Finn Berger
Moderator
Jeg syns ikke mengden gjær ser så ille ut. Bare å bruke.
Men dere, er ikke 1 teskje gjærnæring veldig mye? Jeg bruker ikke så mye til en starter.
Det gjør nok ikke noen skade, men. Hva mener dere om mengde gjærnæring.
De vanligste er vel "rørene" til Wyeast og WL, og de anbefaler 1/2 ts til et 20 liters brygg.
Men jeg gjør som deg; bruker det bare i startere. Det er hva Palmer anbefaler. Begrunnelsen er vel at det både er helt unødvendig å bruke det begge steder, og at du dessuten kan gi gjæren en overdose sink om du gjør det. For min egen del: Gjærnæringen inneholder aminosyrer som er involvert i fuselproduksjonen - og det er for meg en utmerket grunn til å holde den langt unna den vørteren som skal bli til øl. (Betydningen er sikkert temmelig liten, men angsten min for fusel er stor.)
Bortsett fra behovet for sink, er gjærnæring egentlig unødvendig så lenge vi ikke bruker mye råfrukt ("ikke-malt") i gristen. Sink er heller ikke nødvendig så lenge vi ikke gjenbruker gjæren over flere generasjoner.
Siden sink er det eneste som strengt tatt trengs, er det irriterende at det ikke sies klart om et produkt inneholder sink eller ikke. Det er sink i produktet til Wyeast (Wyeast Beer Nutrient Blend), men ikke i det tilsvarende produktet til Whitelabs,som bare sier noe vagt om vitaminer og mineraler.
Hvor mye trengs i en starter? Det veit jeg egentlig ikke, men ei halv teskje er kanskje overkill. Jeg bruker ei kvart teskje av gjærnæringa til Wyeast i en tre liters starter.