Litt spørsmål rundt ølbokser og "can seamer"

gle1

Norbrygg-medlem
Har tenkt litt på å prøve å lage en egen can seamer, men har gått meg litt vill i søkingen på størrelser, så håper noen her inne kan hjelpe meg å oppklare litt.

Hvilken størrelse trenger man på chucken som skal holde lokket? Og hvilke størrelse/diameter trenger man på valsene/rullene? Er det forskjellige standarder/størrelser på bokser, utenom i volum?
 
Jeg kikket på myshop sin canseamer. Dette er litt i dyreste laget for meg - oppunder tre kroner pr boks før utgifter til utstyr er tatt med, og boksemaskinen er ikke billig! Dette blir veldig mye mer enn utgifter til flasking. Imidlertid er det jo fristende, siden bokser et bedre lagringsmedium (helt lystett) enn flasker, ingen vasking, ingenting som knuser osv. Er det grunn til å tro at dette etter hvert blir overkommelig for oss nanobryggere?
 
Dette vil jeg gjerne vite mer om! Hva koster noe slikt, og hvor får man kjøpt bokser? Og hvordan fyller man boksen på best måte?
Ølet kan enten karbonenes naturlig, eller fylles fra fat med en beergun.
Maskinen selges av: https://brandeagentur.no/shop/tilbehor/can-seamer/
Jeg venter på en oppdatert chuck (senterspindel) for at den skal fungere optimalt. Tror Brande åpner for salg når dette er på plass.
Bokser kan kjøpes fra Brande (ca 2,50) pr stk. Et lite forbehold, husker ikke nøyaktig. Heidrun tapperi i Sandefjord selger også.
 
Kjør gjerne oppdatering her når denne slippes for salg. Særs interessant pris om denne fungerer bra - vi snakker jo halv pris av Oktoberdesign f.eks.
 
Kjør gjerne oppdatering her når denne slippes for salg. Særs interessant pris om denne fungerer bra - vi snakker jo halv pris av Oktoberdesign f.eks.
Ja, jeg kommer tilbake. Vil bare advare alle som tenker på å kjøpe direkte fra Kina. Disse maskinene (og de blå som er manuelle) er ikke plug & play. Kineserne vil nok påstå at de fungerer med CDL-lokk, men det gjør de ikke.
 
Ja, jeg kommer tilbake. Vil bare advare alle som tenker på å kjøpe direkte fra Kina. Disse maskinene (og de blå som er manuelle) er ikke plug & play. Kineserne vil nok påstå at de fungerer med CDL-lokk, men det gjør de ikke.

Nice! Hvis jeg går til en investering av en slik er det fordelaktig med norsk forhandler ja, i tilfelle ekstradeler/service/tips/osv. Det at de skal begynne å selge bokser i mer fornuftig kvanta gjør jo heller ikke noe ;)
 
Tilbake
Topp