Humlearoma og -smak i pils

Finn Berger

Moderator
Når du stikker nesa ned i en god pils, får du en kraftig humlearoma. Det gjorde jeg seinest i dag, da jeg smakte en Kinns pils (butikkøl). Av en eller annen grunn er humlearomaen, og til dels humlesmaken også, mye svakere i egne brygg. Hva er trikset?
 
Sist redigert:
Jeg vil med en gang si oksygeningress, uten å forsåvidt vite om din prosess. Hvor mye humle bruker du?

Etter at jeg ble nazi på oksygen og ellers videre mer "renhet" i prosessen har jeg faktisk brukt mindre humle iallefall.
 
Oksygeningress var et nytt ord for meg. Oksygeninnblanding går jeg ut fra?

I den siste pilsen brukte jeg 30 gr Tettnang ved 15 og 30 gram Mittelfrüh ved 1. (Perle som bitterhumle.)

Jeg tapper på flasker via omstikning til et kar der jeg blander speise og øl. Foretar meg ikke noe spesielt utover å være så forsiktig jeg kan for å unngå plasking, så det er klart at ølet blir utsatt for kontakt med luft. Men inntil jeg tapper, er lokket aldri av gjæringsbøtta.

Jeg er klar over at en APA er en annen skål, men jeg har ingen problemer med å få med humlearoma- og smak der.
 
Hva vil det si i g/l etter nedkjølt vørter?

Jeg mener lagere nå. Jeg har brukt mye 1.5g/l ifht sluttvolum etter kok og kjøling, og det er alt for mye i lagere for meg. Da mener jeg de tradisjonelle, tett, mittel, etc.
 
Hva vil det si i g/l etter nedkjølt vørter?

Jeg mener lagere nå. Jeg har brukt mye 1.5g/l ifht sluttvolum etter kok og kjøling, og det er alt for mye i lagere for meg. Da mener jeg de tradisjonelle, tett, mittel, etc.

Aj - jeg glemmer at ikke alle her i verden brygger 3 kasser bjørnunger:p. 34 liter til kok, 28 liter nedkjølt. Men gr/l totalt uavhengig av tilsetningstidspunkt mener jeg fremdeles er uinteressant. Effekten vil jo bli helt ulik avhengig av det.

Beregnet IBU (på Brewersfriendkalkulatoren) var 40. (Og hva virkelig IBU kan være, har jeg ikke den fjerneste anelse om:confused:.)
 
Brukte 2g/l Saaz på en Bohemian ved 10min og 2 min (OG/FG 1.056/1.015), 44IBU... Det ble definitivt for mye humlesmak og aroma!!
Tappet på fat uten omstikk og luftfritt fat og gjæringskar. Overskytende ble flasket og sukkerkarbonert, men det ble formye der også!
 
Selvsagt.

Som en amerikahumletilhenger så må jeg skjerpe meg og begynne å telle med g/l også på bitertilsetningen ved de tyske. Det er da tross alt nye tider nå, 2018 og greier.

Uansett, jeg har noen ganger brukt 1.5g/l ved 15 minutter, og det har vært helt sjukt mye humle. Så det funker ikke i det hele tatt å tenke amerika-mengder og prøve å oversette det til lager. Lager er jo så delikat greie. Man må tenke helt annerledes.
 
Måtte prøvesmake Premium Tsjekkeren som ble fatet i går. Den virker lovende, justerte ned 10 og 2 min humlen (Saaz) til 1,5g/l på denne. OG/FG 1.055/1.013, 40 IBU (En liten dash Carapils og Melanoidin for å gi den passe fylde). Synes ikke det blir formeget. Tsjekkisk premium skal jo ha litt mer av alt, så det blir vel ikke helt feil??
 
hmm - jeg ligger altså ned mot 1 gr/L på disse tilsetningene. Jeg må nok hive meg rundt og brygge noe kraftigere. Men jeg synes likevel det er rart at jeg merker så lite til humla som jeg gjør.

@Terje J De overskytende som du flasket; du kjørte ikke noe oksygennaziopplegg ala Miguel på dem, håper jeg:)? Og fikk plenty aroma og smak ut av humla likevel?

Lurer på hvor mye Kinn bruker i pilsen sin. Der er det nesten i overkant kraftig lukt og smak. Det blir som en slags amerikaner i lederhosen:p.
 
hmm - jeg ligger altså ned mot 1 gr/L på disse tilsetningene. Jeg må nok hive meg rundt og brygge noe kraftigere. Men jeg synes likevel det er rart at jeg merker så lite til humla som jeg gjør.

@Terje J De overskytende som du flasket; du kjørte ikke noe oksygennaziopplegg ala Miguel på dem, håper jeg:)? Og fikk plenty aroma og smak ut av humla likevel?

Lurer på hvor mye Kinn bruker i pilsen sin. Der er det nesten i overkant kraftig lukt og smak. Det blir som en slags amerikaner i lederhosen:p.
@Finn Berger, flasking uten fiksfakserier, flaskestav og sprøytelake med dextrose.
(Edit)
 
Sist redigert:
2nd in NM lys lager 2017
To fermenter: 40 liter
Measured OG: 1.050 SG
Measured FG: 1.012 SG
Measured ABV: 4.7%
Estimated Color: 8.3 EBC
Estimated IBU: 38.6 IBUs
Brewhouse Efficiency: 69.00 %


Ingredients:
------------
Amt Name %/IBU
8.50 kg Pilsner floor malted bohemian 91.4 %
0.50 kg Munich Malt (25.0 EBC) 5.4 %
0.30 kg Oats, Flaked (2.0 EBC) 3.2 %
35.00 g Magnum [13.10 %] - Boil 60.0 min 29.6 IBUs
100.00 g Saaz [2.80 %] - Boil 15.0 min 9.0 IBUs
100.00 g Saaz [2.80 %] - Boil 0.0 min 0.0 IBUs
1.0 pkg Pilsner Lager (White Labs #WLP800)
 
Sist redigert:
To fermenter: 40 liter
Measured OG: 1.056 SG
Measured FG: 1.011 SG
Measured ABV: 5.9%
Estimated Color: 13.0 EBC
Estimated IBU: 37.2 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72.00 %

Ingredients:

Amt Name %/IBU
6.30 kg Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC) 63.0 %
2.00 kg Vienna Malt (9.0 EBC) 20.0 %
1.00 kg Munich Malt (14.0 EBC) 10.0 %
0.35 kg Carahell (25.0 EBC) 3.5 %
0.35 kg Melanoiden Malt (70.0 EBC) 3.5 %
50.00 g Magnum [10.50 %] - Boil 60.0 min 31.3 IBUs
50.00 g Saaz [4.00 %] - Boil 15.0 min 5.9 IBUs
50.00 g Saaz [4.00 %] - Boil 0.0 min 0.0 IBUs
1.0 pkg Pilsner Lager (White Labs #WLP800)

Den her ble noe av det bedre jeg har brygget, lyst til å sende på NM, men blir vel i sterkeste laget for en tsjekkisk pils vel? moderne lys lager kanskje?? noen meninger??
her er det ¨bare¨ 1.25g/l 15 og 0, men denne ble gjæret under trykk og trykket over på fat i helt lukket system og syntes jeg får mye mer ut av humlen.
 
hmm - jeg ligger altså ned mot 1 gr/L på disse tilsetningene. Jeg må nok hive meg rundt og brygge noe kraftigere. Men jeg synes likevel det er rart at jeg merker så lite til humla som jeg gjør.

@Terje J De overskytende som du flasket; du kjørte ikke noe oksygennaziopplegg ala Miguel på dem, håper jeg:)? Og fikk plenty aroma og smak ut av humla likevel?

Lurer på hvor mye Kinn bruker i pilsen sin. Der er det nesten i overkant kraftig lukt og smak. Det blir som en slags amerikaner i lederhosen:p.
Jeg merker mindre å mindre til humla jo mer humle øl jeg drikker...
 
Tilbake
Topp