Tråden for dumme spørsmål.

Irriterer meg godt nå over at vørteren renner vanvittig dårlig gjennom malten, så jeg må slå den av og på så det ikke blir tomt for vørter i bunnen.

Har riktignok 7 kg malt i den, men jeg tror ikke det er et problem. Brygger nå fra en pakke med råvarer jeg fikk etter å ha levert oppskrift til min lokale bryggebutikk.

Blir det riktig å anta at de har knust malten i såpass stor grad at det nesten blir tett i silkaret?

Enten for tight knusing og/eller at du kjører pumpa for hardt.
 
Det er mottatt. Litt skuffet over mengden støv jeg fikk.

Støv har ikke så mye å si. Mel får du uansett. De viktige er at stivelsen er knust nok i små biter, og at skallene er lite knust. Melet er konvertert på en to tre. Et triks kan være å vente med å starte pumpa før etter ca ti-femten minutter. Da er melet ofte borte hvis du mesker inn på 63+.

En greie jeg tror mange tenker er "fikk for mye mel, må øke gap'en", men svaret kan være å kverne det saktere. Øker man bare gapen med rask kverning får man fortsatt en del mel, men i tillegg så blir stivelsen mindre knust og man får dårligere effektivitet gitt samme mesketid som tidligere.
 
Irriterer meg godt nå over at vørteren renner vanvittig dårlig gjennom malten, så jeg må slå den av og på så det ikke blir tomt for vørter i bunnen.
Hva slags maskin har du? Med Grainfather ordnes dette med et overflow-rør som sikrer at nivået i bunnen av meskekjelen ikke blir for lavt.
 
Har jobbet på auto og hevet gjærnæring i da det egentlig var 15 min igjen av kok, men ser nå på mengde og sg at jeg nok bør la det koke i alle fall i 30 minutter til. Bør jeg tilsette ny gjæring når det nærmer seg slutt?

Sent fra Tapatalk
 
Har jobbet på auto og hevet gjærnæring i da det egentlig var 15 min igjen av kok, men ser nå på mengde og sg at jeg nok bør la det koke i alle fall i 30 minutter til. Bør jeg tilsette ny gjæring når det nærmer seg slutt?

Sent fra Tapatalk
Det går bra med lenger koketid for gjærnæringen, du har vel større "utfordringer" med humlen?
 
Det går bra med lenger koketid for gjærnæringen, du har vel større "utfordringer" med humlen?
Er en belgisk variant av juleøl, så det er ikke enorme mengder humle i utgangspunktet, men det er fint lite å gjøre med det. Må finne en gylden middelvei hvor jeg kommer nær nok OG rett og slett. Kan bli mye juleøl i år [emoji39]

Sent fra Tapatalk
 
Bruker folk pumpehevert for å overføre gjæringskar etter brygging? Har tidligere bare brukt kranen på bryggekjelen, men merket nå som jeg hadde en oppskrift med relativt mye humle at jeg fikk med en del grums over i gjæringskar.
 
Kran all the way. WP og så la det sette seg. Intet problem omtrent samme hvor mye humle. Begynner det å snike seg humle gjennom krana er resten for å anse som "loss to trub". Har du konisk eller annen mulighet for å dumpe trub er det en annen sak. Da kan alt være med over.
 
Kran all the way. WP og så la det sette seg. Intet problem omtrent samme hvor mye humle.Begynner det å snike seg humle gjennom krana er resten for å anse som "loss to trub".

Avsluttet med WP og lot det sette seg i ca. 2 timer. Mulig jeg bare ble grådig som ville ha siste literene fra kjelen.
 
Bruker folk pumpehevert for å overføre gjæringskar etter brygging? Har tidligere bare brukt kranen på bryggekjelen, men merket nå som jeg hadde en oppskrift med relativt mye humle at jeg fikk med en del grums over i gjæringskar.

Kjør det gjennom en vanlig kjøkkensil/dørslag. Minimerer trub betydelig, pluss at du får mer oksygen i vørteren.

Ellers er det kran, alltid, hos meg.
 
Avsluttet med WP og lot det sette seg i ca. 2 timer. Mulig jeg bare ble grådig som ville ha siste literene fra kjelen.

Du kan heve kjelen i forkant før du lar trubet sette seg. Da får du jo krana over sedimentene.

Ikke hiv trub'et. Hell det over i et egnet kar og la det stå der til neste dag - helst litt kjølig. Så kan du dekantere en liter eller to med klar, fin vørter. Bruk til starter eller karbonering. (Må kokes opp igjen før bruk, selvfølgelig.)
 
Bruker folk pumpehevert for å overføre gjæringskar etter brygging? Har tidligere bare brukt kranen på bryggekjelen, men merket nå som jeg hadde en oppskrift med relativt mye humle at jeg fikk med en del grums over i gjæringskar.
Nei, jeg har GF med motstrømskjøler, samt humlefilter, og bruker i tillegg en sil over gjæringskaret for å samle evt grums som blir med likevel.

Jeg bruker likevel hevert til flaskingskaret siden jeg ikke har kran på gjæringsbøttene mine.
 
Er det stor forskjell på å bruke pellets eller blad type IBU-messig? Sett at jeg ønsker å brygge en oppskrift som bruker blad, men jeg har bare pellets tilgjengelig.
 
Er det stor forskjell på å bruke pellets eller blad type IBU-messig? Sett at jeg ønsker å brygge en oppskrift som bruker blad, men jeg har bare pellets tilgjengelig.
Jeg har lest at de ulike modellene (Tinseth m.fl) for beregning av IBU har litt ulike forutsetninger når det gjelder pellets eller "kongler". Jeg googler litt og kommer tilbake til saken om jeg finner noe.

Det korte svaret er uansett: Ja, det er forskjell.

Etter googling:
Ikke noe konkret svar, men du kan eksperimentere med denne kalkulatoren og se hvilke forskjeller det utgjør å skifte mellom de ulike typene:
https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/

Jeg har ellers sett omtrentelige beregninger som tilsier at man får ca 10% høyere IBU per vektenhet med pellets. Tinseth er visst basert på hele blader/cones.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp