = 2.7 (litres of water per kg of grain. common value used in brewing. Optimum value for mashing in GF from testing)
MashTunDeadspace = 3.5L (dead space between the base and bottom of grain basket)
GrainWeight = total grain weight of all the grains included in the mash – exclude late sugar additions weight
GrainAbsorptionRatio = 0.8 (ratio to determine amount of water that is absorbed in grain which will be removed after sparging)
PostBoilLosses = 2L (rough estimate. Includes both chiller losses and trub loss in boiler. Will change depending on amount of kettle hops and determination of brewer to maximise fermenter volume.)
BoilOffVolume = EvaporationRate * (BoilMin/60) (water volume lost to evaporation during the boil. This will depend on the boil time and evaporation rate)
EvaporationRate = 3L/h for 230V, 2L/h for 120V (evaporation rate is lower for 120V GF models as it has 1600W heating element rather than 2000W)
BatchVolume = final volume in the fermenter after chilling and transferring. Note that there will be some fermenter losses so this final keg or bottle volume will differ.
 
Jepp. De tar ikke hensyn til PostBoilLosses når de beregner malt vs forventet OG. De burde basere denne på BatchVolume + PostBoilLosses, og ikke bare BatchVolume, slik det virker som de gjør.
 
7 kg malt gir veldig ofte en OG på rundt 1070 for en vanlig 25 liters batch (på utstyr som gir 75-80 % effektivitet preboil). Men sannheten er vel heller at de fleste ender med rundt 22 liter i gjæringskaret siden man ikke får med alt fra kokekaret.

Jeg brygger på Grainfather (drøyt 60 batcher), men bruker ikke oppskriftene deres (lager stort sett mine egne.) Erfaringen er at 4 til 6 kg malt gir en fantastisk preboil effektivitet, som regel 90% eller mer. Men effektiviteten synker med økt maltmengde. Sliter du med dårlig effektivitet, kan det være lurt å meske litt lengre, kanskje så mye som 90 minutter.

Ser du at OG kommer til å bli lav (mål allerede rett etter oppkok), er det bare å koke lenger. Den avgjørelsen bør du ta før første humletilsetning. Riktig OG trumfer riktig volum, etter min mening.
 
Sånn oppskriften fremstår på Grainfather nå, så må jeg sette batch = boil size for deretter å redusere denne til f.eks 25L når jeg har funnet rett OG.

Jeg kan ikke begripe at dette er tilfellet - må jo være tusenvis av brukere!
 
Sånn oppskriften fremstår på Grainfather nå, så må jeg sette batch = boil size for deretter å redusere denne til f.eks 25L når jeg har funnet rett OG.

Jeg kan ikke begripe at dette er tilfellet - må jo være tusenvis av brukere!

Hva mente du med det siste der? Redusere til 25L etter at du har funnet OG?
 
Hva mente du med det siste der? Redusere til 25L etter at du har funnet OG?

Som beskrevet i første post. Blir ikke klok på OG beregningen på GF. Virker som den ikke tar hensyn til at rest i kjelen også er vørter men kun rent vann.

Målte OG rett før kok til å være 1.056. Dette gir en effektivitet på i overkant av 78% med 7kg korn og 30.5L væske. Dersom jeg legger inn 78% i oppskriften så må jeg endre batch size til 30-31L for å få samme OG.
 
Som beskrevet i første post. Blir ikke klok på OG beregningen på GF. Virker som den ikke tar hensyn til at rest i kjelen også er vørter men kun rent vann.

Målte OG rett før kok til å være 1.056. Dette gir en effektivitet på i overkant av 78% med 7kg korn og 30.5L væske. Dersom jeg legger inn 78% i oppskriften så må jeg endre batch size til 30-31L for å få samme OG.

Det vil vel si at du egentlig har en høyere effektivitet? Hvis du får riktig OG med 30L, mens riktig OG skal være ved postboil, så vil det si at du har riktig mengde ekstrakt i et større volum enn det oppskriften tilsier. Jeg skjønte at du skrev du slet med å nå opp til riktig OG, men av det jeg leser i posten over så er det slik jeg tolker det.

Hvis du endrer batch size til mindre, og du har 78% effektivitet, bør vel OG overskyte?

Jeg antar at det er jeg som ikke skjønner sammenhengen her. Men dette er bare tall, og denne type tall kan jeg litt av iallefall :)
 
Sist redigert:
Som beskrevet i første post. Blir ikke klok på OG beregningen på GF. Virker som den ikke tar hensyn til at rest i kjelen også er vørter men kun rent vann.

Målte OG rett før kok til å være 1.056. Dette gir en effektivitet på i overkant av 78% med 7kg korn og 30.5L væske. Dersom jeg legger inn 78% i oppskriften så må jeg endre batch size til 30-31L for å få samme OG.
Men dette er jo meske-effektivitet.
Jeg har også svinn i både meskekjele og kokekjele. Så jeg har en brygghus-effektivitet som er (mye) lavere enn meske-effektiviteten.

Du må ta hensyn til brygghus-effektiviteten for å få stort nok volum i gjærinskaret.
 
Brygghus-effektivitet er det bare å starte med å ikke operere med først som sist. Jeg antar at alle bruker meskeeffektivitet. Brygghuseffektivitetsverdier = ca 0.
 
Hva gjør jeg feil da? Hvordan kan jeg korrigere / forstå dette?

Hvis jeg lager oppskrift med default 75% effektivitet og 25L batch size så når jeg ikke opp til OG. :(
 
Godt å høre at det ikke er jeg som er helt på jordet her. Jeg har sendt avgårde en ny e-post til grainfather hvor jeg ber de utrede for verktøyet og beregningene sine.

Det er jo helt på jordet.

Takk for deling av erfaringer!

Dersom noen er interessert i å vite formlene bak utregningene deres, så har jeg fått dette opplyst til følgende. De stemmer nok, det er nok den OG beregningen som er feil.

--------

MashVolume = (WaterToGrainRatio * GrainWeight) + MashTunDeadspace
SpargeVolume = PreboilVolume – MashVolume + (GrainWeight * GrainAbsorptionRatio)
PreBoilVolume = BatchVolume + PostBoilLosses + BoilOffVolume

WaterToGrainRatio = 2.7 (litres of water per kg of grain. common value used in brewing. Optimum value for mashing in GF from testing)
MashTunDeadspace = 3.5L (dead space between the base and bottom of grain basket)
GrainWeight = total grain weight of all the grains included in the mash – exclude late sugar additions weight
GrainAbsorptionRatio = 0.8 (ratio to determine amount of water that is absorbed in grain which will be removed after sparging)
PostBoilLosses = 2L (rough estimate. Includes both chiller losses and trub loss in boiler. Will change depending on amount of kettle hops and determination of brewer to maximise fermenter volume.)
BoilOffVolume = EvaporationRate * (BoilMin/60) (water volume lost to evaporation during the boil. This will depend on the boil time and evaporation rate)
EvaporationRate = 3L/h for 230V, 2L/h for 120V (evaporation rate is lower for 120V GF models as it has 1600W heating element rather than 2000W)
BatchVolume = final volume in the fermenter after chilling and transferring. Note that there will be some fermenter losses so this final keg or bottle volume will differ.

På nettsiden til GF oppgir de en boil off rate på 2l/t for 220v systemet (https://www.grainfather.com/faq/). Her har de oppgitt 3l/t i e-post til deg. Forvirrende, men jeg erfarer at 3l/t er nærmere sannheten. Problemet er at jeg mistenker at bryggesoftwaren til GF opererer med 2l/t. Jeg får vertfall konsekvent minst 1 liter mindre i gjæringskaret enn det jeg har satt til batch size. Har ikke klart å finne noen annen forklaring på dette enn at boil off er gal. Ved siste brygg (batch size på 13 liter) som kokte i 90 min, var volumet før kok 19 liter. Etter kok var det nede i 14 liter, noe som tilsier en fordamping på 3,3 liter pr. time. Endte med ca. 12 liter i gjæringskaret, men OG var likevel spot on.

Andre som opplever lignende?
 
Tilbake
Topp