Tråden for dumme spørsmål.

Eg kan meddele at eg har to stk digitale pH-meter på veg frå Kina as we speak! Kosta jo null og niks.

Kjekt å ha, ja. Jeg er helt avhengig av mitt:).

Jeg er nyfrelst på syremalten, som jeg brukte for første gang i det siste brygget mitt. Veldig enkelt og greit. Men det er ikke noe galt med syre.

Ellers er det all mulig grun til å understreke det @Miguel sa: Du skal brygge et øl som du liker, ikke et som er "riktig" i henhold til en tabell. Vannjustering dreier seg om
  • å treffe riktig pH
  • å sørge for at det er nok kalsium - både i mesken og til å tilfredsstille gjærens behov. Kalsiumet er også viktig for smaken, på samme måten som klorid og sulfat, og for skum og klarhet.
  • å treffe balansen mellom vekt på maltfylde og humlebitterhet. Det er det du gjør med å regulere forholdet mellom klorid og sulfat.
Det er det siste punktet mengdene i tabellen til Gahr beskjeftiger seg med - og med å justere opp pH i mørke øl. Og egentlig skulle du etter hvert kunne avgjøre sjøl hvor du vil ha vekta. Men det skader jo ikke å finne ut noe om hvor den ligger i øl du har smakt og likt.
 
Du må hente ut vannrapporter for flere årstider hvis vannet ditt er merkbart påvirket av årstidene. Jeg trodde tidligere at jeg slet med vannet mitt om vinteren, men jaggu var det ikke en infeksjon. En infeksjon var i så tilfelle billigere :D

Jeg iallefall henter fra mjøsa, stor sjø, langt nede i dypet, jeg har ikke merket noe merkbart enda fra sommer til vinter. Men det kan sikkert være at jeg "burde" merket noe.

hehe - jeg ser ikke for meg at det er så store svingninger med årstidene i dypet av de vannmassene der. Det stakkars vesle Oppenvatnet jeg får vann fra, derimot, er nok nokså påvirkelig. Men jeg har pH-meter;)!

Nannestad har vel heller ikke noen enorme reservoarer å hente vannet fra? (Hurdalsjøen?)
 
hehe - jeg ser ikke for meg at det er så store svingninger med årstidene i dypet av de vannmassene der. Det stakkars vesle Oppenvatnet jeg får vann fra, derimot, er nok nokså påvirkelig. Men jeg har pH-meter;)!

Nannestad har vel heller ikke noen enorme reservoarer å hente vannet fra? (Hurdalsjøen?)

Vet ikke hvor Nannestad henter vannet fra, jeg visste det før dog, gått i glemmeboken. Men her om dagen da jeg tappet til brygging ropte jeg ut til dama i naborommet at "Nå har de tilsatt mer klor i vannet!"
 
Vet ikke hvor Nannestad henter vannet fra, jeg visste det før dog, gått i glemmeboken. Men her om dagen da jeg tappet til brygging ropte jeg ut til dama i naborommet at "Nå har de tilsatt mer klor i vannet!"

Campden-tabletter i skapet:)?'

edit: Er vel forresten ikke nødvendig?
 
Er vel "vanlige" mengder uansett, men jeg luktet forskjellen med en gang, liker jeg å tro da. Er vel ikke 70-tallet rundt mjøsa lengre. Gikk mye i Ankerskogen da jeg var yngre og ungdommen ble til i et hus med svømmebasseng. Så klor-lukt sitter i barken.

hehe - hver gang jeg bruker eddik/klor-miksen er jeg tilbake i svømmehallen på Eidsvoll:).
 
Min tidligere fadder fra universitetet vant NM i vannsklie i forje uke.

Haha! Imponerende! Jeg har selv prøvd meg på sklia i Ankerskogen, der har de en tidtaker, og det er nesten så man vil si "juks" når man ser på bestetiden mot tiden man selv oppnår. Men det er liksom ikke Rainbow road på Mario Kart hvor man kunne skippe en hel del av banen ved å hoppe fra ene platået til det andre før en sving.
 
Jeg har en tynnbunnet kobbergryte som det skal kokes vørter i (for maillardeffekt). Hvordan bør den rengjøres? Skrubbes eller ikke? Det er ikke synlig irr.
 
Jeg har en tynnbunnet kobbergryte som det skal kokes vørter i (for maillardeffekt). Hvordan bør den rengjøres? Skrubbes eller ikke? Det er ikke synlig irr.
Så lenge det ikke er irr der, så har du jo et oksidasjonslag som beskytter og "passiviserer" kobberet. Det er vel positivt slik jeg har forstått det.

https://no.wikipedia.org/wiki/Kobber skrev:
I tørt klima (liten luftfuktighet) får kobber en tilnærmet usynlig hinne som stanser videre oksidasjon. I fuktig klima dannes basiske kobbersalter med en blågrønn farve som kalles irr. Irr er giftig, så kjeler og kar til matlaging må fortinnes innvendig for å forhindre irring.

Så ikke noe skrubbing, da fjerner du det okisidasjonslaget som beskytter både mot irr senere. Og så må kjelen oppbevares tørt, så blir det ikke irr.

Gjør som @1Morten sier, det tror jeg er klokt.
 
Du kan jo vaske den med einerloge som gamlegutta. Da gjør du i alle fall ikke noe feil.
Så lenge det ikke er irr der, så har du jo et oksidasjonslag som beskytter og "passiviserer" kobberet. Det er vel positivt slik jeg har forstått det.



Så ikke noe skrubbing, da fjerner du det okisidasjonslaget som beskytter både mot irr senere. Og så må kjelen oppbevares tørt, så blir det ikke irr.

Gjør som @1Morten sier, det tror jeg er klokt.
Høres veldig fornuftig ut. Takk for tips! [emoji5]
 
Irriterer meg godt nå over at vørteren renner vanvittig dårlig gjennom malten, så jeg må slå den av og på så det ikke blir tomt for vørter i bunnen.

Har riktignok 7 kg malt i den, men jeg tror ikke det er et problem. Brygger nå fra en pakke med råvarer jeg fikk etter å ha levert oppskrift til min lokale bryggebutikk.

Blir det riktig å anta at de har knust malten i såpass stor grad at det nesten blir tett i silkaret?
 
Tilbake
Topp